athorb Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det finnes en mengde statistikker (gidder ikke lete fram, men kan referere til Film&Kinos årsrapport for 2006 (2007-versjonen viser sannsynligvis samme utvikling), finnes i .pdf et eller annet sted på nettet. Ellers var det en statistikk i nyeste TIME. Papirutgaven, sikkert å finne på nett også) som viser at filmindustrien overhodet ikke opplever noen røde tall som følge av piratkopieringen. Ikke industrien som en helhet i alle fall. Ifølge F&K-rapporten øker dvd-salget stadig. Og som mange nedlastere i denne tråden sier, hindrer ikke piratvirksomheten dem i kjøpe film. Men vi er riktignok i film-forumet, og så godt som alle her er vel filmentusiaster i en eller annen grad. Uansett ser ting ut til å være i balanse. Jeg vil understreke at jeg ser på ulovlig nedlasting som det det er, nemlig en forbrytelse (man forbruker en salgsvare uten å betale for den, det burde være ganske opplagt). Men jeg synes filmindustrien skriker litt for høyt om overgrep, selv om, joda, de har kanskje rett til det. Men det er merkelig hvor mye bithcing og whining det kommer fra en industri som tjener mer enn noensinne(?). Lenke til kommentar
halvorg Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg laster ned all film jeg ser, uten noensomhelst dårlig samvittighet. Jeg stjeler ingenting, ville ALDRI ha kjøpt en film i stedet for å laste den ned, TV'en min er veldig liten og generelt elendig, DVDspilleren min er talentløs - Ingen penger tapes. 99% av filmene jeg ser er enten laget av steinrike hollywood selskaper eller daue folk - Ingen av dem føler jeg noe spes. stort behov for å gi penger til. Hvis dette gjør meg til avskum så får det vel bare være sånn. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Som sagt, jeg har ingenting imot folk som laster ned, selv om jeg personlig aldri kunne tenke meg å laste ned en film. Men når du sier at filmene er laget av steinrike selskaper, har du tenkt på at de ikke hadde vært rike om alle hadde lastet ned? Da hadde nok antallet produksjoner sunket betraktelig. Personlig liker jeg å ha filmen i hylla, jeg slipper å se den på en liten pc-skjerm(jajaja, jeg kan alltids brenne ut), og jeg slipper å få en elendig dvdrip/feil film. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) jeg slipper å se den på en liten pc-skjerm(jajaja, jeg kan alltids brenne ut), og jeg slipper å få en elendig dvdrip/feil film. Det er nå forsåvidt et tynt argument. Når jeg evt. laster ned en film, går jeg ikke under 720P i kvalitet. Jeg kan dermed fint se det på en stor TV (eller prosjektor om jeg vil), og har filmene fint organisert i et mediaprogram, hvor jeg kan se cover, info om filmen, skuespillere, osv. Jeg kan få opp alle filmer hvor en viss skuespiller spiller i, eller alle filmer en viss produsent har produsert, jeg kan sortere etter kategori, og sortere etter årstall. Argumentene er mange (og gode, om man ser bort i fra at det i utgangspunktet er ulovlig); - God kvalitet, bedre enn DVD, tilnærmet BD/HDDVD - Tilgjengelig ofte før de er på kino - Kan spilles av på TV/prosjektor uten bruk av mange avspillere (forutsatt at man har PC tilkoblet) - Kan sorteres og systematiseres "on-the-fly" Den eneste tingen man ikke får om man laster ned, er den "estetiske" følelsen av å ha en svææær, fysisk filmsamling i hylla. Så om det ble gitt et tilbud om å lovlig laste ned/kjøpe HD-materiale på en enkel og grei måte, uten at det koster skjorta, hadde jeg gledelig gjort dette istedetfor å laste ned ulovlig. Endret 5. juli 2008 av jocke Lenke til kommentar
afirm Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg laster ned all film jeg ser, uten noensomhelst dårlig samvittighet. Jeg stjeler ingenting, ville ALDRI ha kjøpt en film i stedet for å laste den ned, TV'en min er veldig liten og generelt elendig, DVDspilleren min er talentløs - Ingen penger tapes. 99% av filmene jeg ser er enten laget av steinrike hollywood selskaper eller daue folk - Ingen av dem føler jeg noe spes. stort behov for å gi penger til. Hvis dette gjør meg til avskum så får det vel bare være sånn. Akkurat denne type piratar har eg ingenting til overs for. Det er denne typen piratar som fører til at alle piratar får eit dårleg rykte. Det er ingen menneskerett og få sjå filmane! Og er du sikker, dersom det var ingen annan måte og få tak i filmane enn og faktisk betale for dei, er du då sikker på at du ikkje ville betalt for og få sett filmane? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Dette virker til å være tankegangen til svært mange, og de behandler dette produktet som filmbransjen leverer som en menneskerett. Det er ikke annet enn tull, filmbransjen leverer et produkt til den tiden og den prisen de ønsker, så får brukerne kjøpe hvis de vil. Vi har ingen makt over dem, og vi fortjener ingenting når det gjelder hvordan tilbudet skal presenteres. Vi må enten akseptere eller ikke akseptere hvordan de velger å gjøre ting på, om det så er den verst mulige måten å gjøre ting på - vi kan ikke forlange noe av dem slik vi forlanger ytringsfrihet og menneskerettigheter fra myndighetene. Filmbransjen drives på en utrolig kronglete og tåpelig måte, og leverer produktene sine på en gammeldags og utdaterte måte som de selv taper penger på. Det er ingen rettferdiggjøring for nedlasting. Jeg har ikke noe imot å laste ned filmer, men jeg vet i det minste hva jeg gjør. Jeg forsøker ikke å gjemme meg bak argumenter for at filmbransjen ikke har vært flinke nok til å passe på at det produktet jeg kjøper er nøyaktig det produktet jeg har lyst på, og derfor har jeg ikke annet valg enn å laste ned. Det er ingen menneskerettighetsparagraf som sier at du har rett på å se den nyeste Jason Statham-film så snart den er ferdigklippet. Dette er veldig bra skrevet. Jeg er ikke i tvil om at bransjens manglende evne til å følge med i tiden og gi kunden mer "moderne" tilbud er en viktig faktor som gjør at det er så mye piratkopiering. Det er en årsakssammenheng. Ikke det at det forsvarer praksisen. Når det kommer til påstander om at de som laster ned gjør filmbransjen en tjeneste (slik jeg tolker enkelte utsagn) så sorry, men det biter jeg ikke på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) At det å laste ned er ulovlig er ikke til å komme utenom, men at filmbransjen taper så mye som de vil ha det til, er heller tvilsomt. Jeg laster ned mye, men jeg tør fortsatt hevde at filmbransjen ikke taper noe særlig på meg. Jeg ser gjerne flere filmer daglig, studerer film og samler på film. Jeg kjøper så mye film (og musikk, for den saks skyld) som jeg har råd til, og ofte mer enn det óg. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å laste ned film, ville ikke dette ført til at jeg hadde kjøpt mer film heller, budsjettet mitt er allerede sprengt. Filmbransjen kan rett og slett ikke få mer penger ut av meg. Ti nedlastede filmer er ikke det samme som ti tapte kjøp, slik som bransjen vil ha det til. Det jeg laster ned forsøker jeg også å få kjøpt senere, så lenge materialet faktisk er tilgjengelig på et eller annet filmmedium. Når det er sagt, kan jeg også nevne at det jeg laster ned i hovedsak er ting som er tilgjengelig på VHS eller LD alene.Hvis jeg hadde betalt tusen kroner for et par slitte VHS'er eller en LD ville ikke filmbransjen sett noe til dette alikevel, ettersom det havner i hendene på bruktselgere (hvorvidt man kan argumentere for at disse selgerne ville bruke disse pengene til å kjøpe DVD'er for igjen, blir en tankerekke jeg ikke vil begynne på.) EDIT: Jeg kan legge til at jeg ikke synes det er noe galt med prisene på film, eller de forskjellige måtene vi kan se film. Jeg vet virkelig ikke helt hva jeg mener om de som laster ned film, men ikke kjøper noe. Endret 7. juli 2008 av Slettet-dUuoCe48tm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå