Hrundi V. Bakshi Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Har etter mange vurderinger bestemt meg for å kjøpe en Panasonic PX80. Etter hva jeg leser av tester og erfaringer, er vel dette den beste plasma TV'n du får i denne prisklassen. Har derimot noen spørsmål om forskjellige ting når jeg nå går fra en gammel Philips 32" CRT til en plasma; -Behøver jeg galvanisk skille? Det skal ikke noen coax direkte inn i TV'n. Har akkurat fått parabol fra Canal Digital som skal opp. Tuneren har HDMI utgang, som jeg skal bruke mellom tuner og TV. Hører så mye rart om galvanisk skille, og selv så vet jeg ikke - så må jeg har det eller ikke? I så fall så må den vel mellom tuner og coax fra LNB da? -Hva slags bildekvalitet kan jeg regne med å få på signaler via scart? PS2, Xbox, VHS og en Pioneer CLD-925 LaserDisc spiller skal kobles til via scart. Parabol skal inn via HDMI og skal kjøpe en ny DVD spiller som har HDMI slik at DVD signal blir via HDMI også. (Skal kjøpe Philips DVP5980/12, siden jeg får den som sonefri fra NetonNet til 699,-. Er dette en bra DVD spiller? Eller kan jeg få en bedre sonefri m/HDMI til under 1000 kroner?) Det er vel det jeg lurer på. Kan nevne at jeg vurderte Samsung PS50C62BXXEE 50" plasma først (ca. 9000,- hos Lefdal nå), men tror det blir for stort for stua + at jeg også tror PX80 har bedre bildekvalitet. Meninger om det? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Har etter mange vurderinger bestemt meg for å kjøpe en Panasonic PX80. Etter hva jeg leser av tester og erfaringer, er vel dette den beste plasma TV'n du får i denne prisklassen. Har derimot noen spørsmål om forskjellige ting når jeg nå går fra en gammel Philips 32" CRT til en plasma; -Behøver jeg galvanisk skille? Det skal ikke noen coax direkte inn i TV'n. Har akkurat fått parabol fra Canal Digital som skal opp. Tuneren har HDMI utgang, som jeg skal bruke mellom tuner og TV. Hører så mye rart om galvanisk skille, og selv så vet jeg ikke - så må jeg har det eller ikke? I så fall så må den vel mellom tuner og coax fra LNB da? -Hva slags bildekvalitet kan jeg regne med å få på signaler via scart? PS2, Xbox, VHS og en Pioneer CLD-925 LaserDisc spiller skal kobles til via scart. Parabol skal inn via HDMI og skal kjøpe en ny DVD spiller som har HDMI slik at DVD signal blir via HDMI også. (Skal kjøpe Philips DVP5980/12, siden jeg får den som sonefri fra NetonNet til 699,-. Er dette en bra DVD spiller? Eller kan jeg få en bedre sonefri m/HDMI til under 1000 kroner?) Det er vel det jeg lurer på. Kan nevne at jeg vurderte Samsung PS50C62BXXEE 50" plasma først (ca. 9000,- hos Lefdal nå), men tror det blir for stort for stua + at jeg også tror PX80 har bedre bildekvalitet. Meninger om det? Du kan forvente deg mye av PX80 når det kommer til billedbehandling! Jeg kjøpte selv denne tv-en for noen dager siden og den har ikke skuffet. Til den prisen er det nok den beste tv-en på markedet akkurat nå. Du kommer til å få meget gode bilder fra dekoderen din! Av de tv-ene jeg har sjekket så er denne en av de beste på sd signaler. LaserDisc spilleren din skal du ikke forvente all verdens av. Billedkvaliteten på den tilsvarer vel like mange linjer som s-vhs. Jeg har sett laserdisc på en Panasonic PV60 og det var ikke mer enn sebart. Det minnet om en dårlig vhs på en gammel crt og ikke noe mer. Dvd derimot ser kjempebra ut. Gamle dvd-er går også ned på høykant, men du bør kjøre det med hdmi(noe du skal). Jeg har sett det fra scart og da ble det en del støy i bildet samt diagonale striper. Dette var ikke synlig før jeg sto en halv meter fra skjermen, men en nyere dvd spiller må til for opptimalt bilde. Du bør sette tv-en til 16:9 og så skru av OVERSCAN i menyen. Dette gjør at bildet blir mye bedre. Skru også av støyreduksjonen da denne gjør mer skade enn noe annet. PX80 leverer meget gode HD signaler på både spill og blu-ray, men skru kontrasten ned de første 100 timene da skjermen er litt sensitiv for retention(middlertidig innbrenning). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Parabol skal inn via HDMI og skal kjøpe en ny DVD spiller som har HDMI slik at DVD signal blir via HDMI også.(Skal kjøpe Philips DVP5980/12, siden jeg får den som sonefri fra NetonNet til 699,-. Er dette en bra DVD spiller? Eller kan jeg få en bedre sonefri m/HDMI til under 1000 kroner?) De beste, billigste DVD-spillerne Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Takker for svar. At jeg ikke vil få verdens beste bilde ut av LD er jeg klar over. Er ikke verdens beste på en vanlig TV en gang (sammenlignet med DVD)... men LD har vel litt høyere oppløsning enn VHS. Sjekket linken med testene av DVD spillere. Philips spilleren jeg i utgangspunktet tenkte å kjøpe får greit resultat, men dårlig på oppskalering. Ser at kanskje det beste kjøpet er Pioneer DV-400V. Den koster 1190,- som jeg kan tolerere. Vil derimot ikke legge 2-5000 i en DVD spiller når jeg skal over til BluRay innen ett år eller deromkring. Planlegger å kjøpe TV'n hos Netshop og hente selv i Oslo, og siden Netshop har Pioneer DV-400V kan jeg kanskje likesågodt kjøpe den derfra - sparer frakt. Den er i utgangspunktet ikke sonefri, men er vel lett og gjøre om til sonefri selv (ref. pioneerfaq.info)? Har vært godt fornøyd med Pioneer så langt (både LD og alle DVD spillere jeg har hatt så langt er Pioneer!), så hvis DV-400V er best på oppskalering og bilde i denne prisklassen, legger jeg gjerne 500 kroner ekstra i en ny DVD. En annen liten ting; tenkte og ta med med den Monster kalibreringsDVD'en de har på Netshop. Er det en grei ting og ha til justering av TV'n eller 300 bortkasta kroner? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Takker for svar. At jeg ikke vil få verdens beste bilde ut av LD er jeg klar over. Er ikke verdens beste på en vanlig TV en gang (sammenlignet med DVD)... men LD har vel litt høyere oppløsning enn VHS. Sjekket linken med testene av DVD spillere. Philips spilleren jeg i utgangspunktet tenkte å kjøpe får greit resultat, men dårlig på oppskalering. Ser at kanskje det beste kjøpet er Pioneer DV-400V. Den koster 1190,- som jeg kan tolerere. Vil derimot ikke legge 2-5000 i en DVD spiller når jeg skal over til BluRay innen ett år eller deromkring. Planlegger å kjøpe TV'n hos Netshop og hente selv i Oslo, og siden Netshop har Pioneer DV-400V kan jeg kanskje likesågodt kjøpe den derfra - sparer frakt. Den er i utgangspunktet ikke sonefri, men er vel lett og gjøre om til sonefri selv (ref. pioneerfaq.info)? Har vært godt fornøyd med Pioneer så langt (både LD og alle DVD spillere jeg har hatt så langt er Pioneer!), så hvis DV-400V er best på oppskalering og bilde i denne prisklassen, legger jeg gjerne 500 kroner ekstra i en ny DVD. En annen liten ting; tenkte og ta med med den Monster kalibreringsDVD'en de har på Netshop. Er det en grei ting og ha til justering av TV'n eller 300 bortkasta kroner? Hvis du vil ha det mest korrekte bilde så er en kallibrerings dvd fin å ha, men personlig så mener jeg at dette er smak og behag. PX80 er ikke en tv med en million innstillings muligheter slik at det er lett å finne sine egne ideal innstillinger. Når det gjelder vanlige dvd spillere og oppskalering så vet jeg ikke helt hvordan det er med de nye modellene. Jeg har en et år gammel Pioneer spiller og den gjør ikke så god jobb med å gjøre sd til hd. Samsung har en ny blu-ray spiller til rundt 3000 kroner som er en meget god og den gjør en bra oppskalering. DVD uten oppskalering ser ikke dårlig ut det heller:). Endret 29. juni 2008 av Bava Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Trehundre kroner er ingen formue, men ville sjekket ut disse innstillingene samt tråder på avforum.no etc, før jeg kjøpte en slik DVD. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Billig i helgen hos Komplett.no... <a href="http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347415" target="_blank">http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347415</a> Endret 29. juni 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvis du hadde tenkt å bruke samsungen til Blueray titting burde du styre unna action filmer eller filmer med raske bevegelser. TV'n klarer ikke å henge med på raske bevegelser. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hvis du hadde tenkt å bruke samsungen til Blueray titting burde du styre unna action filmer eller filmer med raske bevegelser. TV'n klarer ikke å henge med på raske bevegelser. Tv-en har ikke interpolering som dobbler antall frames og i så måte vil den hakke mer enn en lcd med 100hz teknologi. Endret 30. juni 2008 av Bava Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Etter å ha sett istid på bluray på den aktuelle TV'n så ville jeg ikke eid tv'n selv om den hadde blitt kastet etter meg! Når halen til ekornet beveger raskt på seg blir den difus og uklar i kantene! Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Du snakker om Samsung'en nå Loko? Har som sagt slått den fra meg, og det er 99,9% sikkert at det blir Panasonic PX80. Eneste jeg vurderer er om jeg skal legge litt mer penger i TV (får fet lønn om 2 uker). Hvis jeg skal gå ett hakk opp, hva er evt. den beste Plasma TV'n? Til dere som har PX80; er det VGA inngang på den? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Du snakker om Samsung'en nå Loko?Har som sagt slått den fra meg, og det er 99,9% sikkert at det blir Panasonic PX80. Eneste jeg vurderer er om jeg skal legge litt mer penger i TV (får fet lønn om 2 uker). Hvis jeg skal gå ett hakk opp, hva er evt. den beste Plasma TV'n? Til dere som har PX80; er det VGA inngang på den? Den har en egen pc port, 3 hdmi, 2 rgb scart og en component inngang... Alle portene sitter bak på tv-en... Hvis du kan gå et hakk opp så burde du sjekke ut PZ80(PS81-s på Expert) eller PZ85. Det er full hd tv-er som får veldig bra kritikk. PZ85 har interpolering som kan skrues av og på, men funksjonen får litt blandet tilbakemelding. Siden det har vært nevnt bevegelse så er vistnok PZ serien noe av det beste som er laget når det kommer til akkurat dette. Serien har også høyere kontrast og dypere sort enn PX80 og da skal det nok godt gjøres å se stor forskjell på den og en Kuro. Du snakker om Samsung'en nå Loko?Har som sagt slått den fra meg, og det er 99,9% sikkert at det blir Panasonic PX80. Eneste jeg vurderer er om jeg skal legge litt mer penger i TV (får fet lønn om 2 uker). Hvis jeg skal gå ett hakk opp, hva er evt. den beste Plasma TV'n? Til dere som har PX80; er det VGA inngang på den? Den har en egen pc port, 3 hdmi, 2 rgb scart og en component inngang... Alle portene sitter bak på tv-en... Hvis du kan gå et hakk opp så burde du sjekke ut PZ80(PS81-s på Expert) eller PZ85. Det er full hd tv-er som får veldig bra kritikk. PZ85 har interpolering som kan skrues av og på, men funksjonen får litt blandet tilbakemelding. Siden det har vært nevnt bevegelse så er vistnok PZ serien noe av det beste som er laget når det kommer til akkurat dette. Serien har også høyere kontrast og dypere sort enn PX80 og da skal det nok godt gjøres å se stor forskjell på den og en Kuro. I butikken så jeg veldig stor forskjell på Pioneer og Panasonic, men da jeg kom hjem i stua så var ikke forskjellen så stor. Jeg har hatt en Kuro også... Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Var snakk om samsungen ja Samsungen er vel en litt eldte modell? Jeg kikket litt på en eldre Samsung skjerm tideligere i sommer og den produserte gode bilder den, men sømmløse bevegelser hadde den ikke. Litt eldre plasma skjermer har en tendens til å nappe litt når det blir mye bevegelser. Dette har lenge vært et problem med flatskjermer. Det er ikke mye som kan slå min Loewe Aventos crt når det kommer til dette. Den produserer kjempefine bevegelser uten slep og uten 100hz artefaktene man ser på LCD skjermer. Sony løste delvis dette i fjor med å legge til flere trinn på interpoleringen og jeg er spent på de nye modellene deres som kommer til høsten. De har vel LED lys også... PX80 er ikke den råeste tv-en når det kommer til bevegelse, men mye hakking er det ikke... Det kan være verd å merke seg at den gjør det litt i starten, men den myker seg til når den har kjørt seg inn litt. Hvis jeg skal pirke på noe med tv-en så er det at den faktisk produserer en del støy. Dette gjelder særlig lyse partier i bildet. Der kribler det ganske godt og særlig synlig er det på vanlige tv sendinger. Her er det nok snakk om en del tilvenning fra min side da min gamle crt ikke produserte støy i det hele tatt... Sitteavstand er også den viktig faktor her. Endret 1. juli 2008 av Bava Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvis jeg kjøper en PX80. Hva er det jeg bør tenke på og gjøre for å slippe innbrenning? Kjedelig å tenke på dette nå da.. Trodde Plasmaer hadde ristet av seg denne "barnesykdommen" Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Hvis jeg kjøper en PX80. Hva er det jeg bør tenke på og gjøre for å slippe innbrenning? Kjedelig å tenke på dette nå da.. Trodde Plasmaer hadde ristet av seg denne "barnesykdommen" Det skal mye til før du får permanent innbrenning på en moderne plasma skjerm, men litt retention må du regne med. I alle fall de første 100 timene skjermen er i bruk. Dette er middlertidig innbrenning som du kun legger merke til når alle kilder bortsett fra skjermen er skrudd av. Det går bort over natta eller du kan se litt på tv så viskes det fort bort. Det er nok bare Pioneer sine plasma skjermer som er mer eller mindre immune mot dette... En plasma skjerm brenner sterkest de første 100 timene og derfor er den litt mer utsatt for skade i denne perioden. De fleste skrur kontrast og skarpheten ned til rett under halvparten den første tiden. Du kan jo for sikkerhets skyld la være å spille 4-5 timer med x-box/ps3 hver dag så er du nok trygg. Selv har jeg bare sett retention på HD materiale, men jeg er ikke plaget av dette. Jeg har snakket med en del plasma eiere og jeg har ikke vært borti noen som har fått permanente innbrenninger på sine skjermer. Flere av disse har gitt totalt "beng" i forhåndsregler og spilt til krampen tar dem. Hverken lcd eller plasma er perfekte teknologier og det tar nok noe år før de blir kvitt barne sykdommene. Lcd sliter fremdeles med clouding, smearing og ikke minst døde piksler. På mange måter er det synd produsentene ikke viderutviklet billedrøret siden det var en såpass innkjørt teknikk. I utlandet selges det faktisk en del HD crt og de har vist riktig så bra bilde. Sony laget en 36" HD crt som fremdeles selges i USA. Jeg skulle gjerne hatt en stor klump i stua hvis den viste et fett bilde:). Endret 2. juli 2008 av Bava Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvis jeg kjøper en PX80. Hva er det jeg bør tenke på og gjøre for å slippe innbrenning? Kjedelig å tenke på dette nå da.. Trodde Plasmaer hadde ristet av seg denne "barnesykdommen" Det skal mye til før du får permanent innbrenning på en moderne plasma skjerm, men litt retention må du regne med. I alle fall de første 100 timene skjermen er i bruk. Dette er middlertidig innbrenning som du kun legger merke til når alle kilder bortsett fra skjermen er skrudd av. Det går bort over natta eller du kan se litt på tv så viskes det fort bort. Det er nok bare Pioneer sine plasma skjermer som er mer eller mindre immune mot dette... En plasma skjerm brenner sterkest de første 100 timene og derfor er den litt mer utsatt for skade i denne perioden. De fleste skrur kontrast og skarpheten ned til rett under halvparten den første tiden. Du kan jo for sikkerhets skyld la være å spille 4-5 timer med x-box/ps3 hver dag så er du nok trygg. Hvis du skal koble til pc så vær litt forsiktig med å la desktopbilde stå for lenge. Selv har jeg bare sett retention på HD materiale, men jeg er ikke plaget av dette. Jeg har snakket med en del plasma eiere og jeg har ikke vært borti noen som har fått permanente innbrenninger på sine skjermer. Flere av disse har gitt totalt "beng" i forhåndsregler og spilt til krampen tar dem. Hverken lcd eller plasma er perfekte teknologier og det tar nok noe år før de blir kvitt barne sykdommene. Lcd sliter fremdeles med clouding, smearing og ikke minst døde piksler. På mange måter er det synd produsentene ikke viderutviklet billedrøret siden det var en såpass innkjørt teknikk. I utlandet selges det faktisk en del HD crt og de har vist riktig så bra bilde. Sony laget en 36" HD crt som fremdeles selges i USA. Jeg skulle gjerne hatt en stor klump i stua hvis den viste et fett bilde:). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå