storkers Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 skal kjøpe båt med halvt overbygg å påhenger til ca 30-50 tusen.dette er min første båt,hva bør jeg sjekke av ting og tang? har relativt liten peiling på båter og skrog og slikt.har go peil på mekaniske innretninger og skruing men har aldri holdt på med en påhengsmotor..hva er viktig og sjekke der? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Har ikke så mye peiling jeg heller, men spør eieren inn- og utgående om hva han/hun har gjort med motoren hver år når han/hun har satt opp båten for vinteren. La han/hun greie ut om dette. Hvis det blir en stille samtale er det noe merkelig på gang. Motoren skal spyles, smøres utvendig, bytte olje. «Impeller» eller hva det heter, det hjulet som er vannpumpen i motoren, skal byttes av og til. Byttet gearolje hvert år? Er alt dette gjort? Se ellers på hvordan lakk og rengjøring er på motoren. Det gir som regel en god pekepinn på behandlingen av motoren. Skroget (regner med at du vil ha plastbåt) må du sjekke for ytre skader. Det er nesten et krav at eieren drar båten opp på en båthenger for inspeksjon. Blemmer og ytre skader på gelcoat kan tyde på at glassfiberen har trukket vann. Ser båten polert og velholdt ut? Bunnsmøring er kanskje ikke så farlig så lenge båten ikke er HELT nedgrodd. Det du skal se etter er brister eller skader i skroget. Dette skal du være skeptisk på samme hva eieren sier. Selve fasongen på båten må du også vurdere ut fra ditt bruk. Brukes båten på stort sett stille farvann? Og skal den gå lett/fort? En helplaner er da sikkert ditt skrogvalg. Kjører du roligere og i urolig farvann med mange bårer, velger du heller en båt med en god baug. Prøv båten! Og lykke til med en fin hobby! God sommer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå