Gå til innhold

BK:Digitalis-øving på fokus og stativbruk

Anbefalte innlegg

Fortsetter min første øvings-fase med stativ. (Jeg tør å slå det ut nå i hvert fall :yes: )

Det er først og fremst fokuseringen og de innstillingene jeg har brukt som jeg ønsker kommentarer på.

post-92574-1214687956_thumb.jpg

Digitalis purpurea grandiflora

1.3

f/16

ISO 100

Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du truffet bedre synes jeg(ref. min feedback på ditt forrige blomsterbilde). :)

Kunne kanskje ønsket meg at kronbladene som dukker opp helt øverst i bildet hadde vært mer "blurret". Kanskje du kunne skrevet noen ord om valg av blenderåpning? Spør bare fordi jeg er nybegynner og har ikke helt stålkontroll på det tekniske. Det jeg lurer på er om en større blenderåpning ville gjort de bladene jeg snakker om mere uskarpe; og ville dette i så fall ha gått ut over motivet du ønsker å ha i fokus?

Liker forøvrig bilder godt. Rett og slett en pen blomst dette.

Lenke til kommentar

Det er mulig skjermen min også er dårlig, men jeg synes heller ikke at bildet er helt knivskarpt.

Bakgrunnen er fint ute av fokus. Selv om det er en del blader og strålignende saker der, synes jeg ikke de forstyrrer noe.

Jeg har aldri sett en blomst med hår før. Er dette en spesiell sak?

Lenke til kommentar
Enten er laptopskjermen min drit, eller så er øynene mine trøtte, eller så har jeg rett i at bildet ikke ser helt knivskarpt ut?

(Godt mulig det er #1 eller #2)

Nei...helt lynende skarpt er det nok ikke, ..da hadde jeg ikke trengt å øve mer :!: .. men så aller verst er det da ikke.

RandiA

Lenke til kommentar

Mulig det er uskarpt pga differaksjon, altså at du bruker for liten blender.

Prøv å bruke rundt F/9 istedenfor å se om det blir skarpere da.

Edit: Ved F/16 vil jeg påstå at det er meget sannsynlig at det er differraksjon.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar