Gå til innhold

BK: En gang var vi mennesker [3]

Anbefalte innlegg

En gang var vi mennesker. Men det var før

Computerens tidsalder

post-79427-1214681903_thumb.jpg

Fremmedfrykt

post-79427-1214681914_thumb.jpg

og

Forstadsbeboernes dekadanse

post-79427-1214681928_thumb.jpg

ødela oss

Sorry guys, det er alt dere får å gå på i denne omgang. Men alle aspekter inkludert teknikk, motiv, komposisjon, idé, utførelse og etterbehandling er tillatt diskutert. EDIT: skrivefeil på et vesentlig ord

Endret av RamsFoto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg åpnet tråden tenkte jeg med en gang at dette var knallbra. Ikke fordi bildene er så veldig bra, men fordi tanken er god. Det er for oss som vokste opp på seksti og syttitallet skremmende å se hvor lite aktivitet det er utendørs i dag. Selv på en fin dag som denne sitter guttungen hjemme hos en kammerat og leker med Lego. Heldigvis lar han pc og spillkonsoll ligge, for Lego er i det minste utviklende. Men jeg vet at planen hans var å leke utendørs, noe han åpenbart var alene om. Du setter altså fingeren på et sentralt problem i samfunnet.

Bildene fungerer godt til å illustrere poenget ditt, og det holder vel egentlig. Ingen vil henge disse opp på veggen likevel, sett bort fra til skrekk og advarsel. Bildene er komponert etter vanlige fotografiske prinsipper, og jeg ser heller ikke noe galt med etterbehandlingen. Det er liksom ikke så mye fotografisk å diskutere rundt slike bilder. De fungerer best som en kommentar til samfunnet for meg, og lar det derfor være med det.

Lenke til kommentar

Ingen med sine fakulteter i orden vil nok finne på å henge noen av disse på veggen :)

Det eneste måtte være Fremmedfrykt som kanskje er det eneste som kan stå på egne ben, men da med en ganske annen etterbehandling.

Jeg ville ha frem kontrasten i budskapet, derfor er de så lyse og trivelige som de er. S/H eller desaturet ville gitt et ganske annet budskap tror jeg. Det kan se ut som snapshots, men det ligger adskillige slurker kaffe bak hver av dem.

Jeg ser at jeg må øve litt på presentasjonen når jeg legger opp til filosofi i et bildeforum. Hele posten min er innlegget her, ikke bare bildene.

Men dere kan godt spille inn tanker om valg av vinkler og DOF for å frem budskapet enda tydeligere. Det ville vært fint om bildene slapp å ha tittel i det hele tatt.

- Rams

Lenke til kommentar
Jeg ser at jeg må øve litt på presentasjonen når jeg legger opp til filosofi i et bildeforum. Hele posten min er innlegget her, ikke bare bildene.

Mulig det. Jeg oppfattet det ikke før PM hadde forklart det.

Interessant budskap...nesten litt urovekkende.

Men dere kan godt spille inn tanker om valg av vinkler og DOF for å frem budskapet enda tydeligere. Det ville vært fint om bildene slapp å ha tittel i det hele tatt.

Vinklene var fine de, men om du hadde hatt en 5-trinns gardintrapp kunne det kanskje hjulpet bedre på oversikten.

Du får uansett fram et folketomt område, noe det kanskje ikke burde være mtp at været ikke er å klage på.

DOF, ja..hmm.. Tror det passer at alt er i fokus, da får du fram alle elementene som skal bære budskapet; folketomme lekeplasser og ensomme benker.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på dekorative bilder man henger på soveromsveggen og billedlig kunst med en mening bak motivet. Jeg husker ikke fagordet for sistnevnte, men disse bildene passer den definisjonen ypperlig. Og jeg likte bildene veldig godt. Her var det helt på sin plass at du ga bildene titler. Dette gikk rett hjem hos meg hvertfall, og som PMn nevner er det ikke mye fototeknisk å kommentere. Motivvalget sørget for å få frem budskapet på en bra måte. Appuløs fra meg.

Bestemte du deg for tema først, for så å gå ut og lete etter motiv, eller kom du på temaet da du så motivene?

Lenke til kommentar

Dette var dype saker. Jeg skjønner det første bilde med din tittel. Fremedfrykt derimot, og det siste, skjønner jeg ikkje bæret av. Og det er vel poenget med gode bilder? At de skal tale for seg selv, og ikkje trenge forklaringer?

Så det første var bra, synes eg. De to andre, mindre bra. Skal nok være mulig å skildre fremmedfrykt bedre, for det er jaggu et viktig tema.

Lenke til kommentar

Flotte bilder med flotte titler, og har ingen problemer med å forstå budskapet i bildene dine.

@Aksjetrading : dekadens kan oversettes til en "gi-faen-holdning"/bortskjemthet, gir det deg mer mening da?

edit : leif

Endret av dga01
Lenke til kommentar

I sammenheng med bildetittel fungerte de for meg. Så i mine øyne er dette et eksempel på at en god tittel setter et bilde inn i en sammenheng der det gir mening. Hadde du navngitt bilde 1 "tom lekeplass" ville det vært nærmest betydningsløst. Teknisk bra og i nevnte sammenheng gode illustrasjonsfoto.

Lenke til kommentar
Flotte bilder med flotte titler, og har ingen problemer med å forstå budskapet i bildene dine.

@Aksjetrading : dekadens kan oversettes til en "gi-faen-holdning"/bortskjemthet, gir det deg mer mening da?

edit : leif

gidd du tolke rasisme bilde for meg og? så kanskje eg lærer noe idag og?

Lenke til kommentar
gidd du tolke rasisme bilde for meg og? så kanskje eg lærer noe idag og?
Unnskyld meg men hvor ser du rasisme?

Det jeg vil tro OP mener med fremmedfrykt er faktisk det å sitte ute på en benk...at det er fremmed og farlig, der av fremmedfrykt..

Lenke til kommentar

Fin bildeserie. Det første bildet er vel det beste rent fotografisk, men jeg ville nok hatt litt bedre plass nederst i høyre hjørne. Det blir litt trangt for den stakkars hesten.

Det jeg vil tro OP mener med fremmedfrykt er faktisk det å sitte ute på en benk...at det er fremmed og farlig, der av fremmedfrykt..

Det er vel heller det at den ene benken står med ryggen mot den andre som skildrer fremmedfrykten?

Forøvrig er denne serien ikke representativ for livet i bakgården hos oss... og godt er det.

Lenke til kommentar

Det er vel heller det at den ene benken står med ryggen mot den andre som skildrer fremmedfrykten?

Det samme tenkte jeg. Men det kan vel kanksje tolkes begge veier.

Lenke til kommentar

Her har det skjedd ting, ja.

Bestemte du deg for tema først, for så å gå ut og lete etter motiv, eller kom du på temaet da du så motivene?

Prosjektet ble dannet mens jeg trillet en formiddagslur med barnevognen i går. Det slo meg hvor lite folk jeg så overalt. Da jeg kom til denne plassen, var egentlig hele innlegget ferdig, det manglet bare å finne de rette motivene og ta bilder. Jeg hadde flaks med de to benkene rygg mot rygg, men de to øvrige kunne jeg valgt flere andre motiver for. Delvis er inspirasjon også hentet fra en tråd av Tor Arne Bjørn på onsdag kveld, hvor fremmedgjøring i bymiljøet trekkes frem.

Mine tanker rundt benkene er mest i nærheten av Anew sine, altså selv når disse benkene er i bruk, sitter man med ryggen mot hverandre. Og til diskusjonen rundt begrepet fremmedfrykt; ganske riktig er rasisme en form for fremmedfrykt, men bare en liten del og kanskje enklere del av fenomenet. Selv naboene på beste Frogner er fremmede for hverandre. Vi er nok redde for å bli involvert i noe vi ikke kjenner konsekvensene av. Selvsagt er det ikke slik overalt, mange steder er det veldig gode naboforhold. Men det er nok en utvikling i denne retningen.

Dekadanse (beklager skrivefeilen i førsteposten) hentet fra Ordnett.no: ”forfall som følge av overforfinelse”. Det visste jeg ikke før akkurat nå, men det stemmer godt med hva jeg la i det tidligere. Den benken var rett og slett ikke brukbar lenger i vår forfinede forstad.

(Ordnett.no kan anbefales dersom man kjapt trenger betydningen av et ord eller uttrykk.)

Nå er ikke jeg noen fanatiker på dette. Jeg er langt fra veldig kontaktskapende selv i slike miljøer. I dag var jeg og arvingen for øvrig alene på lekeplassen i strålende sol…

Men nå har jeg tolket dette temaet, som egentlig ikke hører til i Bildekritikken, i hjel.

*moving on*

- Rams

Lenke til kommentar

Jeg er dekadent til tider, men etterlater meg aldri noe slik som i bildet ditt. Det betyr forøvrig lite i den store sammenheng. Det viktigste er at du har brukt gangen jeg beskrev i chatten:

Hode - øye - finger - hode. Og derfor engasjerer bildene gjengen på Akam.

Lenke til kommentar

Tja, jeg tror nok den litt utspjåkede tittelen til tråden har sitt å si for nysgjerrigheten også :)

Blikkfang er viktig når det kommer så mange tråder og inntrykk på kort tid. Sammenligner jeg antall nedlastinger mot antall views, ser jeg at mange nok har snudd i døra...

Hode-øye-finger-hode var forøvrig godt formulert. Jeg klarer ikke henge med i chatten, jeg håper ikke det er viktige ting som tas opp der? Trodde det bare var en lokal OT-bar?

- R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...