Gå til innhold

Kristen med ateist som venn - advare eller holde kjeft?

Anbefalte innlegg

Se her nå. DU har ingen beviser for at gud\allah eller hvem nå er eksisterer eller ikke eksisterer. DU velger å tro at det ikke finnes noenting. Andre velger å tro at det finnes noe. Å si at vanlige folk som tror på gud\allah eller hvemsom helst er like vrangforestilte som terrorister blir mildt sagt drøyt.

Det er ikke min jobb å motbevise det. Bevisbyrden ligger på dem som kommer med en påstand. Du kan ikke motbevise julenissen, kan du? Men du vil likevel hevde at troen på julenissen er en vrangforestilling, eller hva?

Og nei, jeg har aldri sagt at jeg tror at det ikke finnes noenting.

Og hvorfor mener du egentlig at terrorister er vrangforestilte? Kan du kanskje bevise at deres måte å tolke Koranen på er feil?

Det som er dumt er at mange både kristne og ateister har en feil bilde av kristendommen.

Mange tror at kristenlivet består av masse regler og masse bønn.

Feil = alt du er uenig i? Det står nemlig mange regler i Bibelen.

Trodde du var ateist? Iallefall det jeg har fått inntrykk av, husker nå ikke hele posten. Hvis du tror at terrorister ikke er vrangforestilte, da vet jeg ikke hva skal si altså. Du sier at det ikke er din jobb å motbevise, og grunnen til at du sier det er at du ikke kan motbevise det. Hvis du kan, kan du gjerne dele med resten av forumet. Og du kommer jo med påstander du også, gjør du ikke?

Jeg skjønner iallefall ikke åssen tankegangen din går når du sier at vanlige folk er mer vrangforestilte enn terrorister. Den uttalelsen minner bare om uvitenhet. Vil gå så langt å kalle deg uvitende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, ja vel. Da betyr det vel enda mer at hun mente det var rett å hjelpe.

I det øyeblikket hun ble en agnostiker, så ble intensjonene utelukkende gode. Riktignok var det utrolig dårlig gjort av henne å misjonere i så stor grad, men hun kom i det minste mot slutten av livet frem til at Gud ikke finnes, men klarte likevel å hjelpe folk. Det viser fint at man ikke må være kristen for å hjelpe, men først når man ikke er kristen og hjelper uten å misjonere, så er intensjonene gode.

Lenke til kommentar
Trodde du var ateist? Iallefall det jeg har fått inntrykk av, husker nå ikke hele posten. Hvis du tror at terrorister ikke er vrangforestilte, da vet jeg ikke hva skal si altså. Du sier at det ikke er din jobb å motbevise, og grunnen til at du sier det er at du ikke kan motbevise det. Hvis du kan, kan du gjerne dele med resten av forumet. Og du kommer jo med påstander du også, gjør du ikke?

Jeg skjønner iallefall ikke åssen tankegangen din går når du sier at vanlige folk er mer vrangforestilte enn terrorister. Den uttalelsen minner bare om uvitenhet. Vil gå så langt å kalle deg uvitende.

Islamske terrorister leser bibelen sin, koranen, bokstavelig og uten å tolke den ihjel, noe foreksempel vrangforestilte kristne, som KUN leser og tror på det som er gangbart for resten av samfunnet i bibelen sin. Som eksempel kan det nevnes at det står i bibelen at kvinner som bruker to forskjellige stoffer på kroppen skal steines, men dette og andre sinnsyke påbud som også står i bibelen hører du aldri noe om fra kristne eller fra prestene, de tar "kun" opp de "gode" tingene i bibelen.

Når noen kommer med en påstand, om det så er at de tror det er et grønnt slimete monster i skapet eller at gud finnes er det den som kommer med påstanden som må underbygge, altså bevise, at det de sier stemmer. Det er altså ikke opp til meg som ikke tror på dette å bevise det.

Jeg ble ganske sjokkert når jeg leste om den godeste moder theresa, som kynisk og uten omsvøp brukte mennesker i slummen i sitt forsøk på å finne sin gud... OG satte opp kirke isteden for å hjelpe på annet vis! Noen som sa hykler? I grand skala? Personlig vinning er vel et mer dekkende ord om henne og er et skrekk eksempel på hvordan hjelp ikke skal utføres...

Vis meg en god gjerning utført av en troende som ikke en ikke troende også kunne utført. Å slå seg på brystet og hevde at troende på noen som helst måte har hjulpet folk MER er jammen å kaste blår i øynene på seg selv. Det såkalte u hjelpen som alle troende er så glade for å få kastet pengene sine etter er mer ugang og en forbannelse i mine øyne enn hjelp, men det får mange mennesker til å føle seg skikkelig gode tenker jeg, der de hodeløst gir mer penger til krig og elendighet.... Men hvem kan nekte for at verden er kynisk? Ikke jeg ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg syns kameraten din har i like stor grad et ansvar for å advare deg om at du kaster bort tiden din med å tenke på ting som himmelen og helvete, som ikke eksisterer.

Det er ikke noe som sier at du har mer rett i din tro enn han har, så det blir helt galt å prøve å omvende ham. Dere må gjerne snakke om og diskutere livssyn, men for all del hør på hverandre og ikke prøv å messe eller omvende.

Jeg har selv hatt venner og familie som har prøvd å fortelle meg at det går dårlig med meg, siden jeg ikke er kristen, men det er utelukkende de som får det vondt med seg selv, pga tankene sine. Den eneste måten det affekterer meg på, er at det irriterer meg at de skal påføre seg selv lidelse med tanker på den måten.

Jeg ville heller aldri prøve å få en kristen venn av meg til å slutte å tro, det er noe de får finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Ja, ja vel. Da betyr det vel enda mer at hun mente det var rett å hjelpe.

I det øyeblikket hun ble en agnostiker, så ble intensjonene utelukkende gode. Riktignok var det utrolig dårlig gjort av henne å misjonere i så stor grad, men hun kom i det minste mot slutten av livet frem til at Gud ikke finnes, men klarte likevel å hjelpe folk. Det viser fint at man ikke må være kristen for å hjelpe, men først når man ikke er kristen og hjelper uten å misjonere, så er intensjonene gode.

Så du tror ikke at kristne kan hjelpe andre mennesker ut av medmenneskelighet? Nice den der...

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
1. Vis meg en god gjerning utført av en troende som ikke en ikke troende også kunne utført.

2. Å slå seg på brystet og hevde at troende på noen som helst måte har hjulpet folk MER er jammen å kaste blår i øynene på seg selv. Det såkalte u hjelpen som alle troende er så glade for å få kastet pengene sine etter er mer ugang og en forbannelse i mine øyne enn hjelp, men det får mange mennesker til å føle seg skikkelig gode tenker jeg, der de hodeløst gir mer penger til krig og elendighet.... Men hvem kan nekte for at verden er kynisk? Ikke jeg ihvertfall :)

1. Så skal du få finne tilsvarende mange ateister som gjør det samme.

2. Såå.. u-hjelp er krig? På en måte skjønner jeg det, da hvis vi lar ofrene dø, blir det ikke fler igjen, og krigen opphører da den ene parten er utryddet. På den annen side...

Lenke til kommentar

Klart de kan! Det jeg mener er at hvis de gjør det samtidig som de sprer religionen sin, så er det ikke lenger utelukkende godt. Da bytter man den hjelpen man gir mot at personen lokkes inn i religionen. Man må gjerne være kristne og hjelpe andre ut av medmenneskelighet, men da skal det ikke merkes at man er kristen. Leger Uten Grenser burde ikke nevne hvilket land de er fra, poenget er at man er samlet i medmenneskelighet. Det er ikke landet, eller i dette tilfellet religionen, som er viktig, det er hjelpen man gir.

Lenke til kommentar
Klart de kan! Det jeg mener er at hvis de gjør det samtidig som de sprer religionen sin, så er det ikke lenger utelukkende godt. Da bytter man den hjelpen man gir mot at personen lokkes inn i religionen. Man må gjerne være kristne og hjelpe andre ut av medmenneskelighet, men da skal det ikke merkes at man er kristen. Leger Uten Grenser burde ikke nevne hvilket land de er fra, poenget er at man er samlet i medmenneskelighet. Det er ikke landet, eller i dette tilfellet religionen, som er viktig, det er hjelpen man gir.

Men hvis religion fremmer medmenneskelighet i en helt styggelig ekstrem grad, så kan den da ikke være bare ond?

Lenke til kommentar

Men hvis religion fremmer medmenneskelighet i en helt styggelig ekstrem grad, så kan den da ikke være bare ond?

Absolutt ikke, det er ikke det jeg sier. Jeg mener kun det jeg sier: hvis man fremmer religion samtidig som man hjelper, så er det ikke utelukkende godt. Religion har mange fine aspekter, men de aspektene er ikke religionspesifikke. Det er ingenting som finnes i en religion som ikke kom fra noe mennesket hadde i seg før religion kom, da alle verdiene beskrevet i religionen er menneskeskapte. Hvis man først ønsker å drive med hjelpe medmennesker så burde man gjøre det uten å blande inn personlige ting som religion.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke, det er ikke det jeg sier. Jeg mener kun det jeg sier: hvis man fremmer religion samtidig som man hjelper, så er det ikke utelukkende godt. Religion har mange fine aspekter, men de aspektene er ikke religionspesifikke. Det er ingenting som finnes i en religion som ikke kom fra noe mennesket hadde i seg før religion kom, da alle verdiene beskrevet i religionen er menneskeskapte. Hvis man først ønsker å drive med hjelpe medmennesker så burde man gjøre det uten å blande inn personlige ting som religion.

Men det gjøres ikke alltid. Det er bedre med litt ateistisk hjelp og litt religiøs hjelp enn bare litt ateistisk hjelp. Vi lever i denne verdenen, ikke ditt utopia. Selv om ditt utopia helt sikkert ville funket like bra som mitt, om ikke bedre.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter ateistisk hjelp, det er bare nøytral hjelp. Jeg mener ikke at man skal mate barn samtidig som man siterer The God Delusion av Richard Dawkins som en motvekt til at man mater barn og leser fra det nye testamentet. Jeg mener at man hjelper uavhengig av religion, at kristne og ateister og buddhister og muslimer jobber sammen for å hjelpe de som trenger hjelp, ikke for å samtidig spre budskapet om religionen de tror på.

Lenke til kommentar
2. Såå.. u-hjelp er krig? På en måte skjønner jeg det, da hvis vi lar ofrene dø, blir det ikke fler igjen, og krigen opphører da den ene parten er utryddet. På den annen side...

Nei, problemet er ikke at u hjelp er krig, men at uten u hjelp har de ikke lenger noen penger å kjøpe våpen og mat for og de vil tvinges til å samarbeide for å klare seg. Dette var noe vi forlangst burde ha gjort, men det er alt for mange "organisasjoner" (Les: penge innkrevere som lever fett av folks dumhet!) som fremdeles gir bestikkelser i milliard klassen til folk som robert mygabe for å få drive med sin u hjelp og med det være med på flere våpen og større kriger osv osv.... Det gjelder ikke religiøs u hjelp spesielt, selv om de gjør meg mest kvalm med sin "tro på gud og du får mat!" politikk, men ALL uhjelp! Vi tror at vi bare kan reise ned der og gi dem nok mat så vil alt ordne seg, men vi har nok data på dette i de siste 30 årene til å si at vi egentlig ikke har hjulpet på annen måte enn enn at vi har "hjulpet" dem med en kunstig befolknings vekst som igjen har økt behovet for u hjelp som igjen har "hjulpet" til med en kunstig befolknings økning som igjen har skapt kriger, gerilia og folke vandringer i bibelske dimensjoner.....

Det er en ond sirkel vi har skapt der nede og jeg er overbevist om at de ville klart seg utrolig mye bedre hvis vi heller hadde LÆRT dem hvordan de skulle klare seg isteden for modellen som bare gir dem mat i bytte med at de tror på den eller den guden..... I dag finnes ingen enkel løsning på dette problemet, men u hjelp er ihvertfall ikke løsningen. Det burde tredve år med krig og elendighet ha lært oss syntes du ikke? For det har ikke blitt noe bedre der nede, DET er helt sikkert!

Så hva gjør vi? Jo, vi sender mer penger! USA tjener jo rått på dette i form av våpen salg av utdattert materiell, det samme gjør russland i stor skala. Hvor trodde du de fikk pengene til å kjøpe alle disse våpnene hen? De har zip produksjon av noe som helst, en arbeidsløshet som er enorm, vestelige firmaer som pumper opp oljen, med statoil i spissen... Å ja, vi har mye å være stolte av! Gi dem små penger sånn at de har til kuler og krutt og mens de er opptatt med det rapper vi oljen deres, olje som med det riktige styret og stell hadde fått landene der nede ut av uføret de i dag befinner seg dypt nede i, men det er ikke så nøye, er det vel? Det er jo bare et par milliarder svartinger som lider ikke sant? Og det føles så deilig å gi når bøssene blir stukket i fjeset på deg ikke sant. Og tenk så mange som får høre om jesus og lignende fantasi figurer i samme slengen...

U hjelp gjør meg kvalm! Jeg har ikke gitt en eneske krone på flere år da det gikk opp for meg hva som egentlig foregår med de pengene vi gir og har blitt kalt rasist, undertrykker og det som værre er av bøsse bærerne, som i sitt lille innsnevrede syn kun ser at vi må jo gi dem penger...... Kvalmt!

Har snakket med flere aferikanere som er dønn enige med meg, vi må slutet å gi penger til u hjelp da det KUN forlenger dritten der nede...

Se litt nærmere på saken og se selv.... Det er ganske lett å se..... vi ser det faktisk i avisen hver eneste dag! :no:

Lenke til kommentar

Nei, problemet er ikke at u hjelp er krig, men at uten u hjelp har de ikke lenger noen penger å kjøpe våpen og mat for og de vil tvinges til å samarbeide for å klare seg. Dette var noe vi forlangst burde ha gjort, men det er alt for mange "organisasjoner" (Les: penge innkrevere som lever fett av folks dumhet!) som fremdeles gir bestikkelser i milliard klassen til folk som robert mygabe for å få drive med sin u hjelp og med det være med på flere våpen og større kriger osv osv.... Det gjelder ikke religiøs u hjelp spesielt, selv om de gjør meg mest kvalm med sin "tro på gud og du får mat!" politikk, men ALL uhjelp! Vi tror at vi bare kan reise ned der og gi dem nok mat så vil alt ordne seg, men vi har nok data på dette i de siste 30 årene til å si at vi egentlig ikke har hjulpet på annen måte enn enn at vi har "hjulpet" dem med en kunstig befolknings vekst som igjen har økt behovet for u hjelp som igjen har "hjulpet" til med en kunstig befolknings økning som igjen har skapt kriger, gerilia og folke vandringer i bibelske dimensjoner.....

Det er en ond sirkel vi har skapt der nede og jeg er overbevist om at de ville klart seg utrolig mye bedre hvis vi heller hadde LÆRT dem hvordan de skulle klare seg isteden for modellen som bare gir dem mat i bytte med at de tror på den eller den guden..... I dag finnes ingen enkel løsning på dette problemet, men u hjelp er ihvertfall ikke løsningen. Det burde tredve år med krig og elendighet ha lært oss syntes du ikke? For det har ikke blitt noe bedre der nede, DET er helt sikkert!

Så hva gjør vi? Jo, vi sender mer penger! USA tjener jo rått på dette i form av våpen salg av utdattert materiell, det samme gjør russland i stor skala. Hvor trodde du de fikk pengene til å kjøpe alle disse våpnene hen? De har zip produksjon av noe som helst, en arbeidsløshet som er enorm, vestelige firmaer som pumper opp oljen, med statoil i spissen... Å ja, vi har mye å være stolte av! Gi dem små penger sånn at de har til kuler og krutt og mens de er opptatt med det rapper vi oljen deres, olje som med det riktige styret og stell hadde fått landene der nede ut av uføret de i dag befinner seg dypt nede i, men det er ikke så nøye, er det vel? Det er jo bare et par milliarder svartinger som lider ikke sant? Og det føles så deilig å gi når bøssene blir stukket i fjeset på deg ikke sant. Og tenk så mange som får høre om jesus og lignende fantasi figurer i samme slengen...

U hjelp gjør meg kvalm! Jeg har ikke gitt en eneske krone på flere år da det gikk opp for meg hva som egentlig foregår med de pengene vi gir og har blitt kalt rasist, undertrykker og det som værre er av bøsse bærerne, som i sitt lille innsnevrede syn kun ser at vi må jo gi dem penger...... Kvalmt!

Har snakket med flere aferikanere som er dønn enige med meg, vi må slutet å gi penger til u hjelp da det KUN forlenger dritten der nede...

Se litt nærmere på saken og se selv.... Det er ganske lett å se..... vi ser det faktisk i avisen hver eneste dag! :no:

Helt enig!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke en kristen person hadde likt hvis noen skulle få han/henne til å tro at gud ikke finnes. På samme måte som ateister svært sjeldent liker at kristne prøver å konvertere dem selv.

Ok, skal vi alle her inngå en avtale om ikke å prøve å overbevise andre om noe? Heh, tror ateistene ville slitt litt der!

Lenke til kommentar
Det hadde aldri gått, så lenge kristne må ha naturfagstimer hvor evolusjon og Big Bang undervises i, så vil noen av dem se på det som at ateister prøver å overbevise dem.

Unnskyld, jeg mente i denne kategorien på dette forumet ;)

men ja, hvis vi snakket om overalt, ville nok begge parter slitt HEAVY. Særlig ateistene! religiøse trenger jo bare holde kjeft. Lærere f.eks ville vel kanskje mistet jobben.

Ikke at det var helt relevant i denne tråden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...