Gå til innhold

Kristen med ateist som venn - advare eller holde kjeft?

Anbefalte innlegg

Jeg tror grunnen til at kristne ønsker å omvende andre, er at de da slipper å tenke selv. Hva gjør man når man har en virkelighetsoppfatning som ikke stemmer overens med vitenskapen, og man ikke ønsker å bli konfrontert? Jo, man endrer virkelighetsoppfatningen til omgivelsene! På den måten lager de et beskyttende miljø rundt seg, som øker sjansen for å forbli kristen.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg helt enig i, men føler fortsatt det er ganske så respektløst å prøve å få folk til å tro på dfet du tror på. Hvordan ville dere kristne følt det hvis feks muslimer eller humanister eller andre, heile tia prøvde å omvende dere?

Lenke til kommentar

De kristne mener jo at de har rett, og konsekvensene ved å ta feil som ateist er langt større enn å ta feil som kristen.

Visst er det respektløst, men jeg forstår dem likevel godt. En evighet er lang tid, og dersom de øyner en mulighet til å spare meg fra evig pinsel i helvete, ser jeg det positive i at de forsøker dette. I den store sammenheng - fra deres virkelighetsoppfatning - spiller det vel ikke så stor rolle om mitt ateistiske standpunkt blir respektert?

Lenke til kommentar

Jo, det gjør det faktisk. hvem er til å bestemme hvem som skal til Himmel og Helvete?

Hvis man ikke tror på noen av dem, ender man jo uansett opp i helvete, men hva hvis denne personen er et godt menneske som gjør mye godt, skal han da til helvete? Er det sånn at satan sier" jeg tar inn alle som ikke tror på gud, uansett hvor snille og gode de er", mens Gud sitter og sier"Jeg stenger for alle som ikke tror på meg, Uansett hvor gode mennesker de er"? Skal ikke Gud være den snille??

Lenke til kommentar
Jo, det gjør det faktisk. hvem er til å bestemme hvem som skal til Himmel og Helvete?

Hvis man ikke tror på noen av dem, ender man jo uansett opp i helvete, men hva hvis denne personen er et godt menneske som gjør mye godt, skal han da til helvete? Er det sånn at satan sier" jeg tar inn alle som ikke tror på gud, uansett hvor snille og gode de er", mens Gud sitter og sier"Jeg stenger for alle som ikke tror på meg, Uansett hvor gode mennesker de er"? Skal ikke Gud være den snille??

Kristne tror nå en gang at for å unngå å komme til Helvete, må man tro. Da synes jeg tanke er god når de forsøker å spare meg for denne lidelsen. Jeg respekterer ikke kristendommen, og forlanger derfor heller ikke at kristne respekterer mitt livssyn. Jeg forlanger imidlertid respekt for min rett til å tro hva jeg vil. Jeg er også sterk tilhenger av ytringsfrihet og meningsutvekslinger. Derfor synes jeg de skal få lov til prøve å omvende folk. Men ikke vha vold og tortur.

Lenke til kommentar
Kristne tror nå en gang at for å unngå å komme til Helvete, må man tro. Da synes jeg tanke er god når de forsøker å spare meg for denne lidelsen. Jeg respekterer ikke kristendommen, og forlanger derfor heller ikke at kristne respekterer mitt livssyn. Jeg forlanger imidlertid respekt for min rett til å tro hva jeg vil. Jeg er også sterk tilhenger av ytringsfrihet og meningsutvekslinger. Derfor synes jeg de skal få lov til prøve å omvende folk. Men ikke vha vold og tortur.

Det er veldig få ikke-religøse folk som har en såpass åpen holdning, så tror ikke du snakker på vegne av alle her.

Lenke til kommentar

Jeg respekter alle trosretninger, men jeg respekter ikke trangen disse har for å omvende andre til å tro det samme som dem. Trosfrihet er viktig, og noen er ganske litt for naive og godtroende og kan bli "lurt" inn i noe de eegentlig ikke tror på. Jeg mener at trosfriheten blir svekket av all denne Misjoneringen som blir gjort. En Stand i byen eller på et stevne er greit, men når man kommer på døre etc blir det for ille.

Lenke til kommentar
Jeg respekter alle trosretninger

Da lurer jeg på hva du mener med respekt? Du respekterer altså Islam. Vil det si at du respekterer hellig krig, steining, fysisk avstraffelse og andre ting religionen oppfordrer til?

Respekterer du også nazismen? Det er jo en overbevisning om at en rase er overlegen de andre. I høyeste grad en trosretning.

Personlig respekterer jeg ingen av dem. Begge er inhumane ideologier som ikke burde ha livets rett. Å respektere alle trosretninger av prinsipp, er svært farlig.

Lenke til kommentar
Jeg respekter alle trosretninger

Da lurer jeg på hva du mener med respekt? Du respekterer altså Islam. Vil det si at du respekterer hellig krig, steining, fysisk avstraffelse og andre ting religionen oppfordrer til?

Respekterer du også nazismen? Det er jo en overbevisning om at en rase er overlegen de andre. I høyeste grad en trosretning.

Personlig respekterer jeg ingen av dem. Begge er inhumane ideologier som ikke burde ha livets rett. Å respektere alle trosretninger av prinsipp, er svært farlig.

Dette utsagnet her er basert på hvilke fakta?? Skal vi ta Islam først?: hellig krig og det der er det de færreste muslimer som gjør. Dette er ytterligående grupper som kalles Islamister. Dette er ikke det samme som islam. Når jeg sier trosretninger, så mener jeg (så klart trodde jeg) trosretninger som bygger på menneskeverd. Nazismen Bygger ikke på dette. Du ser ut til å tro at alle muslimer er terrorister, og steinere. Du burde sjekke fakta før du kommer med sånne uttalelser. Hva om det er muslimer på dette forumet nå. Kaller du dem å terroriester og steinkastere? Jeg er stolt av å si at jeg respektere islam og Muslimer, ikke Islamister, dette er ikke det samme.

Neste gang du skal komme med uttaleser, sjekk fakta, og ikke kom med Stereo type snakk som ikke hører hjemme noensteds.

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med en kirsten en gang og han sa at hvis du trur du kommer til himmelen etter du er død så kommer du dit, hvis du trur du kommer til helvete så kommer du dit og hvis du itte trur at det skjer noe mer etter døden så vil det ikke skje noe.

hi hi

Lenke til kommentar
hellig krig og det der er det de færreste muslimer som gjør.

Hva så? Religionen oppfordrer fortsatt til det.

hellig krig og det der er det de færreste muslimer som gjør.Når jeg sier trosretninger, så mener jeg (så klart trodde jeg) trosretninger som bygger på menneskeverd. Nazismen Bygger ikke på dette.

Ikke Islam heller. Ikke kristendommen heller.

Du ser ut til å tro at alle muslimer er terrorister, og steinere. Du burde sjekke fakta før du kommer med sånne uttalelser. Hva om det er muslimer på dette forumet nå. Kaller du dem å terroriester og steinkastere? Jeg er stolt av å si at jeg respektere islam og Muslimer, ikke Islamister, dette er ikke det samme.

Neste gang du skal komme med uttaleser, sjekk fakta, og ikke kom med Stereo type snakk som ikke hører hjemme noensteds.

Nei. Men religionen deres oppfordrer til det. Blind tro er farlig.

Hva om det er muslimer på dette forumet nå. Kaller du dem å terroriester og steinkastere?

Nei.

Jeg er stolt av å si at jeg respektere islam og Muslimer, ikke Islamister, dette er ikke det samme.

Jeg er stolt at å si at jeg respekterer muslimers rett til å tro hva de vil, men at jeg overhodet ikke respekterer vrangforestillingene deres.

Lenke til kommentar
hellig krig og det der er det de færreste muslimer som gjør.

Hva så? Religionen oppfordrer fortsatt til det.

hellig krig og det der er det de færreste muslimer som gjør.Når jeg sier trosretninger, så mener jeg (så klart trodde jeg) trosretninger som bygger på menneskeverd. Nazismen Bygger ikke på dette.

Ikke Islam heller. Ikke kristendommen heller.

Du ser ut til å tro at alle muslimer er terrorister, og steinere. Du burde sjekke fakta før du kommer med sånne uttalelser. Hva om det er muslimer på dette forumet nå. Kaller du dem å terroriester og steinkastere? Jeg er stolt av å si at jeg respektere islam og Muslimer, ikke Islamister, dette er ikke det samme.

Nei. Men religionen deres oppfordrer til det. Blind tro er farlig.

Hva om det er muslimer på dette forumet nå. Kaller du dem å terroriester og steinkastere?

Nei.

Jeg er stolt av å si at jeg respektere islam og Muslimer, ikke Islamister, dette er ikke det samme.

Jeg er stolt at å si at jeg respekterer muslimers rett til å tro hva de vil, men at jeg overhodet ikke respekterer vrangforestillingene deres.

Vrangforestillinger er det islamistene som har. vanlige muslimer holder ikke på med terrorisme, og imamene(eller hva de heter) oppfordrer heller ikke til sånt. Det er bare de mest ekstreme som tolker koranen bokstavelig. Og kirken har menneskeverd. Hvis du ser på alle de menneskene de hjelper(ja, jeg vet, korstog etc, men disse menneskene som gjorde dette sa at de var kristne, de var egentlig ikke det). Synes du generaliser alt for mye når det i relatiten er flertallet som er motsatt av det du sier. Du er den som sier" Alle muslimer er ikke terrorister, men alle terrorister er muslimer".

Lenke til kommentar
Vrangforestillinger er det islamistene som har. vanlige muslimer holder ikke på med terrorisme, og imamene(eller hva de heter) oppfordrer heller ikke til sånt. Det er bare de mest ekstreme som tolker koranen bokstavelig. Og kirken har menneskeverd. Hvis du ser på alle de menneskene de hjelper(ja, jeg vet, korstog etc, men disse menneskene som gjorde dette sa at de var kristne, de var egentlig ikke det).

Herre Jesus for en naiv holdning. Du kan ikke bare avfeie diskusjonen ved å si at de som gjør onde handlinger i Guds navn ikke er kristne, mens de som gjør gode handlinger er det.

Islamister er muslimer som faktisk tror på det som står i Koranen, og ikke tolker det/ignorerer i vilden sky. De lider ikke av flere vrangforestillinger enn moderate muslimer. Det er ingen rasjonell forskjell mellom islamister og lissom-muslimer. Islamister er ikke sinnssyke mennesker. De hansker som de gjør fordi de faktisk tror på Koranen.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Vrangforestillinger er det islamistene som har. vanlige muslimer holder ikke på med terrorisme, og imamene(eller hva de heter) oppfordrer heller ikke til sånt. Det er bare de mest ekstreme som tolker koranen bokstavelig. Og kirken har menneskeverd. Hvis du ser på alle de menneskene de hjelper(ja, jeg vet, korstog etc, men disse menneskene som gjorde dette sa at de var kristne, de var egentlig ikke det).

Herre Jesus for en naiv holdning. Du kan ikke bare avfeie diskusjonen ved å si at de som gjør onde handlinger i Guds navn ikke er kristne, mens de som gjør gode handlinger er det.

Islamister er muslimer som faktisk tror på det som står i Koranen, og ikke tolker det/ignorerer i vilden sky. De lider ikke av flere vrangforestillinger enn moderate muslimer. Det er ingen rasjonell forskjell mellom islamister og lissom-muslimer. Islamister er ikke sinnssyke mennesker. De hansker som de gjør fordi de faktisk tror på Koranen.

Du, du, roe seg ned gutten. Du er klar over at mange selvmordsbombere egentlig er ok folk som blir "hjernevasket" eller manipulert om du vil av folk so osama bin laden etc. Islamister er vrangforestilte folk som ødelegger for sin egen tro, selv om de kanskje tror at de hjelper. Skjønner at du reagerer på det med de kristne, dro den kanskje litt langt, men korstogene hadde ikke noe å gjøre med kristendommen engang. Det var bare en unnskyldning fra kirken. Men jeg vil gå så langt å si at paven på den tia var like kristen som det jeg(eller du) er.

Lenke til kommentar

Kutt ut feige herseteknikker.

Du er klar over at mange selvmordsbombere egentlig er ok folk som blir "hjernevasket" eller manipulert om du vil av folk so osama bin laden etc. Islamister er vrangforestilte folk som ødelegger for sin egen tro, selv om de kanskje tror at de hjelper.

Helt enig. Men hvorfor mener du at de er vrangforestilte? Jeg mener de er vrangforestilte av samme grunn som jeg mener alle muslimer og kristne er det: Det de tror på er vås.

Lenke til kommentar
Kutt ut feige herseteknikker.

Du er klar over at mange selvmordsbombere egentlig er ok folk som blir "hjernevasket" eller manipulert om du vil av folk so osama bin laden etc. Islamister er vrangforestilte folk som ødelegger for sin egen tro, selv om de kanskje tror at de hjelper.

Helt enig. Men hvorfor mener du at de er vrangforestilte? Jeg mener de er vrangforestilte av samme grunn som jeg mener alle muslimer og kristne er det: Det de tror på er vås.

Så du mener at folk som bomber andre og steiner folk og hva annet de folka gjør, er like vrangforestilte som de som bare vil ha noe å fylle livet med? Nå er du ganske langt ute i skogen på blåbærtur her, du burde begynne å gå tilbake før du går deg helt vill.

Lenke til kommentar

Ja. Det de tror på er ikke mer usant enn det "snille" muslimer tror på. Det er helt klart en forskjell i skadevirkningene på omgivelsene, men ingen forskjell i rasjonaliteten i troen.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Ja. Det de tror på er ikke mer usant enn det "snille" muslimer tror på. Det er helt klart en forskjell i skadevirkningene på omgivelsene, men ingen forskjell i rasjonaliteten i troen.

Se her nå. DU har ingen beviser for at gud\allah eller hvem nå er eksisterer eller ikke eksisterer. DU velger å tro at det ikke finnes noenting. Andre velger å tro at det finnes noe. Å si at vanlige folk som tror på gud\allah eller hvemsom helst er like vrangforestilte som terrorister blir mildt sagt drøyt.

Edit: Man kan beskylde deg å for å ha vrangforestillinger om at gud Ikke Finnes, har du tenkt på det?

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...