Gå til innhold

Kjøpe OS/Programmvare


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-01-13 17:22, extreme skrev:

MEN..har ikke noe imot piratkopiering, det er jo veldig greit og få testa programvaren før man kjøper den...mesteparten av det jeg har inne på pc'en er piratkopiert...men et sted må man jo begynne!


 

Problemet er jo at de aller fleste som bruker piratkopiert programvare aldri kjøper den, at noen tester før kjøp er en annen sak.

 

Quote:


Husk at hvis alle hadde kjøpt WinXP, Office osv, så hadde det ikke kosta mer enn 500,- pr! tenk det...


 

Håper du har rett, men jeg har på følelsen at prisen kanskje hadde vært 50000,- :smile:

 

Quote:


En PC nå for tiden er jo en nødvendighet, på lik linje med telefon og bil f.eks. Så jeg oppfordrer flere til å kjøpe Win XP...det syntes jeg Microsoft fortjener...!


Og ikke kom her med piss om at jeg kan bruke gratis programvare osv..til free bds, linux osv...for det er bare tull. Mye dårligere kvalitet på programvaren der i gården. Hvem gidder liksom og utvikle programvare gratis? det sier seg nesten selv at betal programvare er mye bedre. Personlig hadde jeg aldri giddet og uvtikle programvare, for så og gi den bort gratis...!


 

Der er jeg ikke enig med deg, etter at jeg prøvde Linux første gang for 3 år siden, har jeg blitt overbevist om at både OSet og mye av programvaren er bedre.

Det som gjør at jeg bruker Win2000 er at jeg har tre programmer som kun virker i Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

_______________________________________________

Husk at hvis alle hadde kjøpt WinXP, Office osv, så hadde det ikke kosta mer enn 500,- pr! tenk det...

 

Og ikke kom her med piss om at jeg kan bruke gratis programvare osv..til free bds, linux osv...for det er bare tull. Mye dårligere kvalitet på programvaren der i gården. Hvem gidder liksom og utvikle programvare gratis? det sier seg nesten selv at betal programvare er mye bedre. Personlig hadde jeg aldri giddet og uvtikle programvare, for så og gi den bort gratis...!

_____________________________________________________

 

Hvis alle hadde kjøpt WinXP, Office e.l. Den er god og gammel skal jeg si deg, når jeg begynnte med data på 80-tallet. Så kjøpte jeg 10 spill i året à 600,- Disse ble kjørt på en 286 og en 486. Så langt tilbake så lovte alle software produsenter (ihvertfall veldig mange) Hvis flere folk kjøper software så skal det bli billigere. Selv den dag idag så koster det 4-600,- for et ny utviklet spill.

 

Tenk om alle software-houses hadde holdt sitt løfte og faktisk gjordt det billigere? Tenk om Jeg kunne ha kjøpt Windows 98SE for 500,- for en full versjon.

 

Og som det ble nevnt tidligere, hvem gidder å betale flere hundre kruner (tusenvis av kroner) for et program som "bugger" . Det blir liksom like teit som å kjøpe en Volvo som bensin-pumpa feiler hver 4. gang du bruker høyre blink-lys. Da må du slå av motoren,sette den i fri og starte opp på nytt. Er det dette man betaler for?

 

Siden du sier at det er dårlig kvalitet på linux og gratis programvare,så går jeg utifra at du ikke har prøvd dette selv?

Jeg kjører selv to maskiner her en med Win98se og en med Linux, jeg kunne ikke tenke meg noe bedre enn linux og gratis programmer, dessuten så burde du sette deg inn hva linux mener om "gratis" Selv om e spill/program er gratis så er det mange som er villige til å betale for support...

 

anyway...

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Etter at jeg prøvde en piratkopi av xp merka jeg at dette var for automatisert. Jeg takla det ikke. Hopper opp med advarseler når du installerer driver og det kommer masse drit som logger deg på nettet o.s.v + at jeg ikke takler ie60. kommer jo ei rullegardin vis du har mer enn 5 vinduer oppe.

 

 

Så jeg håper at nyere spill o.s.v i fremtiden og vil funke på win98se. (jeg har ikke lisens på 98 men jeg 5 win95 lisenser så det får holde :smile: ). Vis jeg ikke kommer unna xp så installerer jeg linux å bruker kun ps2en til å spille på.

Lenke til kommentar

jeg er eni i at os prisene er latterlige.

mikrosoft har fått til en go deal i at spill ikke kan kjøres på andre os enn windows. og siden jeg spiller så?

hvis bill hadde priset oset sitt til spillpriser så hadde vel alle hatt et os selv, ønsk deg et spill i julegave og du får det, ønsk deg win xp og du får det garantert ikke fordi det er priset for høyt.

Lenke til kommentar

Når begynte PC-spill å koste 600? Sist jeg sjekka var det ingen (untatt Sim'ene til Microsoft) som kostet over 500 :smile:

Jeg sitter her med Adobe Photoshop 6.0.. uten lovlig lisens. Men hadde det programmet kostet 1500 i stedet for 6000, hadde jeg faktisk gått og kjøpt det, for maken til kvalitetsprodukt skal man lete lenge etter. Bruker det til webdesign og spillutvikling på hobbybasis, og jeg har ikke funnet ett eneste annet program som gir liknende funksjonalitet

Jeg har en del spill som er kjøpt originale. Dette er de spillene som er verdt det. Og BARE DE. F.eks. hadde jeg en piratkopi av Diablo II. Etter å ha gjennomført det første gangen, gikk jeg rett i butikken og kjøpte spillet. Det fortjente rett og slett å bli kjøpt (etter min mening iallfall :smile: ). Av andre kan jeg jo nevne Max Payne, Return to Castle Wolfenstein, Half-Life, StarCraft.. (de to sistnevnte må være de beste 1000 kr jeg har brukt)

Når det gjelder Windows XP, må jeg si meg enig med han som sa det var for automatisert. Det er så brukervennlig at jeg makter ikke å bruke det (Nei, jeg er ingen sånn "BRUKERVENNLIGHET ER FOR BESTEMØDRE"-person :grin:). Men jeg vil bare ikke at Windows skal passe på systemfilene mine, og beskytte meg for drivere som om jeg ikke har evne til å bedømme dem selv osv. Og neimen om jeg betaler for det i tillegg!

Bruker selv Windows 2000 Pro, med lovlig lisens.. og er godt fornøyd med dette. Vel verdt pengene!

 

Dette ble visst en nokså lang en :grin:

Lenke til kommentar

Det er jo en diskusjon om lisens på programmvare, så det at du trives med Win2k og har en lisens på det holder vel det. Jeg trives best med XP og har lisens på det. Dette med Photoshop er faktisk meget dyrt, men det kan være at de og har en form for lisens tilbud, for studenter, privat personer eller lignende.

Jeg ville heller gått for Paintshop pro, det er billig og bra.

Lenke til kommentar

Og si at piratkopiering av software er tyveri er litt teit da. Vist jeg går innpå en butikk og stjeler en boks fiskeboller så har butikken pluselig en boks mindre å selge...

Men vist jeg laster ned software fra en fyr over nett, har f.eks M$ akkurat like mange XP OS`er å selge til andre.

Eller? Jo, det er nok rett det.

Lenke til kommentar

Off topic:

 

Quote:


On 2002-01-13 21:50, Nubi skrev:

Kvifor tar dykk ikkje alle sammen og arrangerer ein form for samling der dykk kan stille dere opp på rekke og drite i munnen på kvarandre. Om nokon av dykk er litt usikre eller uerfarne kan dykk ta ein titt på bersjesex ressurssida:

Lykke til!


 

Skal si du er hektet på denne dritten! Hvor mange tråder har du lagt inn denne linken i nå? Jeg gjentar: Det finnes en kategori som heter "søppel" her på forumet!

 

 

Back to topic:

 

Er enig i prinsippene når det gjelder piratkopiering av programvare - eller musikk for den del. Man må imidlertid ha forståelse for at ikke alle har anledning til å bruke tusenvis av kroner på software. Dersom programvareprodusenter vil tjene penger på privatbrukere, må de sette ned prisene på lisenser til denne gruppen. Dersom man kunne få det man trengte for et par tusen i året, ville nok mange ha kjøpt i stedet for å kopiere. Argumentet med at man ikke vil betale for noe som er fullt av bugs holder ikke. Hvis du kjøper en ny bil til 300.000 kr kan du slett ikke være sikker på at ikke sentrallåsen ryker etter 2 måneder. Selv om dette går på garantien er det j..... irriterende å måtte sette bilen på verksted for å få fikset det - ikke sant? På samme måte som det er irriterende å stadig måtte laste ned bugfixer til software.... Det er likevel ikke noe argument for å stjele en bil eller piratkopiere programvare!

Lenke til kommentar

Quote:


Det blir liksom like teit som å kjøpe en Volvo som bensin-pumpa feiler hver 4. gang du bruker høyre blink-lys. Da må du slå av motoren,sette den i fri og starte opp på nytt. Er det dette man betaler for?


Eg har ein slik Volvo. Ga 6000 for den. Skal ha 4000 for den no, då får du dårlege bremser med på kjøpet.

 

Med frå spøk til alvor; Dersom eg lastar ned eit program som eg ikkje verken har råd til eller bruk for, som eg berre brukar til å leike og eksperimentere med, som eg ikkje har kommeriell nytte av og heller ikkje deler med andre, så føler eg ikkje noko dårleg samvit for dette. Programvareprodusenten har jo ikkje tapt pengar på meg?

 

[ Denne Melding var redigert av: Lunatic på 2002-01-13 22:49 ]

Lenke til kommentar

Software produsentene taper jo ingenting på at jeg ikke kjøper software.

 

Hadde jeg ikke fått det gratis hadde jeg ikke skaffet meg det i hele tatt.

 

F.eks., produsentene av 3dstudio max har ikke tapt noen ting på at jeg har kopiert det ulovlig, for jeg ville aldri ha kjøpt det uansett. De burde være fornøyd med at de har mange folk som bruker softwaren og at mange av de betaler for det.

 

99% av softwaren jeg har kopiert ville jeg aldri kjøpt.

 

Dette gjelder sikkert de fleste av dere...

(hvis dere tenker over all den softwaren dere ikke bruker/har bruk for)

 

Hadde all software vært umulig å skaffe uten å kjøpe, hadde jeg aldri hatt en pc...

 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-01-13 23:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...