Gå til innhold

Passord på mapper og filer.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skulle gjerne ha funnet ut hvordan man kan sette på passord for å komme inn på mapper og filer.

Jeg har Vista.

Jeg har funnet ut at hvis jeg trykker høyreklikk, deretter "egenskaper", også "Avansert", så står det "Krypter innholdet for å sikre data". Men den boksen er ikke mulig å klikke på.

Noen som vet hvordan jeg gjør dette? = )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg prøvde å finne ut av dette selv, og kikket i "Help and support" og der stod det at det ikke var mulig å passordbeskytte mapper og filer i windows.

Derfor må du benytte deg av tredjepartsprogrammer (finnes helt sikkert noe som passer ditt behov).

Men hva med å bruke WinRar (hvis du har det)? Der kan du passordbeskytte rar-fila.

Lenke til kommentar
Husker jeg prøvde å finne ut av dette selv, og kikket i "Help and support" og der stod det at det ikke var mulig å passordbeskytte mapper og filer i windows.

Derfor må du benytte deg av tredjepartsprogrammer (finnes helt sikkert noe som passer ditt behov).

Men hva med å bruke WinRar (hvis du har det)? Der kan du passordbeskytte rar-fila.

Joa, kan jo prøve det. Men jeg veit ikke helt hvordan. = )

Jeg prøvde å fjerne tillatelsen til å gå inn på mappen, men da kom det opp "Du har ingen tilgang til denne mappen. Klikk her for å endre". :!:

Kanskje det mest idiotiske jeg har sett på PC'n så langt.

Lenke til kommentar

Å sette passord på mappen er sjelden en god løsning. Ofte problemer med disse programmene (at du kan lese de fra en linux-maskin, at passordet oppheves etter reformatering osv). Mye bedre å kryptere filene. Eneste ulempe med det, er at dersom du bruker f.eks Hiren's boot cd for å oppheve passordet, blir innholdet ødelagt (men det er jo kanskje det du ønsker?) Tror http://www.truecrypt.org/ skal være ganske grei.

Jeg har selv prøvd folder acces, men ulempene var (som nevnt) at alt ble opphevet via linux, eller om jeg reformaterte.

Ellers så jeg noe smart noe en gang, for å skjule filer/mapper på en stilig måte. Husker ikke helt hva jeg gjorde though :p

Var noe med at jeg hadde en .bat-fil som jeg la i samme mappe som det jeg skulle skjule. Så la jeg til et fint bilde av en bil e.l. som jeg addresserte. Da ble det laget en tilsynelatende fil med bilde av en bil.jpg og så kunne du rename fila til bil.rar og da kunne du pakke ut innholdet i rar-fila (og da fikk du det skjulte innholdet). Så kunne du slette det du pakket ut, endre navne tilbake til .jpg og fila er like "kamuflert" som en fin bil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...