Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Total krasj i Windows! Ingenting virker!

Anbefalte innlegg

Litt fortvilet her jeg sitter nå. Min splitter nye (vel, 30 dager gamle da..) maskin har visst krasjet totalt! Skrudde på maskinen for noen timer siden og ble møtt av en melding der det sto at Windows ikke klarte å starte normalt. Fikk valget mellom å gå inn i en slags reparerings modus eller prøve å starte Windows på normal måte igjen. Valgte alternativet der det sto "Repair mode" eller noe lignende. Ble der møtt av en liten meny med med valgene "Startup Repair", "System Restore", "Windows Complete PC Restore", "Windows Memory Diagnostic Tool" og "Command Promt". I denne menyen valgte jeg "Startup Repair", om jeg ikke husker feil gikk ikke dette, fikk bare en feilmelding. Valgte deretter å klikke på "Shut Down" knappen for å prøve å starte Windows igjen, uten særlig hell dessverre. Fikk opp de to samme alternativene da jeg startet opp igjen. (Repair og Start Windows Normaly)

Denne gangen valgte jeg "Start Windows Normally", Windows prøvde å boote, men krasjet så igjen før den var ferdig. Når den krasjet ble skjermen blå i et øyeblikk før den restartet seg. Atter en gang fikk jeg valget mellom "Repair" og "Start Windows Normally". Prøvde nå og gå inn i denne repareringsmodusen. Fikk kjørt "Startup Repair" og "Windows Memory Diagnostic Tool". Etter dette kom jeg et hakk lenger da jeg prøvde å starte opp. Ser ut som om Windows klarer å boote, men akkurat før innloggingsskjermen fryser den og blir stående svart. Det eneste jeg ser er en svart skjerm og musepekeren (som kan beveges rundt i det svarte helvette uten noen funksjon eller mening.. :p)

Har også prøvd å starte Windows i Safe mode, uten særlige resultater for å si det sånn. Om jeg prøver system restore får jeg beskjed om at jeg ikke kan opprette maskinen fra et tidligere punkt, da jeg ikke hadde backup funksjonen aktivert eller noe sånt

Mulig problemet kom etter at jeg tørket av tastaturet med en fille. Kom nemlig nær start knappen uten å tenke på det, deretter lukket jeg maskinen. Jeg avbrøt den vel egentlig akkurat mens den startet opp...hvis dere skjønner..?

Sitter på hytta uten noen form for Windows CD eller Backup. Er en Acer Aspire 6920G med Vista Home Premium 32bit. Hva faen skal jeg liksom gjøre nå? Får jo ikke startet maskinen!! :cry:

Hjelp!

Edit: Ble visst forferdelig rotete forklart dette her. Utrolig trøtt og sliten :|

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, skjønner ikke helt hva den filen gjør jeg. Kommer jo allerede inn i en slags repair meny, men får ikke opprettet til et tidligere punkt. Har jo også kjørt de to repareringene. Hva skal jeg laste ned når jeg har 32bit forrresten? x86 eller x64?

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd dette selv, men du skal være i stand til å reparere Vista med denne filen.

Se om du finner noe nyttig her.

Beklager at jeg ikke får hjulpet deg mer.

Tusen takk for god hjelp! :) Skal se om jeg får prøvd tipsene dine ;)

Har bare en vag følelse av at den kan begynne å virke igjen når jeg får backup discen. Kommer jo inn i Repair mode og der står det at jeg kan gå tilbake til et tidligere punkt med en backup DVD, tror dere det vil funke? Og om jeg vil innstallere hele Windows på nytt, hva gjør jeg da? Hvordan skaffer jeg en ny Windows plate? Kan jeg bare laste ned en slags "Vista fil" fra nett og brenne den ut på en DVD/CD lovlig? Har jo allerede licensen.

Og til slutt, hvordan formaterer jeg maskinen når jeg ikke kommer inn i Windows?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Hva slags maskin har du. Noen maskiner har en skjult partisjon på harddisken som fungerer som recovery-cd/dvd.

Du trenger nok ikke å formatere harddisken din. En reinstallasjon av Vista holder nok, hvis du ikke får den igang med andre metoder selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Se der du... Sto i første post.

Joda, reinstallert får du. Trykk "ALT+F10 under oppstart når Acer-logoen kommer opp.

Da reinstalleres Vista og maskinen settes slik den var da den var ny.

Under "Diskbehandling" ser du en skjult partisjon som heter PQSERVICE. Det er Vista DVD`en din. Den kan med fordel skrives ut på en DVD. Gjøres med "Acer Recovery Management" som er installert på maskinen din.

Lenke til kommentar

Kom plutselig til å tenke på en ting forresten. Da jeg startet maskinen i dag morres blinket Power knappen rødt. Da jeg restartet den sluttet den å blinke igjen. Kan dette bety at det er en Hardware feil? Noe lignende Red rings og death på X360?

Ble litt mye å tenke på nå :p:roll:

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...