Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Maskinen slår seg av, PSU?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått et problem med at maskinen slår seg av. Den kan stå på i alt fra 10 sekunder til 2 timer før den plutselig skrur seg rett av. Dette er uavhengig av OS, kan likegjerne skje i BIOS.

Det er snakk om en C2D E4500, 2GB RAM og et Geforce 8600GT på et billigbillig MSI hovedkort. Den har også 3 disker i software-RAID 5 (linux). Etter litt feilsøking mistenker jeg PSU, da maskinen tydeligvis ikke greier en vanlig reset via svenskeknappen uten å skru seg helt av (ser ut som den kutter idet disker/cdrom etc spinner opp igjen).

Tok så ut 8600GT'en (den har et intel integrert skjermkort på hovedkortet) og 2 disker, og nå greier den en reset, og ser tilsynelatende ut til å fungere uten å skru seg av.

PSUen er en 6 år gammel Chieftec 360W.

Spørsmålet blir dermed som følger; kan PSUen, etter 3 måneder med 100% stabil drift, plutselig bli så mye dårligere at den ikke klarer å drive maskinen lenger?

PSU er som sagt hovedmistenkt her, men jeg syns dette er litt rart, og vil ikke bruke penger på ny PSU dersom det er noe annet som er synderen..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet om andre som har hatt/har dette problemet, men det er med PC-er som er kjøpt ferdig bygd fra forhandler. de har sendt den inn en gang før, men problemet har opstått på nytt. jeg mente da at de kunne prøve å få byttet problem maskinen i en anen maskin til samme pris eller en som yter like bra. vil dette være mulig?

men det virker jo som det er PSU, ja.. burde du kansje ha 400w med disse komponentene?

når det gjelder at problemet plutselig dukket opp, kan det jo hende at PSU har vert preset til høy ytelse over lengre tid og at den ikke likte dette(?)

men det kan også virke som om systemet ditt går varmt av en eller an grunn. da ville det jo forklare hvorfor den er så villig til å slå seg av. hvorlang tid det tar vil da variere ut fra hvormye kraft som brukes.

annyways, jeg har vel ikke den største innsikt i dette, da jeg selv aldri (:)) har hatt lignende problemer.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Kan det være manglende kjøling?

Jeg vet ikke om dette er relevant for deg, men jeg opplevde tidligere at maskinen min slo seg av plutselig under et krevende spill jeg holdt på med. Jeg fant ut at det skyldtes automatisk slukking over en viss temperatur.

Med en 6 år gammel 320w-PSU vil det kanskje uansett snart være aktuelt med en ny? En ny kan jo vare i nye 6 år.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg kan utelukkes. For det første har jeg ikke sett CPU-temperaturer over 45°, og den skrudde seg likegjerne av ved kaldstart som den gjorde det etter å ha stått på en stund.

Har byttet PSU nå, og den startet ihvertfall.. satte den igang med litt tungt arbeid nå, så får jeg se om det holder. Gir den noen timer, og om den fortsatt funker fint etter en stund, bestiller jeg meg ny PSU.

Lenke til kommentar
men det virker jo som det er PSU, ja.. burde du kansje ha 400w med disse komponentene?

når det gjelder at problemet plutselig dukket opp, kan det jo hende at PSU har vert preset til høy ytelse over lengre tid og at den ikke likte dette(?)

Det tror jeg er den mest sannsynlige forklaringen ja. PSUen var jo gammel, og har kanskje vært presset på kanten av det den greier en stund. 360W skal i teorien holde med grei margin til den maskinen, men om PSUen gradvis har blitt dårligere med årene, greier den kanskje ikke å levere nok kraft lenger likevel.

Lenke til kommentar
PCen har stått på i 3 timer uten problemer nå med "ny" PSU, så tror jeg kan konkludere med at det var den som var problemet.

fint :)

men nå som du har den gamle PSU-en ute kan du jo åpne den opp og se etter om det er synlige feil.

Lenke til kommentar

Tok en liten titt inn gjennom "luftehullene" i den, og så rett på noen ganske bulende og svulmende elektrolyttkondensatorer. Regner med at disse er såpass utenfor specs at ting virker heller dårlig. Bra problemet artet seg slik det gjorde ihvertfall, ting som skrur seg av når de ikke funker skikkelig liker vi!

Kunne jo endt opp med ødelagte komponenter i selve PCen om den ikke hadde gjort det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...