Gå til innhold

Problemer med modem & switch...kan noen hjelpe ?

Anbefalte innlegg

Hei !

Hei. Jeg får ikke internett til å virke mellom modem og switch, selv om alle lysene på modem lyser grønt når kablene til nettverkskort er plugget i switch.

Internett vil kun virke hvis jeg tar ut nettverkskabel fra switch og plugger inn i modem.

Pga dette kan vi ikke 2 pc maskiner være på internett samtidig.

Noen som kan hjelpe her ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så kjent på dette området, men selv så ble jeg nødt til og benytte med av en ruter...

Modem

-|- Ruter

--------|- Switch (Port #1)

--------|-----|- PC

--------|-----|- PC

--------|-----|- PC

--------|-----|- PC

--------|- Ledig (Port #2)

--------|- Ledig (Port #3)

--------|- Ledig (Port #4)

Ellers så kan du bare bruke switchen som er innebygd i en ruter :)

Modem

-|- Ruter

--------|- PC #1

--------|- PC #2

--------|- PC #3

--------|- PC #4

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
Er ikke så kjent på dette området, men selv så ble jeg nødt til og benytte med av en ruter...

Slik...

[Modem]--->[Ruter]--->[switch]

Ellers så kan du bare bruke switchen som er innebygd i en ruter :)

[Modem]--->[Ruter]--->[Datamaskiner]

Mulig jeg blander navnene på disse. Jeg har modemet som er : Speedtouch Alcatel 510, og switch som er : Linksys sd208.

Kan være kabelen som går fra modem og til switch som er defekt, er ikke helt sikker.

Men det er jo rart at den da allikevel gir meg 3 grønne lys på modemet.

Når jeg f.eks tar ut nettverkskabel fra modem og inn i switch (der den egentlig skal være), og bytter denne med vanlig kabel som skal få modem og switch til å fungere sammen, får jeg opp en melding på pc at "tilkobling avbrutt".

Har tatt noen bilder med kommentar :

Bilde 1: Med grå kabel fra modem til switch er slik det har fungert tidligere. Det

gjør det ikke lenger. Nå kommer jeg ikke på internett på denne måten.

Bilde 2: Viser hva som står på feilmelding "tjener ikke funnet".

Bilde 3: For å komme på nett må jeg gjøre slik. Ta nettverkskabel fra den ene pc og rett inn i modem. Får på denne måten ikke brukt 2 pcer i switch.

Svar mottas med takk :)

post-102811-1214734973_thumb.jpg

post-102811-1214735030_thumb.jpg

post-102811-1214735096_thumb.jpg

Endret av chubbchubb
Lenke til kommentar

ta en titt her du....

Det ser ut som om at du MÅ HA EN RUTER.

Switchen vil ikke dele ut IP-adresser. Hvis modemet bare leverer ekstern IP innover vil kun en maskin komme opp på nett.

(samme modem som jeg hadde for 2-3 år siden)

Du må ha en ruter mellom modem og switch da switchen bare vil vidre sende din eksterne ip eller bare blocke den, en switch er laget for og ha en ruter bak seg, som styrer med porter, brannmur og slikt.

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
ta en titt her du....

Switchen vil ikke dele ut IP-adresser. Hvis modemet bare leverer ekstern IP innover vil kun en maskin komme opp på nett.

Takker for svar. Hmm trodde jeg hadde modem m/ ruter i denne speedtouch alcatel 510 jeg :)

Må det endres på noen innstillinger i ruteren for at 2 pcer skal fungere på nett samtidig?

Lenke til kommentar
ta en titt her du....

Takker for svar. Hmm trodde jeg hadde modem m/ ruter i denne speedtouch alcatel 510 jeg :)

Må det endres på noen innstillinger i ruteren for at 2 pcer skal fungere på nett samtidig?

"Hmm trodde jeg hadde modem m/ ruter i denne speedtouch alcatel 510"

Nei rutinga ligger hos sentralen tror jg, og de har valgt og bare gi deg en ekstern IP.

"Må det endres på noen innstillinger i ruteren for at 2 pcer skal fungere på nett samtidig?"

Nei det er bare og kjøre in kabelen og violla! YOU ARE ALL ONLINE! :)

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar.

Nå har jeg lest på internett at Speedtouch Alcatel 510 er en rutermodem.

"Rutermodemet som er levert med abonnementet, fungerer akkurat på samme måte som en vanlig ruter, men denne har kun én utgang for tilkobling av pc. Du vil med denne enheten ikke behøve å installere et program for å koble opp til Internett, ettersom alt vil være lagret i ruteren som er koblet til nettet."

Adsl modem

"Ettersom et slikt modem er avhengig av installert programvare på pc-en, må du bruke en ruter for å koble opp flere maskiner til internett. Med en slik konfigurasjon lagres informasjon om ADSL-abonnementet (brukernavn/passord) i form av en PPPoE-forbindelse i modemet."

Kan det være oppsett i rutermodemet som er feil da ikke 2 pcer vil fungere på nett samtidig ?

På bilde vedlegg er jeg inne på ruteren. Skal det endres på setup her for at

jeg kan få 2 pc til å fungere på internett samtidig`?

Jeg ser også at siste konfigurasjon av ruter er gjort manuelt. Kanskje jeg ikke skulle gjort det hehe. Noe er iallefall galt i og med det ikke lenger fungerer.

post-102811-1214737428_thumb.jpg

Endret av chubbchubb
Lenke til kommentar

Hvis du har Telenor så er det ganske enkelt og finne ut om 510 er router, må du "ringe opp" for og komme online med ADSL så har du ikke ett routermodem. Skjermbildet du viser indiker ett routermodem.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Tror ikke problemet ligger ved at jeg mangler noe ruter, for det har jeg.

Da jeg fikk dette og skulle få 2 pcer til å være på nett samtidig, var det bare å plugge i kablene der de skulle være.

Mistenker at selve kabel fra modemruter til switch kan være defekt, selv om alle 3 lamper på modemruteren lyser grønt.

En annen ting er at jeg kanskje må gjøre endringer i innstillingene på modemruteren for å få dette til å virke, men her vet jeg ikke hva som i tilfelle må endres.

Når jeg setter kablene "riktig" sammen, slik de var før jeg fikk dette problemet, får jeg som sagt melding om at tilkoblingen er avbrutt.

Dette er og blir et sommer-mysterium hele greia ! :)

Andres teorier/konklusjoner mottas med takk ! :)

Lenke til kommentar
hva mener du med ringe opp? jeg var på nett 24/7 da jeg hadde et 51-X- modem. men ruter måtte jeg ha på siden om jeg skulle koble flere PC-er til.

Er modemet i bridge hos Telenor må man "ringe opp" via PPPoE-klienten på PC-en.

Var du telenorkunde og slapp dette så hadde du ett routermodem, ergo hadde du bare trengt en switch for og koble på flere maskiner. 510 kom både som bridget og med router, har man ett eldre ett uten router som ett valg i menyen kan man fint oppdatere firmwaren og få muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...