Gå til innhold

Starte trene - hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er viktig å sette seg et mål om gangen. Hvis du vil bli stor og markert samtidig, vil du ende opp med at ting går i stå, og du kommer egentlig ingen vei.

Jeg ville begynt med å finne ut hvor mange kcal jeg trenger, og legge på ca 500 utover dette. Over de neste ukene holder du øye med vekten, og ser hva som skjer. En oppgang på 0.5-1kg i uka er fint. Du får justere inntaket heretter. Markert kan du alltid bli senere. Med det sagt vil du med en oppgang på underkant av en kilo, legge på deg lite fett, det pleier iallfall å være tilfelle for det fleste. Hvis du går opp 3-4-5kg i uka, vil veldig mye av dette være fett. Det er denne "metoden" for vektoppgang du bør styre unna.

Så ikke tenk så mye på det med at du legger på deg fett. For det første blir det ikke så mye som du kanskje tror, og for det andre er ikke dette noe som skjer over natten, i neste uke osv. Det tar tid, og du vil kunne evaluere og endre på fremgangsmetoden din underveis.

180 høy og 64kg er forresten lite. :) Ikke tenk på å være markert nå. Kom deg opp 15-20kg og ta det derfra. Ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende og godt svar! :)

Jeg har nå regnet ut på dette med hvor mange kalorier jeg trenger i løpet av en dag, og det tallet ble på 3450.. så da skulle rundt 4000 kalorier i løpet av dagen være et "mål".

Skal 4000 kalorier være "målet" for hviledager og treningsdager? Eller skal det reguleres i forhold til om jeg trener den dagen eller ikke?

Lenke til kommentar

Hver dag. Siden du forbrenner mer på treningsdagene, så det er det ukentlige overskuddet som gir uttelling.

Hvilken kalkulator brukte du for å regne ut kaloriene? Jeg satte inn målene dine i TN sin kalkulator, krysset av 3 - 5 treninger i uka og kom fram til en BMR på 2700 kcal.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Ah, ok. Den virket mer korrekt enn TN sin. Skal du bulke er det lettest å spille mye data i stedet for å gå, sykle, trene kardio etc, slik at du slipper å spise så mye :p

Ja, TN sin var ganske ukonkret egentlig. Fikk nesten 1000 kcal mindre på TN sin.. :|

Det eneste jeg er litt "bekymret" for med bulking er vel dette med at jeg har en veldig spinkel benbygning.. Jeg har flere kompiser som har mindre fett på kroppen enn meg, ca. samme høyde, men likevel veier de en del mer enn meg. (ikke trener de heller).

Men som Stian89 sa, så skjer det ikke over natten, så får vel vente og se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes at 4000kcal hørtes veldig mye ut for en person på litt over 60kg og 180høy, men det er kanskje bare meg? Du har kanskje et kjempehøyt aktivitetsnivå? Jeg veier 20kg mer enn deg (fordelt på 183-4cm), og jeg har iallfall et mindre vedlikeholdsnivå enn deg.

Hva kommer du frem til hvis du bruker denne formelen?

BMR = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyde i cm) - (6.8 x alder)

BMR er nivået du må ligge på når man ikke har tatt aktivitetsnivå i betraktning.

Multipliser BMR med nummer for sånn ca nivå du ligger på.

Nivå Beskrivelse

1.0 Sengeliggende

1.2 Veldig lett aktivitet (kontorjobb)

1.4 Lett aktivitet (kontorjobb, men litt bevegelse gjennom dagen)

1.6 Moderat aktivitet (vanligste)

1.8 Høy aktivitet (trening pluss en fysisk krevende jobb)

2.0 Ekstrem aktivitet (veldig fysisk jobb, og hard daglig trening)

Da skal du få (ca) antall kcal du trenger for å holde vekten stabil, verken gå opp eller ned.

(Kunne gjort det selv ja, men er litt opptatt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...