Gå til innhold

edderkopp bilde, kors edderkopp

dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt rotete bakgrunn med bladene her - og de blir litt for forstyrrende i og med at de har samme farge som edderkoppen - som nok er en Araneus sp - og ikke en korsedderkopp (men i samme familie)

Litt vanskelig å bedømme skarphet og lignende i ett såpass lite bilde, samt at i min mening så opptar edderkoppen litt for lite av selve bildet til at det blir ett bra insektsbilde

Lenke til kommentar
Litt rotete bakgrunn med bladene her - og de blir litt for forstyrrende i og med at de har samme farge som edderkoppen - som nok er en Araneus sp - og ikke en korsedderkopp (men i samme familie)

Litt vanskelig å bedømme skarphet og lignende i ett såpass lite bilde, samt at i min mening så opptar edderkoppen litt for lite av selve bildet til at det blir ett bra insektsbilde

kan si meg enig der, og vet egentlig at det ikke er en korsedderkopp, bare skrev det siden jeg måtte ha tre tegn i tittelen :p

Og husk, edderkopper er ikke insekter... ;)

Men det jeg egentlig vill høre, er om det er mulig å unngå slik sort bakgrunn med et sikkelig makro objektiv på et DSLR?

Lenke til kommentar
Men det jeg egentlig vill høre, er om det er mulig å unngå slik sort bakgrunn med et sikkelig makro objektiv på et DSLR?

Objektivet har nok ikke så mye å si. Grunnen til at det ble svart er den store forskjellen på lysnivået mellom lyse og mørke partier. Noe lengre lukkertid ville gitt lysere bakgrunn, men da kunne du lett fått utbrente partier i motivet. Ikke noe obejktiv i verden kan endre forskjellene i lysnivå, men noen er bedre på å gjengi dem korrekt enn andre.

En DSLR med større dynamisk omfang ville gjort det lettere å få tegning i både lyse og mørke partier. Mer omfattende svar får du sikkert om du poster spørsmålet over i kategorien for Digitale speilreflekser.

Bildet har jeg ikke så mye kommentarer til. Det ville vært betydelig bedre om selve spindelvevet kom tydeligere frem. Det ser ut som om du har truffet greit med fokus. Skulle du fått frem mere måtte du ha stått vinkelrett på nettet. Det er ikke sikkert det var mulig?

- Rams

Lenke til kommentar

Enig med RamsFoto at det nok ville vært bedre om nettet kom bedre fram. Synes edderkoppen forsvinner litt. Sånn som fargene på edderkoppen er, så tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket å se edderkoppen på den svarte bakgrunnen i stedet for et av de grønne bladene. Kombinasjonen grønt og svart i bakgrunnen synes jeg egentlig er fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...