Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer etter bios oppdatering (asus a8n-sli delux) *LØST!*

Anbefalte innlegg

Sliter etter en bios oppdatering gjort med asus sitt eget oppdateringsverktøy for windows.

For å gjøre en liten kort historie litt lengre så har jeg hatt problemer (ikke store) med at maskinen en gang i blant har hengt seg under oppstarten. Den har hengt seg like etter at den funnet cpu og når den skal vise hvor mye minne maskinen har, som sagt skjer ikke veldig ofte for å si det sånn er snakk om en eller to ganger i løpet av en månde kanskje, har skjedd siden maskinen var ny for ca. 2 år siden. Aldri brydd meg noe spessielt om det, men nå skal denne maskinen bort til en kollega siden jeg skal ha meg ny hardware å leke meg med. Så jeg fant vel ut i farten at kanskje jeg skulle prøve å opptatere bios for å se om problemet ble borte. Jeg har brukt asus sin oppdaterings verktøy for windows en del ganger før, men er vel snart et år siden sist eller noe sånn, kan være enda lengre siden også.

Laster ned siste utgave av asus oppd. og siste oppdatering på bios fronten (1805 hadde 1015) og kjører i gang. Den gjør som den skal ingen problemer med oppdateringen når det skjer i windows (xp sp2) og får beskjed om å restarte maskinen, noe jeg da gjør.

Nå kommer problemet, maskienen starter opp sånn som vanlig går forbi første skjermbildet (cpu, minne og hdd osv.) kommer da til neste skjermbilde hvor den laster raid driverne (kjører ikke raid med noen av diskene må bare bruke det for å kunne bruke alle diskene) den finner de to diskene som ligger der og da står markøren og blinker midt på siden og der står den og maskinen vil ikke gå viderer.

Jeg får ikke lov til å gå inn i bios, det står bare "entering setup..." så hopper den over til raid delen og låser seg. Jeg har klart å komme inn i raid menyen men får ikke gjort så mye der i fra, eller?

Jeg får ikke gått inn i boot-menyen (F8) i oppstarten heller. Har prøvd å re-sette cmos, noe som den virker som den har gjort siden jeg har fått tilbake oppstartsbilde til asus i oppstarten, men kommer ikke noe lengre etter at det ble gjort, låser seg på samme sted som alltid.

Noen som har noen gode forslag på hvordan jeg kan løse problemt.

Edit:

Har som sagt oppdatert bios på samme måte flere ganger før, med en gang maskinen ble bygget og de påfølgende måndene når det dukket opp nye bios-oppdateringer...

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var raid delen som ikke var så populær, når jeg koblet fra disken (holdt med en av de) så var jeg opp og gikk igjen.

Så må nok inn i bios å leke litt til for å få ting til å virke som de skal igjen. Men spørs om jeg gidder er ikke mer enn en ukes tid igjen får jeg skal bygge ny maskin. Den disken som jeg "savner" akkurat nå er det ikke noe som jeg trenger akkurat nå heller så det skal gå bra.

Det løste seg faktisk ganske fort når hjernen våknet, gikk vel 20 minutter etter at den jeg skrev første posten. Og da drev den bærbare maskinen oppdaterte til sp3, så da var det ikke noe vits å skrive at alt virket siden jeg ikke fikk lov akkurat da :)

Men sitter nå og skriver på "problem" maskinen, skal bli deilig å få nytt hardware som jeg kan leke med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...