dan83 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 hei på mitt kamera så kan jeg velge disse bracketing verdiene: +- 1/3 +-2/3 +-1 Men jeg er ganske usikker på hva disse forskjellige verdiene betyr, utenom at kameraet vill ta noen under og over eksponerte bilder!? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 De alternativene du har satt opp er hvor mye avvik det skal være på lysmålerens 0 verdi på de 3 eksponeringene som taes når bracketing er i bruk. Eksempelvis den i midten får du 3 bilder på kortet, ett som er undereksponert med 1 EV, ett som er på lysmålerens riktige verdi og ett som er 1 trinn overeksponert. Dvs tre eksponeringer med f.eks 1/200s og f/11 (0 EV) , ett med 1/400s og f/11 (-1EV) og ett bilde med 1/100s og f/11 (+1EV). EV er exposure value. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 De alternativene du har satt opp er hvor mye avvik det skal være på lysmålerens 0 verdi på de 3 eksponeringene som taes når bracketing er i bruk. Eksempelvis den i midten får du 3 bilder på kortet, ett som er undereksponert med 1 EV, ett som er på lysmålerens riktige verdi og ett som er 1 trinn overeksponert. Dvs tre eksponeringer med f.eks 1/200s og f/11 (0 EV) , ett med 1/400s og f/11 (-1EV) og ett bilde med 1/100s og f/11 (+1EV). EV er exposure value. ok, men hvis jeg bruker +- 1/3 EV, vill kun ett bilde bli "feil" eksponert..? Jeg sliter litt med å forstå dette egentlig, sorry, men er ikke alltid ting går inn så raskt som det burde Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvis du har satt på bracketing vil de tre neste bildene du tar bli eksponert hhv korrekt, under og over med antall stopp du har satt verdiene til. Hvis kamera er i flerskuddsmodus, er det bare å holde avtrekkeren nede, hvis ikke må du trykke tre ganger selv. Slik er det i alle fall på min Canon, men jeg har ikke gjort annet enn å teste funksjonen, aldri egentlig brukt det. - Rams Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 ok, men hvis jeg bruker +- 1/3 EV, vill kun ett bilde bli "feil" eksponert..? Det er snakk om tre bilder. Disse blir eksponert med -1/3 blendersteg, normal eksponering, og siste med +1/3 blendersteg. Dermed er bare ett bildet eksponert i henhold til det lysmåleren på kameraet tilsier og de to andre er "feil" eksponert. Men hvilket bilde som blir korrekt eksponert er avhengig av lys og motivet. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Sånn Blir bilda dine sett ut med AEB... Sjekk spoiler... 1 normalt exponert bilde, 1 over og 1 under exponert. Det er jo ikkje verre enn at du prøver sjølv å knipse i veg, og ser på bilda dine etterpå. Dette trur eg var +- 2 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Sånn Blir bilda dine sett ut med AEB... Sjekk spoiler... 1 normalt exponert bilde, 1 over og 1 under exponert. Det er jo ikkje verre enn at du prøver sjølv å knipse i veg, og ser på bilda dine etterpå. Dette trur eg var +- 2 Ok, jeg har skjønt det nå...men det tokk sin tid Men det vill si at hvis jeg setter bracketing på +- 1/3, så vill avvikene blir minst mulige,sammenlignet med +- 2/3 og +-1 !? Merkelig nok så kan jeg ikke slå av bracketing hvis jeg bruker A,S, M eller P Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Men det vill si at hvis jeg setter bracketing på +- 1/3, så vill avvikene blir minst mulige,sammenlignet med +- 2/3 og +-1 !? Merkelig nok så kan jeg ikke slå av bracketing hvis jeg bruker A,S, M eller P 1: Jepp 2: Selvsagt kan bracketing slåes av (om jeg forstår deg rett). Se i manualen. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 hav slags kamera har du? jeg vet at på nikon er det en knapp som det står BKT på, hold den inne og rull på et av hjulene så skal den gå fra 3 frames, til 0, da er den av. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 hav slags kamera har du? jeg vet at på nikon er det en knapp som det står BKT på, hold den inne og rull på et av hjulene så skal den gå fra 3 frames, til 0, da er den av. Jeg har et så kalt megazoom kamera, fujifilm s6500fd. Det tar meget bra bilder, kan lett konkurrere med et speil refleks under visse situasjoner Men jeg har enda ikke funnet ut åssen jeg kan slå av bracketing, jeg syntes ikke bracketing gjør så mye for meg, siden jeg vill ha bildene riktig eksponert i de fleste situasjoner Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men jeg har enda ikke funnet ut åssen jeg kan slå av bracketing,Har du lest manualen? Sjå side 96. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Manualer er utrolig kjekke. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Manualer er utrolig kjekke. Fine å ha på senga, etter at du har leika med apperatet ein heil dag... da leser du deg fram tild et du ikkje skjønte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå