Joakim87 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Heisann Jeg har litt problemer med validering... Jeg skal validere at en $_GET value er bare alfabetisk Jeg gjørde da dette med ctype_alpha, men det viser seg at det er et problem. Hvis stengen innheolder øæå dvs & oslash & aring osv, så feiler valideringen, hvordan løses dette problemet? Hvis man skal validere data fra et form så har jeg også et annet problem: Har et tekst felt der man skal skrive inn "fornavn etternavn", ved validering for bare alfabetiske bokstaver feiler igjen ctype_alpha pga mellomrommet.. Noen tips her? Håper på svar Mvh Joakim T Endret 28. juni 2008 av Joakim87 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Du kan dekode html-entities med htmlspecialchars_decode() og for å unngå å validere mellomrom med ctype_alpha() kan du jo f.eks. erstatte alle mellomrom med ingen ting. Ellers er validering av brukerinput veldig mye enklere med regex. ctype_alpha ( str_replace ( ' ', '', $username ) ) Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Du kan dekode html-entities med htmlspecialchars_decode() og for å unngå å validere mellomrom med ctype_alpha() kan du jo f.eks. erstatte alle mellomrom med ingen ting. Ellers er validering av brukerinput veldig mye enklere med regex. ctype_alpha ( str_replace ( ' ', '', $username ) ) Yes. takker, det løste problemet med mellomrommet... Noen som har peil på det med oslash osv osv? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) preg_match('/[a-zæøå&; ]+/i', $input); Endret 16. juli 2008 av Garanti Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 preg_match('/[a-zæøå]+/i', html_entity_decode($input, ENT_COMPAT, 'UTF-8') (Pass på at du lagrer filen med den koden der som utf8, ellers vil det ikke fungere =) ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå