[-GoMp-] Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei. Jeg kjøpte nettopp en Kicker ZX700.5 fra Strømmen Bilradio (bestilte på nett). Originalt bestilte jeg en 4 kanals, men de hadde ikke så jeg skulle få denne til samme pris. Når jeg nå koblet den til, oppdager jeg at det er en høyfrekvent pipelyd, en kamerat som er bilmekaniker mener det er dynamo støy(?). Hva skyldes dette? Er det defekt forsterker? En annen ting er at festene på høre siden av forsterkeren var ødelagte da jeg åpnet esken - det er borret nye hull nærmere selve forsterkeren...derfor skal nok den i retur. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 garantert dynamostøy.prøv og flytt på signal kabelen slik at den ikke ligger i nærheten av andre kabler(må ikke ligge nært strøm kabelen).prøv deg fram.eller kjøp en kabel som er bedre skjermet og/eller støyfilter. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg hadde en BOSS forsterker før denne - da var dette ikke et problem. Grunnen til at jeg kjøper ny nå er fordi den gamle ble stille. Så beklager, det du sier kan ikke stemme :S Lenke til kommentar
storkers Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Jeg hadde en BOSS forsterker før denne - da var dette ikke et problem. Grunnen til at jeg kjøper ny nå er fordi den gamle ble stille. Så beklager, det du sier kan ikke stemme :S var det inne bygd støyfilter i den gamle da? men uansett send inn og bytt det kan jo være noe galt med den, konfronter firma med problemet...men fra mitt ståsted høres ikke det ut som verdensbeste firma siden de driver og borrer nye hull og slikt uten og si i fra til kunde. Endret 28. juni 2008 av storkers Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg ville sendt den tilbake siden det er borret nye hull, evt. få den for halve prisen eller mer, ikke mindre i hvertfall!! Kan forresten prøve å flytte jordinga til forsterkeren siden noen forsterkere er mer følsomme enn andre Bedre er gjerne mer følsomme forresten Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Du har et jordingsproblem, du må bare finne ut hvor Boss møkka var nok ikke like kresen på jordingen Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Jaha... Vel, jeg har også en Kicker ZX 750.1 til kassa mi. Jeg tok en test og koblet en fronthøyttaler til DEN - da var det ingen støy. Forsterkerne er jordet på samme sted. Da skulle jeg vel ha hørt støy fra mono blokka også? Er forøvrig jordet under baksetet, en stor bolt i karrosseriet. En 2cm tykk kabel går fra den til bagasjerommet, hvor jeg har splittet den til hver forsterker. Hadde som sagt ikke problemer med BOSSn... så Kicker er mer kresen? Hva må jeg gjøre? Skal innom butikken og levere forsterken ASAP. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Kicker er noe bedre ja Puss reint uansett for å være sikker på best mulig jord Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jaha... Vel, jeg har også en Kicker ZX 750.1 til kassa mi. Jeg tok en test og koblet en fronthøyttaler til DEN - da var det ingen støy. Forsterkerne er jordet på samme sted. Da skulle jeg vel ha hørt støy fra mono blokka også? Er forøvrig jordet under baksetet, en stor bolt i karrosseriet. En 2cm tykk kabel går fra den til bagasjerommet, hvor jeg har splittet den til hver forsterker. Hadde som sagt ikke problemer med BOSSn... så Kicker er mer kresen? Hva må jeg gjøre? Skal innom butikken og levere forsterken ASAP. Det kan jo også være jordbanene til linjeutgangen din som har brent, eller at signalkabelen du bruker til den forsterkeren er dårlig... Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Hei. Har fått ny forsterker - fortsatt like jævlig lyd. Må man ha sånn "magnet-støydemper" rundt signalkabel? Kan evt prøve å skifte signalkabel ($$..) men den ga ikke slik piping på forrige forsterker, som sagt... Kan også prøve å pusse der jeg jorder...kan ikke skjønne at det skal ha noe å si? Enten så har man da jord eller så har man ikke? Eller? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Enten har man ikke jord, dårlig jord eller god jord Prøv å puss det blankt, så kanskje du slipper å ut med mer penger, men hold oss oppdatert, så skal vi prøve å gjøre det billigst mulig for deg Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg skal få gjort det i morgen etter jobb. Fant følgende på et annet forum: " Problemet kan ligge i spilleren din også nå, det vil si om du har kjøpt en brukt spiller, eller at du kanskje brent den sjøl uten at du vet om det.. Det som oftes er ett problem er at det er potensialforskjell mellom minusen på forsterkeren og minusen på spilleren, det som fort skjer da er at denne potensialforskjellen utjevnes på signalkabelen, som igjen fører til at printbanene på linjeutgangene brenner opp.. Og etter dette får du en turbolyd du ikke blir kvitt med mindre du bruker ett støyfilter, eller åpner spilleren og lodder dette sammen igjen.. Som flere har nevnt her er det viktig at spilleren også jordes til gods, dette gjør du med å trekke en kabel, f.eks 8mm2 fra den bolten som er midt bak på spilleren, og bolter denne en plass i karosseriet. På denne måten får spilleren og forsterkeren samme potensial og støyproblemene bør forsvinne. Det lureste kan også være å legge signalkablene i midten av bilen og ikke på siden, da det i nyere biler ligger strømkabler på begge sider av bilen.. " Kan dette være grunnen..? Min spiller var nemlig aldri jordet...kan den nye forsterkeren ha brent jordbanene til linjeutgangen? som du sa Cossiemk1... Hvordan fikser man det evt? eller må man ha ny spiller...? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Da er det mye mulig det er feilen ja... Da må spilleren inn til rep, eller ny spiller kjøpes inn Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Den vanligste feilen ved dynamo/tenningsstøy er skadd/ødelagt signalkabel. Prøv å legge en ny kabel løs, bare for testing. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Ok, nå har jeg sjekket jordinga; det var metall mot metall der, men pusset litt for dumhetens skyld. Korta også inn jordingsledningen.. Hjalp ikke det minste. Hvilken signalkabel mener du; RCA fra spiller til forsterker eller fra forsterker til høyttalerne? Kameraten min som har samme problem kjøpte nemlig en ny kabel mellom forsterker og høyttaler - det hjalp ikke. Han kjøpte også kondensator, det hjalp ikke. Dyrt og kjipt for han... Så, det virker mer og mer for meg som at begge våre spillere er *brent*...? =/ Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Signalkabel er RCA-kabelen ja Prøve å legge en ny en som Leo_ sier Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Prøv evt. med en kondensator. Det er et ypperlig støyfilter. Størrelsen er ikke veldig viktig, men den bør være over 400qF. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jepp, jeg mener RCA-kabelen. Det er en veldig vanlig feil. En mindre vanlig feil er å ha dårlig kontakt på minussiden til forsterkeren. Da kan forsterkeren dra jordforbindelse fra spilleren, via RCA. Det vil kunne skade spilleren og ev. RCA. Prøv med en annen RCA du, det er definitivt verd et forsøk. Har du mulighet, prøv en annen spiller også, men vær sikker på at alt har gode forbindelser. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Da har jeg prøvd med en annen RCA - tok en fin tykk en som jeg har brukt til hjemmekinoen. Gjett hva? Det hjalp IKKE! Ikke RCA. Ikke jordinga. Trainman: Du har visst foreslått kondensator til kameraten min...han brukte 800kr på en, uten at det hjalp med den. Jeg og han er ganske oppgitte nå..føler vi har prøvd det meste nå! Eneste jeg kommer på et hvis begge spillerne er ødelagte - får se om jeg får testet med noen andre sin når de er tilbake fra ferie.. Vil ikke bruke flere tusen på ny spiller uten at jeg _ V E T _ at det er grunnen...hehe...det er vel forståelig.. Noen flere forslag? Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 www.indoaudio.com.. bestill kabler, kondensator o.l derfra hvis du ikke vil ut med mye penger når du ikke er sikker på hva som er galt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå