Ivar_Schiager Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Har sett litt på denne og den ser jo veldig bra ut - og MYE billigere enn f.eks. PS. Ser også at den har direkte import av RAW - noe som er viktig for meg. Jer er ikke helt trygg på raw-importen, og etter å ha sjekket med psp users group, har jeg endt opp med å anskaffe Bibble Pro for raw-behandlingen. Corel driver dessverre ikke med oppdatering av raw-importen sin, og det betyr at nye kamera ikke støttes, enda. F.eks. Nikon D60 D300 D3. Til gjengjeld har jeg da fått en veldig bra raw-behandling, som ikke er avhengig av et raw-format slik som CaptureNX, og denne oppdateres jevnlig. Bildebehandling ut over dette gjør jeg så i PaintShopPro. Er det noen som har erfaring med Corel PaintShopPro Photo X2 VS PS? Det finnes mange av dem på nettet, og det virker som om gjennomgangstema er at nybegynnere finner PSP enklere å komme i gang med, mens de mer erfarne velger PSP for å spare penger, mens proffer som er avhengig av de ekstra finessen knyttet til trykking går for Photoshop. Men så viser det seg likevel at svært mange benytter Photoshop CS, selv om samme jobben kan gjøres (noen ganger enklere) i PSP. Personlig har jeg aldri benyttet Photoshop, men jeg har ikke kommet over noe som andre gjør i Photoshop som ikke også kan gjøres i PaintShopPro Photo X2. Det samme gjelder forsåvidt for GIMP, men GIMP driver bare med 8-bits fargedybde. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Etter jeg skrev forrige innlegget, sjekket jeg litt omkring når det gjaldt exposure blending og Gimp - og kom fram til at det faktisk eksisterte tillegg til Gimp som gjorde dette. Gimp er et program jeg har - så jeg vil gjerne prøve det først. Det at Gimp ikke støtter 16-bits fargedybde; vil det ha en stor praktisk betyning? Antar at full 16-bits fargedybde og blending fører til enorme filer eller er jeg fullstendig på bærtur her? Synes ikke at trykke-funksjonaliteten til PS oppveier for den stive prisen, slik at jeg nok i første omgang vil gå for et billigere alternativ. Synes forøvrig det er veldig synd at RAW ser ut for å være et tema som mange - også Canon - ikke legger vekt på når det gjelder utvikling av programvare. I dag har jeg testversjonen av PS Lightroom og selv om det påstås at RAW støttes, så er det komplett (?) umulig å få importert RAW-filer direkte fra kameraet. Jeg må laste ned i egen mappe og så kjøre import derfra. Endret 30. juni 2008 av kjelle392 Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Har nå testet Photomatix og må si at dette programmet er jo fantastisk! Bildene jeg tok i går med forskjellig eksponering ble utrolig mye bedre ved hjelp av dette programmet! Finnes det alternativer som muligens er bedre eller anses dette for å være det beste programmet for slikt bruk? Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Har nå testet Photomatix og må si at dette programmet er jo fantastisk! Bildene jeg tok i går med forskjellig eksponering ble utrolig mye bedre ved hjelp av dette programmet! Finnes det alternativer som muligens er bedre eller anses dette for å være det beste programmet for slikt bruk? PS skall vel være bedre, har jeg hørt. men så var det det med prisen. Potomatix er alternativet for oss på budsjett som vil hvære lovlydig. Driver sjøl å leker meg litt med demo versjonen en gang i blandt. men ikke så mye at jeg har bryd meg om å kjøpe programmet. Synes at filosofien til Potomatix er veldig bra, at du kan prøve ut programmet grundig og ikke har en tidsbegrensig før kjøp. Jeg strøyk DXO fra listen min umiddelbart når jeg skulle finne RAW konverter pga. bare 10 dagers prøvetid. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Har nå investert i Photomatix (+ et polariseringsfilter), og tenkte dere å vise hvordan resultatene blir nå. Det er ingen tvil om at HDR + et filter hjelper til med å få et brukbart resultat. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Kjære vene, det kaller ikke jeg et brukenes resultat. Det ser jo ut som om verden er blitt selvlysende etter en atomkrig. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Enig med PM. Dette er altfor altfor overdrevent! Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Nå var ikke dette noe forsøk på å få tilbakemeldinger på bildet, men for å synliggjøre hvordan bruk av HDR ble i forhold til slik det ble før. Kritikk mottas gjerne, men da i tråden som passer for det. PMnormal og ragamuffin: har dere kommentarer til HDR-bruken? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 HDR er en god ide, men jeg er kjent som en motstander av knallhard bruk av teknikken. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Har prøvd både HDR og exposure blending, men HDR synes for meg å være mye, mye bedre. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Du må nok ikke sette innstillingene på max neste gang, prøv å gjør det tilnærmet hvordan du sa det den dagen du tok bilde, dette er et klassisk eksempel på hvordan folk missbruker HDR. EDIT: HDR skal bare hjelpe deg med å få den mørke delen lys, og den lyse delen mørk, sånn at lysstyrken jevnes ut. Når man overdriver for man et fargesprakende bilde, men helt urealistisk åsså. Endret 4. juli 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 OK forstår at ikke alle synes farger er topp (selv liker jeg masse farger) - derfor ser dere her ORIGINAL-bildet uten noen for for justeringer (kun HDR). Tar kritikken til etterretning. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Hadde vel håpet på at det skulle komme ut sånn cirka sånn her, bruker CS3 til HDR jeg, så jeg vet ikke helt hvordan Photomatix fungerer: Hvor mange bilder brukte du på det frste bildet ditt? Selv bruker jeg 3-5 bilder med forskjellig expon. Hvorfor ble ikke bildet redusert med mer en 96%? Endret 4. juli 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det virker som om resultatene som kommer ut av Photomatrix er noe ekstremt nesten uansett. Er det jeg som har fått feil inntrykk, eller er det som kan kalles default en del over streken? Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Hvor mange bilder brukte du på det frste bildet ditt?Selv bruker jeg 3-5 bilder med forskjellig expon. Begge bilder har 3 RAW-bilder som input. Forskjellen på det øverste er rett og slett at jeg på det øverste gikk amok med farger etter noens smak, men jeg er på langt vei enig i kritikken. I kveldens dunklere belysning nok var litt vel mye. Lærdom: ikke rediger bilder i sollys. Hvorfor ble ikke bildet redusert med mer en 96%? Det er fordi jeg måtte forandre filstørrelsen før opplastning. Originalbildet er 8.6 Mb.... En bredde på 800 px fant jeg kunne passe til å laste opp. Det virker som om resultatene som kommer ut av Photomatrix er noe ekstremt nesten uansett. Er det jeg som har fått feil inntrykk, eller er det som kan kalles default en del over streken? Tør ikke uttale meg mer om farger, men bildet er generert med default innstillinger i Photomatix. Absolutt ingenting er endret - foruten å sette korrekt hvitbalanse. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvorfor ble ikke bildet redusert med mer en 96%? Det er fordi jeg måtte forandre filstørrelsen før opplastning. Originalbildet er 8.6 Mb.... En bredde på 800 px fant jeg kunne passe til å laste opp. Tør ikke uttale meg mer om farger, men bildet er generert med default innstillinger i Photomatix. Absolutt ingenting er endret - foruten å sette korrekt hvitbalanse. Jeg mente bildet jeg fikset som jeg lastet opp, hos meg er thumben bare krympet 96%... Over til Photomatrix, default i Photomatrix er tydeligvis en del overdrevet, vet ikke om det kommer av at en ganske stor andel av HDR "entusiastene" tydeligvis ønsker at bildet skal se slikt ut. Fordi når de hører ordet HDR så skal fargene plutselig bli mye sterkere. HDR i spill har jo noe med hvordan øynene tilpasser seg lyset, fargene blir ikke sterkere av den grunn, HDR i bilder vil gjøre både det mørke og det lyse "likt", sånn så hele bildet kommer "fram". Men om du velger sterke farger skal jeg ikke legge meg bort i, det er en smakssak, og entusiastene elsker det. Om du vil ha et realistisk bilde ville jeg senket nivået til under default i Photomatrix. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det kan virke som om Photomatrix får et etterdømme av typen "å så veldig 1008!!!", for den effekten er allerede brukt opp. Jeg kan ikke se for meg at et program av denne typen kommer til å bli en seriøs klassiker, mer en software-verdenens svar på Holga. Sett bort fra at Holga lager mye mer interessante og kunstneriske resultater med sin uforutsigbarhet. Dette er mer som et autokomp for musikk, en slags fotografisk karaoke. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Er ikke helt enig i at Photomatix bidro til at bildet jeg tok ble unaturlig på noen som helst måte. Originalbildet som jeg viser til ovenfor var faktisk slik jeg oppfattet det in natura den kvelden. Sola var lav, vann og himmel veldig blå og skogen var grønn med et kraftig skjær av gult i seg. Så jeg mener fortsatt at originalbildet stemmer mer med virkeligheten enn det som victoryseieren viser ovenfor Man må liksom bestemme seg; enten få bildet lik som "originalen" - eller å pusse på det. I min verden er både under- og overdrivelse av f.eks. farger akkurat det samme, selvsagt bare med forskjellig fortegn. Dette siste har da fotografer og andre kunstnere bestandig gjort, så jeg synes det er litt merkelig at en "Photomatix"-effekt/økte farger skal bli oppbrukt sånn over natta. Dessuten vil jeg gjerne også at mine bilder skal fremstå som fargerike; det er liksom min stil og uttrykk som kunstner. Derfor mener jeg det blir veldig feil å dømme noen nedenom og hjem med bakgrunn i egen smak og behag. Det finnes ikke noe som heter rett og galt i kunstens verden. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Den blir oppbrukt fordi de ser alle nesten helt make ut. De er resultatet av forhåndsdefinerte parametre som skal gjelde for alle bilder, ser det ut som. Det er ikke ditt bilde som får meg til å konkludere med noe slik, det er mengden av bilder jeg har sett her. Siden jeg aldri har brukt Photomatrix selv så vet jeg ikke om det er programmet, eller at alle brukere tenker likt som gjør det slik. Mener du at det så ut slik som i innlegg #32 i virkeligheten? Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Mener du at det så ut slik som i innlegg #32 i virkeligheten? Ja det hevder jeg. Området og lyset der var fantastisk, og jeg skulle ønske jeg kunne invitert dere med alle sammen dit slik at dere med selvsyn kunne oppleve både det og den flotte sommerkvelden. Det var et syn for guder. Edit: bare som en kuriositet nærmest; under ser dere litt lengre opp i bekken hvordan "stemningen" var der (HDR-ellers uredigert). Endret 5. juli 2008 av kjelle392 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå