Jann - Ove Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvor mye må til for å få festet en 50L sub ordentlig her? Kassen er fysisk så stor at den umulig kan kome framover uten at den går gjennom baksetene, men vet ikke om jeg kan stole på at de tar imot en kasse på 20kg elns uten problemer. Har funnet punkt ved setefestet der jeg kan skru fast suben, og punkt bak ved ene lykten som bør duge. Vil det være bra nok om jeg bruker disse festene? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 En 50 liter kasse, som veier bare 20kg??? Hvis du frontkoliderer i 40-50km/t, så kommer kassa garantert gjennom setet, og det hjelper heller ikke stort å skru den i de festene Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Kommer vel til å veie mindre enn 20kg faktisk. Blir 16mm mdf. Er derfor jeg spør, hvor mye må til for at det skal være forsvarlig festet? Så, hvor mye kan man trygt la ligge slengende løs i bagasjeromet før det blir farlig? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvor mye veier en fullt påkledd trønder? Finnes ingen fasitsvar på det første spørsmålet er jeg redd, men svaret på det siste er i hvert fall "veldig, veldig lite". Smeller du kommer det meste med litt masse flyvende, og da veier det straks en god del mer enn når du setter det på badevekta. Viktige stikkord er sannsynligvis gjennomgående bolter, og stooooore skiver på hver side. Jo mer flate du kan fordele kreftene på, jo bedre. Sånn kan det gå hvis du slurver....: Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 så det tryggeste er vel egentlig å droppe ideen om å ha noe som helst i bagasjerommet? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 så det tryggeste er vel egentlig å droppe ideen om å ha noe som helst i bagasjerommet? Ja, men litt bass må du jo ha Lag kassa så bred og lav som mulig, og fest den med stropper til gulvet... Men en 50 liters kasse, i 16mm mdf, kan jeg aldri tenke meg blir bra, da må du stive av masse, og da får du mye å regne på når det gjelder volumet på kassa Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Er ikke ute etter ekstremt lydtrykk, kun god bass ved normalt volum. Forøvrig blir det en portet kasse med 8" element på hele 50W. Det jeg har regnet på til nå er 50cm høy, 70cm bred, 23cm lang, på skrå opp imot baksetene. kan vel feste dette med stropper både nede i gulvet, og ved festene til baksetene. Men om jeg skal bolte fast kassen, hvordan kommer jeg til så jeg får kjørt bolter gjennom metallet? er "litt" blank når det kommer til bil, og det er jo ikke bare bare å komme til med astraen min - ny nok til at alt er fryktelig kompakt :/ Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det var jo en inni helvetes svær kasse til kun et lite 8" element! Min JL Audio kasse med et 12" w6 element i er H42 x B76 x D48.. Så synes det var noen drøye mål du har kommet frem til! Ser du skriver at den er 23cm lang, regner med du mener dybde! Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det var jo en inni helvetes svær kasse til kun et lite 8" element!Min JL Audio kasse med et 12" w6 element i er H42 x B76 x D48.. Så synes det var noen drøye mål du har kommet frem til! Hehe.. ser du ikke underteksten hans da: Hifi: selvbygd rør/horn... han er antageligvis en "1 watt klasse A er da mer enn nok til det meste"-dude... Loewther-element? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 0.75W klasse A er mer enn nok Dog, blir flere watt til denne sub-en, 50W 8ohms monacor-element. Formålet er å dekke opp i det området som standardannlegget i astraen daffer av, bass er så å si ikkeeksisterende. Spiller med normale volum, og ser ikke nytten i å forsøple omgivelsene med "dunk-dunk." Skriver lengde for at det går i lengderetningen på bilen. utifra kontekst bør jo dette komme klart fram. grunnen til at det virker mye er jo at den skrår oppover for å stjele minst mulig bagasjeplass. Kassen skal være stor, og elementet lite og effektivt - har ett meget begrenset budsjett, og vil få god lyd, ikke masse volum. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Trivelig med folk som har en litt annen innfallsvinkel enn det "vanlige"... hva skal du tune porten til? Og hva tenker du på ang. forsterker? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Bygger etter forslag fra Stefan hos valutronic.se, ble fornøyd med hornene bygd etter tegning derifra, så hva porten er tunet etter vet jeg ikke, men elementet skal klare F-3dB ved 32Hz i en slik kasse. Forsterker blir foreløpig en jalla forsterker fra netthandelen, fram til jeg får råd til noe med futt i. Spiller og forsterker skal oppgraderes etterhvert, men vil komme igang med subben først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå