Gå til innhold

Ikke rart folk laster ned filmer....

jocke

Anbefalte innlegg

Først av alt, denne tråden skal ikke under noen omstendigheter skli inn på ulovlig piratkopiering av filmer, herunder hvor og hvordan man kan få tak i slikt materiale. Det jeg tar opp skal heller ikke ansees som en oppmuntring til å laste ned, men diskusjonen rundt hvorfor folk velger å gjøre det.

Så, over til saken.

Jeg tok nylig min daglige runde på alle nettsider jeg "må" besøke i løpet av en dag. På en av nettsidene kom jeg over en link som ville latt meg få tak i filmen The Bank Job. Siden jeg i en lengre periode har hatt lyst å se filmen på kino, da Statham er en av mine favorittskuespillere, valgte jeg å la være å falle for fristelsen. Det er verdt å merke seg at denne linken ville latt meg få tak i en 1080p-rip av BluRay platen, og ikke en dårlig "CAM"-release.

Da jeg ikke til enhver tid er oppdatert på hvilke filmer som er på kino, måtte jeg sjekke dette opp litt nærmere. Joda, mistanken var rett. The Bank Job har kinopremiere 11.07.2008 (nesten 2 uker til).

Nå skal det sies at dette garantert ikke er første gangen noe slikt har skjedd, men følte jeg måtte vise til et konkret eksempel for å underbygge hendelsen.

Teknologien utvikler seg, og folk får tydeligvis mindre tid, og ønsker derfor å se film når og hvor de ønsker. Filmbransjen kan ikke akkurat få skryt i å tilrettelegge dette for oss "forbrukere" - noe som i og for seg er helt bak mål, da det er vi som "betaler" for at filmer skal bli laget...

Når da i tillegg filmer kommer tilgjengelig på nettet, i god kvalitet, før de tilogmed kommer på kino i Norge, skjønner jeg godt at mange faller for fristelsen og laster ned. Og jeg klandrer dem ikke.

Når da i tillegg filmbransjen slår hardt ned på de som driver med piratkopiering av filmer, og "syter" i media over hvor mange millioner på millioner av penger de taper på det, føler jeg meg lite fristet til å støtte filmbransjen.

Jeg har tatt vare på alle kinobillettene til alle kinoene jeg har vært på siden 2002, og er nå oppe i 387 kinobiletter. Det er i snitt 64,5 kinoer i året. Om vi regner en snittpris på 70kr billetten, har jeg lagt igjen over 27000 kroner på Bergen Kino. Jeg vet ikke om dette er over eller under normalen - men jeg føler uansett at filmbransjen gir lite igjen for "pengene", når jeg ikke engang får se filmen på kino (som jeg gledelig betaler for) før det er tilgjengelig som piratkopi.

Piratkopiering av filmer er noe jeg neppe tror kommer til å stoppe med det første, så filmbransjen burde innse dette, og heller lytte til forbrukere, og deretter tilpasse seg.

Apple's MovieStore i iTunes er et halvveis skritt på vei, men siden det var Apple som tok initiativet gjør at filmbransjen ikke bør få creds for dette. Ikke er det tilgjengelig i Norge heller, så da er vi forsåvidt like langt.

Om film i valgfri kvalitet (dvd, 480p, 720p eller 1080p) ble tilgjengelig via en nettside/program, enten for nedlastning, eller live stream, innen rimelig tid av kinorelease, hadde jeg gledelig betalt kronasjene dette hadde kostet, fremfor å måtte bli møtt av gode piratkopier på nettet før de kommer på kino...

Hva mener du?

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror piratkopiering blant folk som står ansvarlige for det selv kommer til å synke drastisk den dagen man får et mer konkret lovverk rundt det som praktiseres med mange eksempler i tiden etter at det introduseres.

Sånn som det er i dag, har nesten ingen som driver med nedlasting peil på hvordan lovene faktisk er, fordi risikoen for å bli straffet for det uansett er minimal. Jeg har hørt alt mulig, f.eks. at man har lov til å dele kopier med sine nærmeste venner, at man har lov til å laste fra alle men ikke dele, straffegrader som varierer fra inndragelse av datautstyr til millionkrav, at det er lovlig fordi staten betaler en "nedlastingskompensasjon" til rettighetshaverorganisasjonene osv.

Tror også at piratkopiering vil synke markant etterhvert som medieunderholdning introduseres over dsl/fiberlinjer i de tusen hjem, med PPV hvor kjøp skjer direkte og hvor prisen er henspeilt i at fysisk produksjon, transport og utsalgsledd er kuttet ut. F.eks. å selge cd-er for 90+ kroner via plateselskapeide nettbutikker er i mine øyne håpløst, når det samme kan kjøpes billigere av fysiske platebutikker som har langt lavere dekningsgrad, og hvor plateselskapet tjener like mye. Ser jo også at store utsalgskjeder er kjemperedde for dette og prøver å tviholde på gamledager ved diverse sanksjoner (f.eks. stoppet Wal-Mart alt salg av WB(?)-filmer når de begynte å distribuere til nedlastingsbutikker).

Kort og godt sagt, kutt mellomledd ved å tilgjengeliggjøre PPV/internettkjøp, gjenspeil kostnadsreduksjonen for digital distribusjon i utsalgsprisene i et 1:1 forhold, og få en klargjøring av lovverket med tilhørende håndhevelse.

Jo lenger plateselskap og filmstudio sitter på benken og prøver å tviholde på en gammel forretningsmodell, dess vanskeligere vil folk som har vent seg til å ha hele verdens underholdning gratis tilgjengelig ha for å legge om økonomi/forbruksvaner til å begynne å kjøpe igjen.

Lenke til kommentar

Det at film og musikkbransjen ennå ikke har innsett at de menneskene som de deler planet med vil ha mulighet for å ta med seg filmen eller musikkstykket sitt når de vil, hvor de vil og i et hvilket som helst medium eller kvalitet er noe som virkelig skuffer meg. Hvis jeg hadde fått muligheten til å lovlig laste ned og benytte en film jeg har kjøpt en lisens på uten restriksjoner og lignende så hadde jeg glatt kvittet meg med min samling ulisensierte filmer.

Det er galskap å operere med prisnivået som i dag er å se i mange butikkhyller.

Hvis ikke film og musikkbransjen snart begynner å spille på forbrukernes noter vil nok mye av inntektene deres gå opp i røyk på å bekjempe fremtiden isteden for å skape en fremtid vi alle kan være en del av.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Teknologien utvikler seg, og folk får tydeligvis mindre tid, og ønsker derfor å se film når og hvor de ønsker. Filmbransjen kan ikke akkurat få skryt i å tilrettelegge dette for oss "forbrukere" - noe som i og for seg er helt bak mål, da det er vi som "betaler" for at filmer skal bli laget...

Dette virker til å være tankegangen til svært mange, og de behandler dette produktet som filmbransjen leverer som en menneskerett. Det er ikke annet enn tull, filmbransjen leverer et produkt til den tiden og den prisen de ønsker, så får brukerne kjøpe hvis de vil. Vi har ingen makt over dem, og vi fortjener ingenting når det gjelder hvordan tilbudet skal presenteres. Vi må enten akseptere eller ikke akseptere hvordan de velger å gjøre ting på, om det så er den verst mulige måten å gjøre ting på - vi kan ikke forlange noe av dem slik vi forlanger ytringsfrihet og menneskerettigheter fra myndighetene. Filmbransjen drives på en utrolig kronglete og tåpelig måte, og leverer produktene sine på en gammeldags og utdaterte måte som de selv taper penger på. Det er ingen rettferdiggjøring for nedlasting.

Jeg har ikke noe imot å laste ned filmer, men jeg vet i det minste hva jeg gjør. Jeg forsøker ikke å gjemme meg bak argumenter for at filmbransjen ikke har vært flinke nok til å passe på at det produktet jeg kjøper er nøyaktig det produktet jeg har lyst på, og derfor har jeg ikke annet valg enn å laste ned. Det er ingen menneskerettighetsparagraf som sier at du har rett på å se den nyeste Jason Statham-film så snart den er ferdigklippet.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
The Bank Job har kinopremiere 11.07.2008 (nesten 2 uker til).

Eh, det fins andre kino i verden enn her i norge. Filmer kommer jo ofte veldig seint til oss. Er ikke uvanlig at de er allerede til salgs på DVD i USA før de kommer til oss.

Så det er heller ikke rart at folk laster ned en dvd rip enn å bruke ca.100Kr på kino.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis blir det bedre tider da det meste blir digitalisert snart. (her i Tønsberg åpner det en kino om under 1 år som skal være fulldigital) og da slipper man å vente på filmruller og slikt.

Uansett, ganske tåpelig at en del filmer er ute på dvd og blu-ray før den har premiere på norsk kino.

The Bank Job som det var snakk om her slippes i morra (30/6) på blu-ray i England.

Lenke til kommentar
har absolutt INGEN respekt for folk som laster ned filmer, UANSETT hvilken grunn de måtte ha for å laste ned. de er avskum

Og du har vel aldri lasta ned en liten mp3 fil?

nei, jeg laster ikke ned ulovlig. jeg kjøper musikken jeg hører på, og jeg kjøøper filmene jeg ser hjemme.

min mening er at folk som laster ned ulovlig, det er lavmål. hva bacon og andre måtte innrømme de gjør, får de stå for selv

Endret av 360rooolez
Lenke til kommentar
Hah, det er så mange mennesker som skal bortforklare sine egne lovbrudd.

Temaet for tråden var vel hvilke tiltak som skulle til for at "folk flest" ville gå over fra ulovlig nedlasting til kjøp.

De fleste er vel fullt klar over at det de gjør i en eller annen grad er et lovbrudd, og ikke har noen rettigheter som tilsier at de skal kunne nyte medieunderholdning på egne premisser.

Lenke til kommentar

Jo mer han vanner ut begrepet, jo mindre det betyr. Og det betyr at det sårer oss mindre.

Men ærlig talt, slike bastante uttalelser med "UANSETT hvilken grunn de måtte ha" viser ikke akkurat ham i et positivt lys. Han fremstår ikke som spesielt saklig, så det er kanskje best å bare ignorere.

Lenke til kommentar
ser ingen grunn til å utdupe "uansett hvilken grunn". det er ingenting som forsvarer ulovlig nedlasting.

Det er ingen mangel på filmer som ikke finnes på DVD/VHS/LD, som man ikke kan se på en annen måte. Det er heller ikke få filmer som får for dårlig distribusjon grunnet lavt budsjett, som sprer seg gjennom internett og blir storselgere på DVD.

Lenke til kommentar
ser ingen grunn til å utdupe "uansett hvilken grunn". det er ingenting som forsvarer ulovlig nedlasting.

Det er ingen mangel på filmer som ikke finnes på DVD/VHS/LD, som man ikke kan se på en annen måte. Det er heller ikke få filmer som får for dårlig distribusjon grunnet lavt budsjett, som sprer seg gjennom internett og blir storselgere på DVD.

men sees de ved hjelp av ulovlig nedlasting og piratkopiering, er det fremdeles like ulovlig. om de som har rettighetene synes det er greit at folk får sett filmene dems slik, så er det greit. men om de ikke får inntekter av sine smale/små filmer fordi de ikke er flink nok eller har råd til å distribuere gjennom vanlige kanaler, desto STØRRE grunn til IKKE å laste ned ulovlig/se filmene uten å betale. da mister jo de det lille inntektsgrunnlaget de kunne hatt!

Lenke til kommentar
men sees de ved hjelp av ulovlig nedlasting og piratkopiering, er det fremdeles like ulovlig.

Jeg er ikke uenig, men det betyr ikke at det ikke er en god grunn.

om de som har rettighetene synes det er greit at folk får sett filmene dems slik, så er det greit. men om de ikke får inntekter av sine smale/små filmer fordi de ikke er flink nok eller har råd til å distribuere gjennom vanlige kanaler, desto STØRRE grunn til IKKE å laste ned ulovlig/se filmene uten å betale. da mister jo de det lille inntektsgrunnlaget de kunne hatt!

Her kommer misoppfatningen din: at folk som laster ned ikke kjøper i tillegg. Jeg laster ned flere filmer enn folk flest, flere enn jeg rekker å se. Jeg kjøper også filmer hyppigere enn folk flest. Dette resulterer i en ganske stor samling med film, både på DVD og på harddisken. Jeg kjøper mange av filmene jeg laster ned, og jeg støtter filmindustrien i stor grad - godt over gjennomsnittet ihvertfall. Ved at en film distribueres gjennom internett, som er gratis, framfor gjennom dyre tv-reklamer og billboards, så får flere folk vite om den. Flere får lastet den ned, sett den og kjøpt den. Flere får anbefalt den til venner og kjente, flere spør den lokale DVD-sjappen om å importere den. Det er på denne måten at lavbudsjettsfilmer kan virkelige tjene bra - ser et filmselskap at en film er populær på internett så har den større sjanse til å bli plukket opp av Fox Searchlight, Miramax, Picturehouse, Focus Features, osv. Jeg tror du har helt misforstått hvordan indiefilm fungerer, hvordan nedlastere flest er og hva intensjonene deres er, og det er derfor du har den vrangforestillingen du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...