Gå til innhold

Overeksponert himmel men ok land

Anbefalte innlegg

Ja, det får jeg si. Det må virkelig ha vært et syn for guder. Men jeg mener definitivt at du bør lære deg å gjøre det manuelt hvis du ønsker å basere din kunst på dette, og ikke en hurtigløsning som du ikke selv har full kontroll over. Du får nok sving på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo selvsagt det som er målet - få det til manuelt der og da og minst mulig knoting og redigering etter. Hittil har jeg ikke vært heldig med å klare både "himmel og hav" samtidig.

Dessuten: Når man er ute en slik vakker sommerkveld blir det mange tripple sett med bilder i forskjellige eksponeringer og det tar fryktelig mye tid selv med et dataprogram å få satt de sammen.

Lenke til kommentar
En annen mulighet er innkjøp av stativ og lære seg exposure blending, ikke HDR. Til landskap fungerer enkel merging av helst 5 eller flere eksponeringer i vanlig 8/16-bits arbeidsflyt like bra som HDR, og det er mye enklere.

Resultatet ved exposure blending blir også mye mer naturtro enn HDR! HDR er greit å bruke noen ganger, men alt til sitt bruk! Og dette bruket er vertfall ikke landskapsfoto!

Kan ikke sies nok ganger. Ditt (traadstarter) eget eksempelbilde er i seg selv bevis paa hvordan HDR ikke gjOr seg godt i landskap, hvis man ikke er ekspert og vil bruke flere timer paa hvert bilde.

Lenke til kommentar

Som sagt før var eksempelbildet IKKE et ønske om å få kritikk på bildet; bare å vise hvordan det ble med HDR. Jeg forstår at jeg burde lagt med hvordan det ble både før og etter men det trodde jeg ærlig talt dere forstod (nok av eksempler rundt omkring uansett - også her på forumet).

Hvis jeg ville hatt en bedømmelse av det fototekniske ville jeg postet i kritikk-tråden.

Som også sagt kan jeg ikke forstå hvorfor noen på død og liv skal være imot farger da justeringer og kunsteriske uttrykk og friheter har blitt akseptert siden tidenes morgen når de første menneskene lagde avtrykk av hender og det som værre er på huleveggene i rødfarge.

Et foto trenger ikke på død og liv gjenspeile virkeligheten 100%.

Endret av kjelle392
Lenke til kommentar

Det er riktig, for rett skal være rett. At han da i sin ungdommelige iver føler at han har truffet gull kunstnerisk, er en konsekvens av den prosessen. Det var da dette gikk over fra å være en helt ordinær "Hva gjør jeg galt?" tråd til noe som ligner en BK tråd. Og det var jo ikke trådstarters intensjon med tråden, så jeg forstår hans reaksjon på våre ytterligere kommentarer.

Hvis trådstarter nå føler at han har funnet en teknikk som for ham er noe kunstnerisk og "nytt" er ikke et uvanlig fenomen. At han tilfeldigvis har fått en start i en etterhvert litt utskjelt genre får så være. Jeg tror nemlig (og tilgi meg for dette Kjell) at han nok kommer til å utvikle seg forbi denne fasen, slik de fleste av oss arbeider oss gjennom forskjellige kunstneriske faser de første årene i vår fotografiske utvikling. Jeg "traff gull" mange ganger selv de første årene jeg fotograferte, og hvem har ikke det. Så la oss nå heller vente til han presenter noen av sine mer bevisste resultater av teknikken i BK før vi gir ham en ny leksjon i "kunstnerisk og teknisk høyverdighet". For først da ber han om det. Det er hans tråd, så han har rett til å sette premissene for hvilke diskusjoner som skal foregå i denne tråden, i og med at det ikke er en BK tråd.

Men vi sliper knivene våre til en lignende tråd dukker opp i BK. Så får det vise seg om Kjelle392 har guts til å stå kunstnerisk frem for full kritikk en gang i fremtiden. Noe jeg tror han kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg PMnormal.

Jeg er helt fersk innen fotografering og fryder meg over å lære nye teknikker, prøve å lære å se, komponere bilder, få fram fine farger osv. Jeg bryr meg (enda) ikke om hva som er utskjelt eller ikke men rette meg etter min indre stemme/selvopplevelse av det jeg gjør - spesielt i starten når jeg ikke har kunnskap nok til å vite at noe er "fyfy".

Kommer sterkere tilbake ;-)

Endret av kjelle392
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...