Gå til innhold

BK:Digitalis-øving på fokus og stativbruk

Anbefalte innlegg

Fortsetter min første øvings-fase med stativ. (Jeg tør å slå det ut nå i hvert fall :yes: )

Det er først og fremst fokuseringen og de innstillingene jeg har brukt som jeg ønsker kommentarer på.

post-92574-1214687956_thumb.jpg

Digitalis purpurea grandiflora

1.3

f/16

ISO 100

Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du truffet bedre synes jeg(ref. min feedback på ditt forrige blomsterbilde). :)

Kunne kanskje ønsket meg at kronbladene som dukker opp helt øverst i bildet hadde vært mer "blurret". Kanskje du kunne skrevet noen ord om valg av blenderåpning? Spør bare fordi jeg er nybegynner og har ikke helt stålkontroll på det tekniske. Det jeg lurer på er om en større blenderåpning ville gjort de bladene jeg snakker om mere uskarpe; og ville dette i så fall ha gått ut over motivet du ønsker å ha i fokus?

Liker forøvrig bilder godt. Rett og slett en pen blomst dette.

Lenke til kommentar

Det er mulig skjermen min også er dårlig, men jeg synes heller ikke at bildet er helt knivskarpt.

Bakgrunnen er fint ute av fokus. Selv om det er en del blader og strålignende saker der, synes jeg ikke de forstyrrer noe.

Jeg har aldri sett en blomst med hår før. Er dette en spesiell sak?

Lenke til kommentar
Enten er laptopskjermen min drit, eller så er øynene mine trøtte, eller så har jeg rett i at bildet ikke ser helt knivskarpt ut?

(Godt mulig det er #1 eller #2)

Nei...helt lynende skarpt er det nok ikke, ..da hadde jeg ikke trengt å øve mer :!: .. men så aller verst er det da ikke.

RandiA

Lenke til kommentar

Mulig det er uskarpt pga differaksjon, altså at du bruker for liten blender.

Prøv å bruke rundt F/9 istedenfor å se om det blir skarpere da.

Edit: Ved F/16 vil jeg påstå at det er meget sannsynlig at det er differraksjon.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett en blomst med hår før. Er dette en spesiell sak?

Neida, det er en høyst alminnelig "revebjelle"...vokser vilt mange steder, spesielt Vestlandet. Forstørrelsen er jp ganske stor da, så veldig små detaljer ("hår" o.l) kommer klart frem.

RandiA

Slike bilder må være sylskarpe. Men, er ikke digitalis hjertemedisin da?

Jo, brukes til hjertemedisin ja...og den er meget giftig.

RandiA

Lenke til kommentar

Kjempetøff komposisjon. Jeg tror det er bildebehandlingen som kunne vært bedre. Jeg er ikke sikker på at diffraksjonen på en EF-S 60mm 1/2.8 ved f/16 er så mye å bekymre seg over.

Jeg har ikke sagt så mye om det før, men nå har du kommet så langt i din fotografiske løpebane, så det er på tide å jobbe mer med etterbehandlingen. Det er et eller med oppskarpingen som ikke stemmer helt på skjermen min.

Hvilke verktøy er det du bruker i behandlingen din ?

Tom

Lenke til kommentar
Hvilke verktøy er det du bruker i behandlingen din ?

Tom

Nei, det er langt igjen med etterbehandlingen ja..det vet jeg...dessuten er det vel noe med skjermen min som ikke viser mine fadeser så tydelig.

Jeg bruker PS 7.0, lysner ørlite, svært lite tillegg av kontrast. Så kropper jeg, og tilslutt Unsharp mask (vanligvis mellom 70-150).Da lagrer jeg i stor størrelse (12), Så bruker jeg denne behandlede når jeg legger ut, endrer billedstørrelse i pixler , resizer den med kvalitet 8.

RandiA

Lenke til kommentar

Høres helt greit ut dette. Kan du legge ut en vesjon på rundt 1512x1024 uten USM og litt høyre kvalitet ? Så kan vi se hva min maltraktering gjør med bildet ? Det holdet at du gjør det en gang på sødag; får neppe tid til å se på det før i morgen. I natt er jeg for trøtt ...

Tom

Lenke til kommentar
Høres helt greit ut dette. Kan du legge ut en vesjon på rundt 1512x1024 uten USM og litt høyre kvalitet ? Så kan vi se hva min maltraktering gjør med bildet ? Det holdet at du gjør det en gang på sødag; får neppe tid til å se på det før i morgen. I natt er jeg for trøtt ...

Tom

Her er ett stykk ubehandlet Digitalis..... :)

post-92574-1214697740_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar

Da har jeg tittet litt på bildet og prøvd meg på oppskarpning. Istedet for USM, så brukte jeg PS Elements sin versjon av Smartsharpen (amount 130%, radius 2,1, Lens blur). Tror ikke det ble så mye bedre. Muligens litt mindre haloer langs de kontrastrike kantene :hmm:

Jeg undres på om det bevegelsesuskarphet ute å går (1.3s er jo lang nok tid til at et vindpust kan ødelegge).

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...