Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU Fan Error

Anbefalte innlegg

Hei Karer.

Bygde nettopp den nye PCen min, og det gikk ganske greit.

PCen booter, det første han sier er "CPU Fan Erropr".. Da tenkte jeg.. w00t? Og sjekka CPU Fanen og den snurrer og går uten problem.

Jeg går inn i Bios, og der står CPUen jenvt på 17grader.

Så, det er jo ikke noe feil på den, men hvorfor sier Hovedkortet at det er feil på den?

Må trykke F1 hver gang jeg booter.

Noen som veit hva jeg kan gjøre for å slippe det?

Takker for hjelp:

Oppsett:

Antec Nine Hundres

Asus Maximus Formla

X9450

4gb PC6400

Asus GTX280

WD1TB, WD500gb. WD Raptor

Samsung DVDbrenner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt avhengig av hvilken type vifte det er, om det er stock intel så kan det være at det er smartfan funksjonen som ikke fungerer helt kurrant og at dermed hovedkortet reagerer på at enten vifta roterer med sakte fart eller at den tar en stund å starte opp.

Du kan jo sjekke RPM i bios da, regner med den står med rød skrift om bios mener denne er for sakte.

Jeg bruker i alle fall å ha følgende av :

*Cpu fan alarm : disabled.

*Cpu smart fan : disabled. (da kjører vifta på kun en hastighet, dvs høyeste, men jeg har allerede en stillegående vifte fra før av).

*Cpu overheating alarm : 70C.

Lenke til kommentar
Ok, tok du den ut mens PCen var påskrudd? Eller shutdown og så dytta du den inn?

Tror faktisk jeg gjorde det mens maskinen var på, va litt stressa og hadde dårlig tid. Man skal ikke koble til å fra mens det er strøm i psu.

Var også noe om at når vifta sto litt på skeiva så gikk den litt tregere, varierte med 300rpm bare på noen graders (vinkel,ikke temp) forskjell. Du må neste bare teste deg litt fram.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...