Graute Knappstjert Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 En person jeg kjenner er ikke kredittverdig, eller hva de nå kaller det. Hun har et plastkort med 4 sifre, i stedet for 16. Hun kan ikke bruke det på netthandel. Tidligere kunne hun ta ut nesten 10.000 i minibank men nå har de toskene satt ned grensa til ca. 3000 hver 4. dag... Dette gjør det umulig å betale husleia, som hun må betale cash. Følgelig må hun møte opp personlig i banken eller ta ut penger når hun handler på prix. Dessuten er det mange butikker som ikke godtar kortet hennes. Visa Elektron heter det. Hun får lønn hver måned, så jeg skjønner ikke hvorfor hun skal hindres i å ta ut penger hun allerede eier. Jeg forstår at de ikke tør å la henne låne noe, men penger som allerede er på kontoen hennes??? Hun vil ha nytt kort som fungerer i alle butikker, og som kan brukes på nettbutikker. Da sparer hun postoppkrav-gebyr. Hva slags kort kan hun få? Hun sier hun forklarte situasjonen for Postbanken, men de stod bare og glante. Hadde aldri hørt om et slikt kort. Enten var det en lærling, ellers har hun formulert seg knotete. Jeg har et helt vanlig, fullverdig Postbanken-kort Det er koblet til lønnskontoen min. Men jeg valgte å ikke ha muligheten til å overtrekke det. Derfor kan jeg kun bruke penger som jeg har på konto. Selv om jeg ER kredittverdig. Hun som ga meg kortet krysset av i "feil" rute i søknadsskjemaet, så jeg søkte om en sum jeg ikke har inntekt nok til å bli betrodd. dermed fikk jeg ikke dette innvilget, akkurat som jeg ønsket. Kan ikke hun få likedan? Altså et fullverdig kort, men uten kredittkjøp? PS. Hvor lenge kan hun være "uverdig"? Hun har ingen betalingsanmerkninger de siste årene, men sliter fremdeles med å betale gamle regninger etter en avbetalingsplan. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Jeg trodde/mente også man skulle kunne få et vanlig, fullverdig VISA-kort tilknyttet bankkonto, uten kredittramme, uten å måtte kredittvurderes, men i denne tråden ble jeg fortalt at det ikke nødvendigvis er mulig. Her kommer det nok helt an på hvilken bank man spør i... Betalingsanmerkninger tror jeg forsvinner 3 år etter du har gjort opp for deg, men det er jeg ikke helt sikker på. Eller, at fristen er 3 år er jeg ganske sikker på, men ikke hvilken dag man regner disse 3 årene ut i fra... Edit: fjernet unødvendig sitering. Edit 2: Jaha, da var det 4 år og ikke 3 -regnet fra når man fikk anmerkningen.. Endret 29. juni 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Fra Forbrukerrådet sin side: Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i 4 år. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hun er nok så heldig at hun har fått et ungdomskort. Da har hun normalt sett vært i mislighold ovenfor banken hun er kunde i. Det som er den beste måten for henne å skaffe seg et ordentlig kort på vil være å rydde opp i alle saker hun har fra før, for så å bytte bank. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå