Gå til innhold

Bass på Nvidia2-chipset


Anbefalte innlegg

Hey, jeg har et Asus a7n8x deluxe kort, og det jeg sliter litt med er å få noe særlig bass ut av det.

 

Jeg har 2.03 driverpack fra nvidia installert, med soundstorm pakken.

 

Jeg har prøvd å øke bassen i soundstorm programmet (ettersom det ikke går i vanlig Windows lydinstillingene slik jeg er vant med fra før), men det blir bare skurring og ikke skikkelig bass.

 

Headsettet er det samme som jeg brukte sammen med live-kortet mitt, og da var bassen helt vill. Er dette en kjent sak eller er det bare jeg som overser noe?

 

takk for oppmerksomhet ;)

 

/XX@Q-net#Ezekiel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey, jeg har et Asus a7n8x deluxe kort, og det jeg sliter litt med er å få noe særlig bass ut av det.

 

Jeg har 2.03 driverpack fra nvidia installert, med soundstorm pakken.

 

Jeg har prøvd å øke bassen i soundstorm programmet (ettersom det ikke går i vanlig Windows lydinstillingene slik jeg er vant med fra før), men det blir bare skurring og ikke skikkelig bass.

 

Headsettet er det samme som jeg brukte sammen med live-kortet mitt, og da var bassen helt vill. Er dette en kjent sak eller er det bare jeg som overser noe?

 

takk for oppmerksomhet ;)

 

/XX@Q-net#Ezekiel

 

Tror det er enten noe du gjør galt eller noe som er galt. Har samme hk, og det spiller så englene synger med klin flat eq. Dobbeltsjekk alt en gang til.

Lenke til kommentar

Hvis en volumkontroller står på for høyt/max vil det lage mye støy i signalet, og lyden vil vrenge selv om du ikke spiller høyt.

 

For å si det på en annen måte....

Hvis volumet står på maks i "volumkontrollen" (start/.../acessories/entertainment katalogen), så vil du nok ikke kunne sette volumet på maks i lydavspilleren uten å oppleve mye støy. Hvis du derimot senker nivået i "volumkontrollen" vil du få et renere signal inn til avspilleren, som den igjen kan forsterke endel før den forvrenger signalet. Resultatet blir at lyden blir høyere og renere.

 

Vet ikke om dette er problemet i ditt tilfelle, bare et forslag.

 

Knut

...husk, det er viktig å ikke ha volumkontrollere på max

Lenke til kommentar
jeg sier ikke at lyden ikke er bra, men at bassen ikke er like høy.

 

Har du sammenliknet med live/audigy?

 

Nei, jeg har ikke gjort noen sammenligning. Men jeg tror jeg kjenner avspillingsutstyret mitt såpass godt at jeg kan si deg at lydkortet mitt leverer bass i bøtter og spann. Hvis lydkortet dit ikke er f***ed og du synes det er for lite bass bør du nok vurdere å skaffe deg et nytt headset min venn. :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du har skikkelig hørbar dårlig bass, tror jeg nok at de som har postet her har helt rett og det er noe feil et sted.

Men når det er sagt så har et par audio tester og sammenligninger av Soundstorm faktisk påvist at den "flater ut" bassfrekvensene litt mer enn man skulle ønske seg. Men hvis det er det du hører så har du iallefall gode ører :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har så gode ører at det gjør noe, men det er stor forskjell på bassen fra live kortet i den gamle pc'en min og soundstorm i den nye (bruker samme headset). Sitter kun med headset her, ikke noe sub+anlegg.

 

Hvor finner jeg faderen for wave egentlig, det kan jo kanskje være det?

 

og ja, jeg har lagt merke til at et par reviews sier at bassen til soundstorm flater ut litt, men dette virker litt drøyt.

Lenke til kommentar

 

Hvor finner jeg faderen for wave egentlig, det kan jo kanskje være det?

 

For eksempel i Sound Storm kontrollpanel:

 

Under "Utsignal", fader nr. 2 fra venstre.

 

og ja, jeg har lagt merke til at et par reviews sier at bassen til soundstorm flater ut litt, men dette virker litt drøyt.

 

Jeg har ikke lest disse testene selv, men jeg kan aldri tenke meg at dette har noe med saken å gjøre. I så fall er testeren til de grader inkompetent.

"Flater ut litt i bassen" er en detalj, det du beskriver høres ut som et seriøst problem.

 

 

Var ellers et viktig tips å sjekke det som ble sagt om subkanal litt lenger oppe her: Under "Høyttaleroppsett"->"Surroundinnstillinger" er det et valg "opprett LFE-kanal" pluss en fader for å velge grensefrekvens. Hvis du har krysset av i denne boksen UTEN å ha en sub koblet på subutgangen vil effekten bli 0 bass under angitt grensefrekvens. (Med mindre du har valgt "Hodetelefon" i feltet øverst)

Lenke til kommentar

ah, ok, såpass enkelt, hehe.

 

vel, wave står i alle fall på fullt.

 

det står selvfølgelig på hodetelefon og analog utgang :)

 

videre har jeg ikke haket av noen av de andre valgene der, inkludert lfe og senterkanaler.

 

hmm, teste å reinstallerte 2.03 pakken fra Nvidia jeg. Ikke at jeg tror det hjelper noe, men verdt et lusent forsøk.

Lenke til kommentar
hmm, nei, det funka ikke...

 

bare en åpenbar forsikring til: det _stemmer_ at det ikke er mulig å endre bassen i Windows' master Volume -> Advanced med soundstorm drivere ikke sant?

 

Ja, ser slik ut. (Du har EQ i nVidia Sound Storm - kontrollpanelet i stedet.) Hvis du er sikker på at headsettet ditt spiller bass uten at du booster hemningsløst (altså ok basgjengivelse fra en discman eller noe uten bassboost), høres det seriøst ut som det er noe gæli her. Med et noenlunde lineært headset og flat EQ skal bassen være helt tydelig til stede. Mulig den ruller av litt tidlig, men det er ikke tvil om at det er bass. Hvorvidt sw/hw støtter like mye nivåheving som i standard Windows-oppsett på ditt gamle lydkort tør jeg ikke uttale meg om, men du skal uansett høre bass, ikke skurring.

Lenke til kommentar

det var en bra ide. jeg testet med en gammel diskman på middels bass, og det hørtes mer ut som soundstorm'en.

 

Jaja, jeg kommer til å savne bassjusteringen fra Creative... kanskje jeg kjøper meg et Audigy2-kort eller setter inn Live-kortet fra gamle pc'en :)

 

Takker for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar
det var en bra ide. jeg testet med en gammel diskman på middels bass, og det hørtes mer ut som soundstorm'en.

 

Jaja, jeg kommer til å savne bassjusteringen fra Creative... kanskje jeg kjøper meg et Audigy2-kort eller setter inn Live-kortet fra gamle pc'en :)

 

Takker for hjelpen alle sammen.

 

Husk bare at for prisen av et Audigy2 får du et headset som spiller fett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...