Grimmy Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Jeg er meget skuffet over hvordan folk er her på forumet når det gjelder programmvarer og OSer. Hvis noen skriver at de skal kjøpe Windows XP så svarer mange: Hvorfor kjøpe OS? Du kan bare laste det ned. Det er en meget dårlig holdning å oppforde folk til å kjøpe illegal programmvare. Å sie at det er OK med piratkopi er ikke noen god holdning. Det virker som om det starter en dårlig trend her, hvis vi driter i å kjøpe software så tjener ikke software produsentene mye. Jeg vet at MS har sykt med penger fra før, men det er etisk rett og kjøpe software. Jeg oppfordere alle til å kjøpe Software! på samme måte som dere kjøper Hardware. Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Tor ikke den vanlige Ola Normann har råd til å kjøpe alt software han trenger. - Windows 2000 - Office 97, 2000 eller 2002 - Adobe Photoshop - Norton AntiVirus, McaFee AntiVirus eller.no - Diverse spill - etc... Som du ser er man fort oppe i 10000 bare på de tre første alternativene. Når du kunne brukt 2-300 kr på tellerskritt å fått det *gratis*. Men man har jo alltids linux dah... Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Du har et poeng der,men når det gjelder Microsoft så må jeg si at det er et selskap som har lagt opp til det selv.De har etOS som er full av bugger ,som de har oppdateringer til hele tiden.Standarder er de vel ikke de flinkeste til å følge.Monopol er bra så lenge Microsoft tjener på det.Du er vel en type som vil legge fremtiden og utviklingen hos Biller`n.Men piratvirksomhet finner du,og det er vel vanskelig å bli kvitt.Lenge leve Linux et OS som jeg liker bare bedre og bedre etterhvert som jeg bruker det.(Det er foressten gratis?) Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Problemet for mange inkludert meg er at jeg aldri kommer til å få råd til å kjøpe mye av den programvaren jeg trenger for å gjøre de små filletingene jeg bruker de for. Når en har kjøpt hardwaren er som oftest også pengene brukt opp så da står en der med blank harddisk da.. fint å bare laste ned det en vil kunne trenge. Tror ikke alle de 80gb diskene som ligger rundt om kring er fulle av legal software Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Kan vi ikke bare bryte oss in hos MS - norge og stjele PC'ene dems og da? De har jo råd til det? Eller hos naboen? Han har jo XP1900 og greier? Trenger jo ikkke kjøpe mat heller. Bare napp bæreposen ut av hendene på de som kommer ut fra Rema. De trenger jo sikkert ikke SÅ mye mat? Piracy er Tyveri på samme måte som å stjele biler. Dessuten følger det ofte masse fin programvare med hvis man kjøper ny PC i butikken. Hvem har sagt at "alle" har Office XP Pro, og Adobe Photoshop? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 SP3 til WIN2000, SP1 til WINXP. Jeg ler meg skakk. Hvor mange rakk de å gi ut til NT 4.0? 6, var det ikke? Det er nesten litt komisk. 98? de reviderte hele OSet (SE). Eneste grunn at jeg ikke slenger inn Linux på dagen er at maskinen ikke er min. Nei, jeg setter meg ned og spiller Playstation 2. 2 knapper (on/off/reset og opp-med-skuffen). Da slipper jeg både inkompatibilitet og stabilitetsproblemer (neida, min boks er ganske stø.) Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 13. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2002 Det er for få folk som gidder å sjekke ut lisens typer. Jeg har f.eks kjøpe Windows XP Professional og det kostet meg ikke mer enn 600 kr, dette var student lisens. Jeg skal kanskje en gang også kjøpe Office XP Professional/Premium som begge er på student lisens, rundt 1500 kr tror jeg. Adobe Photoshop er vel mer egnet for Firmaer som spesialliserer seg innen bildebehandling. Vi som privatbrukere kan gå for Paintshop pro, koster vel rundt 1000 lappen. Jeg mener vi skal kjøpe etter behov, det virker som om mange her bare skaffer seg software de tror de vil ha. For de som klager på Windows og kjører linux, dere har vel dual boot med windows på en partisjon. Windows er bare best på spill. Det å ha en illegal kopi av software er det samme som å stjele. Det er kanskje ikke så gale om en gjør det. Men hvis folk her på forumet oppfordrer alle til å gjøre det så bilr det en helt annen sak. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Når jeg installerer windows 98, gjør kernell32.dll en ulovlig operasjon, før jeg får blåskjerm på første oppstart. OG DET ER DET MENINGEN JEG SKAL BETALE FOR? Det er da jeg tenker på alle de stakkarene som virkelig har betalt for slik elendig software... Windows XP Pro koster jo 3000kr - Er ikke det litt drøyt? Linux er jo gratis... hadde programvare hatt en prislapp på mellom 100-200 kr hadde det vært litt mer aktuelt å kjøpe... Lenke til kommentar
bruno Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Quote: On 2002-01-13 15:46, amd_guru skrev:Tor ikke den vanlige Ola Normann har råd til å kjøpe alt software han trenger.- Windows 2000- Office 97, 2000 eller 2002- Adobe Photoshop- Norton AntiVirus, McaFee AntiVirus eller.no- Diverse spill- etc...Som du ser er man fort oppe i 10000 bare på de tre første alternativene. Når du kunne brukt 2-300 kr på tellerskritt å fått det *gratis*.Men man har jo alltids linux dah... De som _virkelig_ trenger softwaren har også råd til å betale for den. De andre kan klare seg med andre alternativer. Star Office er et glimrende alternativ til MS Office, 95% av brukerene hadde klart seg med PSP i stedet for Photoshop, eventuellt Gimp hvis det finnes til Windows,et antivirus program kan fås for et par hundrelapper. Da jeg kjøpte bil hadde jeg ikke råd til bensin, men jeg gikk da ikke ut å "bobla" tanken til naboen av den grunn. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Linux er jo et gratis OS, og mange mener jo at det er bedre enn windows. Det beviser at det går fint å lage bra programvare uten at den skal koste skjorta [ endret av EnD.R.E. den 2002-01-17 16:33 ] Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 hvor kan jeg få kjøpt XP studentversjon? Lenke til kommentar
ilex Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 the gimp er å få til windows ja. nesten all funksjonaliteten til potshop [sic] og noe extra i tillegg...også er det gratis. Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Er det ikke merkelig hvordan noen klager over programvare de ikke har betalt ett rødt øre for? Dette er samme typen mennesker som syter og klager over den dårlige jobben regjeringen gjør, men møter de opp for å stemme når det er valg?!? Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 13. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2002 Du kan få kjøpt det hos http://www.Multicom.no Her har de også Office på studentlisens. Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 13. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2002 Det som plager meg, er som du sier at folk klager på software som de ikke gir noe for. Ved å ikke betale så har de ingen rett til å klage. Men det verste er at de som klager er ofte av de som ikke kan med DATA! De aller fleste feilene på PC er brukerfeil, hvis man legger inn feil driver, eller glemmer å legge inn driver. Plaserer ting feil plasse, klarer ikke å sette opp en maskine skikkelig. BÅDE PÅ HARDWARE OG SOFTWARE. Man må kunne litt med PC og... Jeg var mye imot MS og Windows før, men har nå sett at etter mitt bruk så er det ikke et alternativ. Etter Windows 2000 så ble jo OSet konge. Windows XP er jo bare genialt, her får man med så mye ekstra at det er vel verd pengene. Lenke til kommentar
Hurra Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Tyveri? Det ligger jo i ordet kopiering at det blir mer av det aktuelle godet. "Offeret" blir ikke noe fattigere og ikke så veldig lei seg heller. Noen fordeler ved kopiering er kompetanse. Når store bedrifter ansetter folk til å bruke og vedlikeholde lisensiert programvare, har ikke mange da lært seg ekstra mye data ved at de har tatt det i bruk hjemme? Privatlisenser er ofte nettopp uhørt dyre i forhold til nytten brukerne har av dem. Lenke til kommentar
house Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 hva skal man si, jeg er nok heller ingen "mønster" borger når det gjelder å kjøpe software.. har faktisk alldri gjort det heller, men nok om det.. Seff kjøper folk software, det er jo ett mindretall som faktisk driver med såkalt "warez" vanlige folk, som familier osv, pleier jo å kjøpe en lisens på programmene sine.. moralen her er jo at, warez er jo ikke det samme som å stjele.. greit nok at produsenten lager ett program som er bra, men ta f.eks photoshop, hvorfor koster det rundt 6 000 for en eneste lisens ? koster sikkert 500 kroner for bare progget, styggt å betale for en haug med bøker å annen dokumentasjon som man heller ikke bruker. hvis man føler at man ikke har råd, gjør dette: Last ned progget i warez, installer det, prøv det. hvis du liker det, så kjøp det, se på warez som en fullversjons test.. Housey Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Tror du føler deg snytt for det du måtte betale så mye får ett skakk-kjørt OS, ikke la frustrasjonen gå ut over oss... Lenke til kommentar
extreme Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Vel, personlig så har jeg begynt å kjøpe litt programvare i det siste! Jeg kjøpte Win XP Pro Engelsk, dette syntes jeg Microsoft fortjente til det fulle, etter at jeg har brukt dos, win3.11, win95, win98 og win2000 piratkopiert! Home Edition koster ikke mer enn 1000,- , og med tanke på hvor bra den egentlig er, og hvor ufattelig lang tid det tar å utvikle, så er det faktisk billig. 2 nye pc spill a'la 600,- blir jo 1200 til sammen... MEN..har ikke noe imot piratkopiering, det er jo veldig greit og få testa programvaren før man kjøper den...mesteparten av det jeg har inne på pc'en er piratkopiert...men et sted må man jo begynne! Husk at hvis alle hadde kjøpt WinXP, Office osv, så hadde det ikke kosta mer enn 500,- pr! tenk det... En PC nå for tiden er jo en nødvendighet, på lik linje med telefon og bil f.eks. Så jeg oppfordrer flere til å kjøpe Win XP...det syntes jeg Microsoft fortjener...! Og ikke kom her med piss om at jeg kan bruke gratis programvare osv..til free bds, linux osv...for det er bare tull. Mye dårligere kvalitet på programvaren der i gården. Hvem gidder liksom og utvikle programvare gratis? det sier seg nesten selv at betal programvare er mye bedre. Personlig hadde jeg aldri giddet og uvtikle programvare, for så og gi den bort gratis...! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Exteme: Har du prøvd Linux? Ikke avskriv det uten videre! Jeg har selv ikke prøvd det, men det må jo være en grunn til at så mange har det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå