Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilquiz - 10 spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det er på tide med i spørsmålskonkurranse om bil og trafikk. Here we go:

1. Det er skiltet 60 km/h som fartsgrense på vei ut av byen, og man passerer et kryss der sideveiene har vikeplikt. Hvilken fartsgrense gjelder etter krysset?
  2. En bestemt bilmotor yter 100 kW (136 hk) ved toppfarten 200 km/h. Hvor stor effekt kreves for å holde konstant 100 km/h? Anta at eneste friksjon er luftmotstand, og at luftmotstanden (kraften) er proporsjonal med kvadratet av farten.
  3. Man har piggfrie vinterdekk på bilen og sommerdekk på tilhengeren. Er det lov å kjøre med denne kombinasjonen?
  4. Hvorfor benyttes enkelte steder såkalt Otta-dekke i stedet for asfalt?
  5. Hvilken vei og hvilket sted har mest trafikk i Norge?
  6. En bil med firehjulsdrift har følgende vektfordeling: 60% foran og 40% bak. Drivverket er av enkleste type, dvs 3 åpne differensialer. Høyre bakhjul spinner i løs snø. Hvor stor andel av drivkraften går til v.f., h.f., v.b. og h.b.? V = venstre, f = foran, osv.
  7. Hvor lave kan underkjøringer være før det skal skiltes særskilt?
  8. Der fartsgrensen er 100 km/h, hvor fort kan man kjøre uten risiko for å miste førerkortet? Anta at man kjører bil og ikke har noen prikker.
  9. Hvilket år ble kontrollmerker (oblater) på kjennemerkene innført?
  10. Hvilken bilprodusent er den største på verdensbasis?

Regler:

Svarene avgis som personlig melding (PM) til meg, og så vil jeg legge ut poengsummene i denne tråden. Man vil få en PM tilbake med de riktige svarene. Hvis noe er uklart, så spør i denne tråden, så skal jeg oppdatere spørsmålene. Men prøv å ikke avsløre svarene deres samtidig.

Fasit blir lagt ut om noen dager. Hvis det er enighet om at det er feil i den, så vil poengsummene kunne bli korrigert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...