vikingkylling Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg kan si rett ut at jeg har lastet ned noen filmer og noen tv-serier ulovlig, men hva så? Jeg betaler ikke nesten hundre spenn pluss bensinutgifter for å sitte i et svært trangt og ubehagelig kinosete sammen med en drøss fremmede folk som ikke har dusjet på flere dager og insisterer på å fortelle hverandre hva som skjer hele tiden. (både på filmen og ellers i livet deres). Da blir det heller å kjøpe filmen på dvd, men da dobles fort prisen. I de fleste tilfeller vet jeg hva jeg kjøper, men hvem av dere har ikke betalt full pris for en film dere ikke likte i det hele tatt? I stedet bruker jeg å tråle bruktbutikker og nettauksjoner for å finne filmer jeg vil ha, men det er det kun selger som tjener på. De som gir ut filmen tjener ikke en krone selv om jeg kjøper filmen på lovlig vis og selger den videre til en annen senere like lovlig. Hva blir da egentlig forskjellen da mellom å laste ned en film og kjøpe den hos en privatperson? Når det gjelder tv-serier er det svært mange som ikke går på norsk tv, spesielt om man bare har de fire vanlige kanalene som en del av oss. Jeg kjøper en del serier jeg vet er bra, men er jeg i tvil bruker jeg å laste ned tre, fire episoder først for å se hva det egentlig dreier seg om. Er det bra kjøper jeg serien, er det ikke kjøpr jeg heller noe annet. Gidder ikke betale i dyre dommer for en serie jeg ikke aner noe om. (det har selvsagt skjedd, men har vært heldig så langt.) For øvrig lastet jeg ned Terminator: The Sarah Connor Chronicles og så hele første sesong i strekk, men a) den har ikke kommet til norsk tv ennå og b) jeg kjøper den på dvd straks den blir gitt ut. Andre serier som Lost og Smallville lastet jeg ned en stund i forveien fordi jeg ikke gadd vente på at norsk tv skulle sende dem. Det er ingen som aner hva jeg ser uansett, så hva er egentlig forskjellen fra å se dem gratis på tv og se dem gratis via nettet? Men for all del. Om noen kan være fornuftige nok til å gi oss en pris vi kan leve med på nye filmer og tv-serier skal jeg gjerne betale for flere av dem. Lenke til kommentar
afirm Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Det er ingen som aner hva jeg ser uansett, så hva er egentlig forskjellen fra å se dem gratis på tv og se dem gratis via nettet? Lat oss seie tv norge kjøper rettigheitane til serien Lost. Dei betalar mykje for desse rettigheitane. Dei vil jo sjølvsagt tene inn igjen dette, og det gjer dei via reklame. Dei får meir betalt for reklama jo fleire som ser tvprogrammet, så der har du forskjellen. Dersom du lastar ned tv-serien i staden for og sjå den på tv, så vil kanalane som sender tv-serien tape pengar. Endret 1. juli 2008 av afirm Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hvordan fungerer systemet i Norge med antall seere? Jeg vet at i USA så har man valgt ut noen tusen hjem og dokumenterer hva de ser på, men hvordan er det i Norge? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 De tar et par dusen kjerneborgere, ser hva de ser på og ganger det med f.eks 1000. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Lat oss seie tv norge kjøper rettigheitane til serien Lost. Dei betalar mykje for desse rettigheitane. Dei vil jo sjølvsagt tene inn igjen dette, og det gjer dei via reklame. Dei får meir betalt for reklama jo fleire som ser tvprogrammet, så der har du forskjellen. Dersom du lastar ned tv-serien i staden for og sjå den på tv, så vil kanalane som sender tv-serien tape pengar. Jeg ville vært enig, så lenge NRK forlanger TV license fra folket har jeg null sympati til NRK eller andre norske TV kanaler. NRK ødelegger for alle. Det er nok å måtte betale for å se noe som burde vært gratis for folket å se. NRK er en gjeng torpedoer. De er et organisert TV-mafia selskap. Derfor kvittet jeg meg TVen og kjøpte prosjektor, og laster heller ned alle TV serier jeg vil se. Norske nyheter kan jeg se gratis på nettet. Ang filmer/kino så meiner jeg at nedlasting ville falt ned betraktelig dersom de hadde verdens premerer på filmer. Det er ofte filmene er ute på DVD før de kommer hit, og da laster jeg heller ned filmen. Men ser du på salget på filmer som har hatt verdens premiere så har dem gjort det svært bra. Rart at de ikke vurderer å gjøre det til vanlig praksis. Endret 1. juli 2008 av AvidGamer Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Du kan ikke klage på andre TV kanaler for noe staten pålegger deg. Irrasjonell tankegang.. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Du kan ikke klage på andre TV kanaler for noe staten pålegger deg. Irrasjonell tankegang.. Ja det vet jeg. Men når 1 ødelegger såpass mye så går det utover de andre. Sånn er det for meg ivertfall. Jeg har ingen interesse å betale NRK bare fordi dem er så jævla redde for å faktisk konkurrere mot de andre kanalene. Jeg klager ikke på de andre kanalene. Men NRK er grunnen til de andre ikke får mine seertall. Endret 1. juli 2008 av AvidGamer Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 TV lisensen er i såfall god nok grunn til å laste ned de serier som går på NRK, ettersom man allikevell hadde "betalt" for å se dem. Men de andre? den må du lengre ut på landet med for å få forståelse for. Men deg om det. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Alternativ 1: Jeg sitter og ser en serie. Det er reklamepause midt i episoden, så jeg blir irritert og bytter kanal. Reklamen er over, så jeg hopper tilbake. Alternativ 2: Jeg laster episoden ned fra nettet, får den i full HD-kvalitet, null idiotiske reklamepauser, null idiotisk teksting og ser den flere uker før den går på norsk TV. Det sier seg selv at jeg velger alternativ 2. Lenke til kommentar
afirm Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Alternativ 1: Jeg sitter og ser en serie. Det er reklamepause midt i episoden, så jeg blir irritert og bytter kanal. Reklamen er over, så jeg hopper tilbake. Først klagar du på tv-lisensen, deretter klagar du på reklame? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) http://torrentfreak.com/why-most-artists-profit-from-piracy/ http://www.rufuspollock.org/economics/p2p_summary.html Interessant lesestoff. Dette gjelder nok i mer eller mindre grad også for film(er) og filmindustrien. Endret 1. juli 2008 av jocke Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hvordan fungerer systemet i Norge med antall seere? Jeg vet at i USA så har man valgt ut noen tusen hjem og dokumenterer hva de ser på, men hvordan er det i Norge? Har hatt litt om mediebyråer på skolen i år. Slik jeg husker det oppgir medieselskapene disse tallene selv, og de er sjelden til å stole på, de får jo mer reklameinntekter ved høye seertall. Tallene pleier å gi en grei pekepinn men de smører visstnok en del på. En foreleser som tidligere hadde jobbet i mediebyrå sa f.eks. at han kom frem til at hvis alle tallene som medieselskapene gav de stemte, så måtte det vært over 6 millioner nordmenn som satt og så på tv samtidig, noe som selvsagt er umulig. Lenke til kommentar
afirm Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 http://torrentfreak.com/why-most-artists-profit-from-piracy/http://www.rufuspollock.org/economics/p2p_summary.html Interessant lesestoff. Dette gjelder nok i mer eller mindre grad også for film(er) og filmindustrien. Det er godt mogleg at filmindustrien tenar på enkelte piratar. Men problemet er jo at det fins uendeleg mange piratar med innstillinga "Når jeg kan få noe gratis gidder jeg ikke og betale for det". Filmindustrien hadde nok tent litt på dei om det ikkje hadde vore piratkopiert materiale tilgjengleg. Men så lenge det er det vil ikkje filmindustrien kunne tene på dei. Det er ein uomtvisteleg fakta. Problemet er jo at dette er ei alt for utbreidd haldning. Spesielt i ungdomskretsar. Dette var haldninga som gjorde at eg slutta med nedlasting. Eg var rett og slett flau over at personar kan ha denne haldninga og difor tek eg avstand frå piratvirksomheit. Det er klart at det fins mange av piratane som kjøper mykje filmar. Eg har lasta ned mykje i fortida, men har likevel rundt 1000 dvd'ar pluss mange HD DVD'ar. Dersom ein kjøper mykje filmar kan ein kanskje forsvare seg med argumentet "Eg vil gjerne prøve produktet før eg kjøper det". Dette argumentet brukte eg i mange år. Og eg kjøpte alltid dei filmane eg tykte var bra. Men pga den dårlege moralen som fins ute blandt nedlasterar velger eg og prøve og gå forran som eit godt eksempel, nemleg ved og ikkje laste ned filmar. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Du gikk foran med et godt eksempel da du kjøpte og lastet ned filmer, fordi du støttet filmindustrien i tillegg til å oppdage nye perler du ellers ikke hadde kjøpt uten videre. I tillegg viste du at ikke alle som laster ned er amoralske opportunister som ikke bryr seg om industrien overlever eller ikke. Jeg hadde aldri sett In Bruges om jeg ikke fikk den anbefalt av en venn som lastet den ned, da jeg ikke hadde hørt om den før og den har ingen kinodato i Norge. Det er først når man tar sjanser ved å laste ned ukjente filmer og forteller videre til vennene sine hvilke som er gode at man får virkelig sett det beste av film som kommer ut for tiden. Hvis man sier det videre til nok folk, så har det ingenting å si om enkelte er typene som aldri kjøper, da den uansett har fått mange flere fans. Om bare 1 av 10 kjøper filmen (og jeg tror det er mange flere som kjøper), så er det fortsatt bra for filmen. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Alternativ 1: Jeg sitter og ser en serie. Det er reklamepause midt i episoden, så jeg blir irritert og bytter kanal. Reklamen er over, så jeg hopper tilbake. Først klagar du på tv-lisensen, deretter klagar du på reklame? Øh, klaget jeg på lisensen? Det jeg klager på er prisen på filmer og tv-serier vi kjøper på dvd, samt at det er så få serier som sendes på norsk tv. Men når vi først snakker om reklame har jeg et spørsmål angående TV2. Først sender de Everybody Hates Chris, Friends, Scrubs og That 70's Show på ettermiddagen fra kl 16 til 18 uten å avbryte en episode med reklamepause. På mandagskvelden sender de The IT-Crowd kl ett på natten - med reklamepause? Hva er logikken? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Høres rart ut. Men å avbryte en 22 minutters episode for å ha reklame, er å trekke det langt. Når vi allikevel får 7-8 minutter reklame mellom seriene, kan de kapitalistiske svina(skyter spurv med kanoner i natt) unne de snille seerne sine litt reklamefri tid. Lenke til kommentar
afirm Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 thecrow77: Kva meiner du er ein grei pris for ein dvd film? Kva meiner du er ein grei pris for ein sesong med ein tv-serie? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Til de som klager på at filmene kommer senere på kino her i norge enn i resten av verden så går det ikke så lenge før digitaliseringen kommer til og gå for fullt og det da er mulig å kjøre opp premierer i hele verden samtidig vel og merke dersom kommunen du bor i invisterer i en digital projektor. Her i norge kommer digitaliseringen til og starte til neste år slik det ser ut. Så filmbransjen jobber faktisk med problemene slik det er i dag med å få distribuert filmkopiene rundt omkring. en digital kopi på en harddisk koster mindre enn en 35mm kopi. derfor har det til n¨vært økonomi i hvor mange kopier en film det lønner seg og produsere noe som gjør at det som regel er en plass mellom 30-50 kopier som fordeles på alle landets kinoer og opptil 80 på storfilmer. Disse filmkopiene distribueres etter størst først og besøkstall som regel. så laster man ned film istedet å gå på kino så underminerer man kinoene og om hvor raskt de får dem inn da besøkstallet ramler.. http://www.filmweb.no/filmogkino/incoming/article164654.ece http://www.filmweb.no/filmogkino/digitalkino/ edit. la til noe. Endret 2. juli 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bra pris for en film på dvd? Tja, rundt hundrelappen for nyere filmer, rundt femtilappen for litt eldre filmer. En sesong av en serie? Det kommer ann på hvor lang den er og hvor populær den er, men ikke mer enn to hundre spenn for de aller nyeste og mest populære, og hundre, hundre og femti for eldre serier og kortere serier. Lenke til kommentar
probin Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg kjøper musikk plater, om det er noe jeg har ventet på. men filmer laster jeg som regel ned. hadde alle CD plater kostet 50 kr, ville jeg ha kjøpt alt. hadde nye filmer kostet 100 kr, hadde jeg kjøpt dem. men ikke om det er en film som er 5 år gammel. jeg vil tru det at piratkopiering vil bli dramatisk redusert om prisen gikk ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå