Gå til innhold

Kristen med ateist som venn - advare eller holde kjeft?

Anbefalte innlegg

Hei. For å svare trådstarter, Kristne skal forkynne bibelens ord til andre mennesker. det betyr ikke at du må presse kristendommen på folk eller begynne å diskutere med dem. Bare forkynn ordet og så har du gjort din jobb. Uansett hva personen mener eller sier.

Det som er dumt er at mange både kristne og ateister har en feil bilde av kristendommen.

Mange tror at kristenlivet består av masse regler og masse bønn. Grunnen til at kristne går til kirken er for å STYRKE troen. dersom en kristen kun er sammen med ikke-kristne og uten noen som helst form for å høre guds ord. vil troen svekkes. -fort.

Derfor er det viktig å høre guds ord. Derfor går vi i kirken. Derfor holder vi kristne samlinger. For å komme sammen, møte andre kristne og strke troen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah.. et rent hypotetisk spørsmål. 8o)

Jeg er ateist(en) og har flere venner jeg omgås som er svært kristne og mer enn gjerne skulle ha reddet meg fra helvetes lidelse®, og delt det største av det store med meg – altså Jesu/Guds kjærlighet.

De har forsøkt på flere måter, en rekke ganger opp gjennom årene, uten å lykkes i å endre mitt ståsted. Jeg har gjort det klart at jeg har funnet min ”tro” (eller mangel på sådan om du vil), på lik linje som enkelte av dem har gjort det klart at de vil forsøke igjen ved en(hver) passende anledning.

Jeg er invitert til andakter og andre sosiale sammenkomster hvor Jesus/Gud er den egentlige agendaen, og jeg har blitt direkte spurt om jeg ikke vil ”konvertere” – og åpne hjertet for Jesus. Til tider er det direkte vanskelig å håndtere, og setter vennskap på prøve.

Slik jeg ser det, er problemet ikke så mye om den muligens eksiterende ateist-vennen skal bli tråkket på, men mer at vedkommende blir stilt i en situasjon der man vanskelig kan komme med gyldige grunner til å forbli i sin ”tro” uten å tråkke på den kristnes syn på saken. Man ender opp ille til mote og nesten klar til å hugge tilbake. Trolig/muligens også med å etter hvert se ned på kristneren(e) og tilegne vedkommende svekkede sjelsevner.

Det er viktig å huske at en ateist er fullt klar over alternativene (vi har alle en del års elementær skolegang), og har valgt sin ”tro”. Husk at å tro er ikke å vite, selv om enkelte proklamerer at de vet, så en bør ha i mente at man bare kanskje ”redder vedkommende fra ilden”.

Jeg kan kanskje tillate meg å sammenligne kristning med å bli sjekket opp av en homofil, som helst ser litt all-right ut. Jeg vil ta det som et kompliment. Men om sjekkingen vedvarer og eskalerer blir det tjapt plagsomt og muligens ødeleggende.

Belli.. påpeker hvordan han følte det når han pushet sin frelse i begynnelsen, og jeg kan bare understøtte dette med at jeg og mange med meg ser på (ny)frelste som holder på slik som rimelig tett i pappen. På lik linje med de som nettopp har vervet seg i MLM-konsepter og mener de har oppdaget en utrolig hemmelighet som ikke kan være feil og man må være idiot for å ikke se at er genialt.

Jeg er ikke med på at Sondre kaller andre(s) valg for trangsynte og aggressive da verken han eller andre kan bevisføre at det de tror er riktig. Hvem har (mest) rett, de med flest tilhengere, de som skriker høyest? Vel, da ender vi nok opp med at muslimene har mest rett, med buddistene eller Hinduistene hakk i ræva på dem? - Og da er kristendommen dessverre vranglære..

Lenke til kommentar
Hadde en diskusjon med en kirsten en gang og han sa at hvis du trur du kommer til himmelen etter du er død så kommer du dit, hvis du trur du kommer til helvete så kommer du dit og hvis du itte trur at det skjer noe mer etter døden så vil det ikke skje noe.

hi hi

Jeg tenkte litt på den der. Det hadde jo vært et utrolig deilig alternativ som passer alle perfekt, og på et tidspunkt tror jeg den kunne stemme overens med noe av det som står i Bibelen, men jeg får sjekke igjen neste gang jeg tar en kikk der... antar jeg. Skal spørre søstera mi i morgen, hun kjenner Bibelen bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Det som hadde vært mest moralsk var hvis den kristne ikke presset på sin tro på sin venn. Det er jævlig respektløst!

Nei, det er omtanke, med utgangspunkt i at det ikke "presses" noe på noen, som du beskriver som "presse på" noen.

Om en kompis av meg har en dødelig sykdom og ikke vil bli kurert, men jeg har medisin for det, skal jeg da la være å si noe som helst? Hva om han har andre venner som er friske og vil han skal leve? Er det ikke litt kjipt av meg å la ham dø??

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Det som hadde vært mest moralsk var hvis den kristne ikke presset på sin tro på sin venn. Det er jævlig respektløst!

Nei, det er omtanke, med utgangspunkt i at det ikke "presses" noe på noen, som du beskriver som "presse på" noen.

Om en kompis av meg har en dødelig sykdom og ikke vil bli kurert, men jeg har medisin for det, skal jeg da la være å si noe som helst? Hva om han har andre venner som er friske og vil han skal leve? Er det ikke litt kjipt av meg å la ham dø??

Eller, egentlig er det jo ikke så nøye. Siden du tror at vi vil dø en gang uansett og på det tidspunktet ikke lenger bry oss, så kan jeg jo bare drepe ham med en gang. Hvorfor er DU her, forresten?

Ehh... Hva snakker du om?

Hvis jeg hadde hatt medisin for en dødelig sykdom, så hadde jeg gitt den bort, såklart.

Men å spre sin tro er vel ikke akkurat det samme som å spre en medisin???

For den kristne tro kan jeg lett klare å leve uten, uten å dø.

Og hvis en venn ligger for døden, så VIL han sikkert ha medisinen også. Men hvis en person har bestemt seg for å være ateist, så er den personen bestemt hvordan sin tro skal være, og trenger derfor ingen "medisin" for å få han på rett tro.

Jeg skreiv ut i fra min tolkning av dine ord. Kan være feil.

Lenke til kommentar

Hvis en kompis har en dødelig sykdom og du foreslår kristendom, som ikke vil løse noe som helst samtidig som det gir ham falske forhåpninger, så ser jeg ikke på det som direkte hyggelig gjort. Det er jo som å si til en døende pasient at de kommer til å leve, fordi man vil være hyggelig. Sannheten svir kanskje, men da er man i det minste ærlig - noe man fortjener i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Joda, klart jeg gjorde. Jeg synes bare det er direkte dårlig gjort å få folk til å tro på ting som ikke stemmer. Folk er svært mottakelige for trøst, og det er det kristendom gir. Jeg synes det er uærlig og sleipt.

Kristne ser tydeligvis på livet som en sykdom og Jesus som kuren, mens resten av oss ser på livet som livet og Jesus som en fyr. Og kristendommen som falske forhåpninger.

Lenke til kommentar
Å angripe de svake og syke er typisk kristendommen. Minner meg litt om scientologitaktikkene.

Fattige, sultne, deprimerte, døende, hjemløse - de som tar imot den hjelpen de får. Mor Teresa er en vi husker som nesten utelukkende god, helt til man ser på hvordan hun brukte hjelpen hun ga ut til å spre katolisisme. At hun var anti-abort hjelper ikke saken heller.

Lenke til kommentar
Å angripe de svake og syke er typisk kristendommen. Minner meg litt om scientologitaktikkene.

Fattige, sultne, deprimerte, døende, hjemløse - de som tar imot den hjelpen de får. Mor Teresa er en vi husker som nesten utelukkende god, helt til man ser på hvordan hun brukte hjelpen hun ga ut til å spre katolisisme. At hun var anti-abort hjelper ikke saken heller.

Så... det ville vært bedre om hun ikke hjalp noen altså!

Lenke til kommentar

Yep, og brevene hennes som akkurat ble offentliggjort viste at hun hadde mistet troen sin lenge før hun døde. Ironic

Lenke til kommentar

Det beste hadde selvsagt vært at hun hjalp fordi hun mente at det var riktig å hjelpe, ikke fordi hun ville spre videre en religion.

Lenke til kommentar

Det beste hadde selvsagt vært at hun hjalp fordi hun mente at det var riktig å hjelpe, ikke fordi hun ville spre videre en religion.

Tror hun mente det var riktig å hjelpe...

Lenke til kommentar

For å være sikker på at du får det med deg, Mor Theresa mistet troen sin:

http://www.cbsnews.com/stories/2007/08/23/...in3199062.shtml

"Where is my faith?" she wrote. "Even deep down… there is nothing but emptiness and darkness... If there be God — please forgive me."

Det var ikke som om hun sluttet å gjøre arbeidet sitt, eller som om kirken ikke presset henne til å fortsette selv om hun hadde en "mental krise". Selv om hun var en hykler

Lenke til kommentar

For å være sikker på at du får det med deg, Mor Theresa mistet troen sin:

http://www.cbsnews.com/stories/2007/08/23/...in3199062.shtml

"Where is my faith?" she wrote. "Even deep down… there is nothing but emptiness and darkness... If there be God — please forgive me."

Det var ikke som om hun sluttet å gjøre arbeidet sitt, eller som om kirken ikke presset henne til å fortsette selv om hun hadde en "mental krise". Selv om hun var en hykler

Ja, ja vel. Da betyr det vel enda mer at hun mente det var rett å hjelpe.

Lenke til kommentar
Se her nå. DU har ingen beviser for at gud\allah eller hvem nå er eksisterer eller ikke eksisterer. DU velger å tro at det ikke finnes noenting. Andre velger å tro at det finnes noe. Å si at vanlige folk som tror på gud\allah eller hvemsom helst er like vrangforestilte som terrorister blir mildt sagt drøyt.

Det er ikke min jobb å motbevise det. Bevisbyrden ligger på dem som kommer med en påstand. Du kan ikke motbevise julenissen, kan du? Men du vil likevel hevde at troen på julenissen er en vrangforestilling, eller hva?

Og nei, jeg har aldri sagt at jeg tror at det ikke finnes noenting.

Og hvorfor mener du egentlig at terrorister er vrangforestilte? Kan du kanskje bevise at deres måte å tolke Koranen på er feil?

Det som er dumt er at mange både kristne og ateister har en feil bilde av kristendommen.

Mange tror at kristenlivet består av masse regler og masse bønn.

Feil = alt du er uenig i? Det står nemlig mange regler i Bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...