Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygging av subkasse

Anbefalte innlegg

Heisann, dette gjelder bygging av en subkasse. Er ganske nybegynner innen akkurat dette, og spør derfor her for hjelp. Aner ikke HøydexBreddexDybden på kassen jeg skal bruke, så hadde vært fint om noen hadde et anslag på dette.

Har søkt en del rundt på nettet og funnet ut at en kasse med skråvegg er å foretrekke. Og da blir utregningene fort litt vanskligere. Skråvegg for å unngå "stående bølger", og for å sette suben opp mot baksetene.

Er usikker på spesifikasjonene på suben jeg eier, det eneste jeg vet er at den heter "dreamtm", og jeg har vært inne på sidene deres, men fant ikke suben min. Suben er 12".

Regner med at jeg skal bygge i spon. Hvor mange liter skal kassen være? Hva blir målene (BreddexHøydexDybde)? Skal jeg har portet eller lukket kasse?

Håper på raskt svar! Legger ved bilder av elementet jeg har.

post-103277-1214670500_thumb.jpg

post-103277-1214670525_thumb.jpg

post-103277-1214670542_thumb.jpg

post-103277-1214670560_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg ekspert, men slik jeg har forstått det så trenger du en mye større kasse dersom du skal ha bassrefleks. Er det en lukket kasse kan den være mindre (tar mindre plass;D ), men det gir ikke den dype bassen som mange er ute etter.

Ang. hvor mange liter kan du kanskje sjekke hva andre produsenter anbefaler til sine 12"?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg ekspert, men slik jeg har forstått det så trenger du en mye større kasse dersom du skal ha bassrefleks. Er det en lukket kasse kan den være mindre (tar mindre plass;D ), men det gir ikke den dype bassen som mange er ute etter.

Ang. hvor mange liter kan du kanskje sjekke hva andre produsenter anbefaler til sine 12"?

Jepp, det stemmer. Og man får vel fastere og mer bestemt bass også. Men man får helt klart mest trykk dersom det er en portet kasse, derfor haller det litt dit over..

Lenke til kommentar

Hva slags musikk hører du mest på?

La meg si det sånn...bestekameraten min bygde en lukket kasse, ganske liten siden hans 12" kicker element er "lagd" for små kasser... Jeg har kjøpt en original Kicker woofer som er porta.

Hans er sikkert litt mer responsiv på raske rytmer, men er ikke i nærheten når det gjelder å nå dyp bass eller "mengde" bass. Rask tecnho er sikkert ikke min kasse sin sterke side derimot...har forsåvidt ikke testet det enda men.

Jeg liker å bli rista i stykker i alle fall ;) bass<3

Lenke til kommentar

Hva slags musikk hører du mest på?

La meg si det sånn...bestekameraten min bygde en lukket kasse, ganske liten siden hans 12" kicker element er "lagd" for små kasser... Jeg har kjøpt en original Kicker woofer som er porta.

Hans er sikkert litt mer responsiv på raske rytmer, men er ikke i nærheten når det gjelder å nå dyp bass eller "mengde" bass. Rask tecnho er sikkert ikke min kasse sin sterke side derimot...har forsåvidt ikke testet det enda men.

Jeg liker å bli rista i stykker i alle fall ;) bass<3

Hører egentlig på det meste, bortsett fra country. Og jeg er en ganske stor fan av bass selv, og det er litt av grunnen til at jeg haller mot en portet kasse. Men ingen ideer på HøydexBreddexDybden?

Lenke til kommentar

Ikke lett å finne spesifikasjoner når man ikke vet så mye om elementet.

Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke trykkammer. At du ikke får dypbass med trykkammer er bare tull. Den grøtete rumlingen man får med bassrefleks er det mange som tror er dypbass.

Med trykkammer blir bassen strammere og mer hifi-preget.

Elementet tåler også mer effekt.

Akustisk sett er også trykkammer det eneste riktige i et såpass lite rom som en bilkupè.

Har du prøvd kassen du har bygd?

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Med trykkammer blir bassen strammere og mer hifi-preget.

Akustisk sett er også trykkammer det eneste riktige i et såpass lite rom som en bilkupè.

Det er fullt mulig å få "stram og hifi-preget" bass med en portet kasse. Men de aller fleste bilstereosubene er i dag konstruert for små trykkammerkasser, og fungerer derfor dårlig i bassrefleks.

Hvorfor er trykkammer "akustisk riktig" i en bil?

Frode

Lenke til kommentar

En trykkammerkasse med en system-Q på ca 1,2 vil starte avrullingen nedover ved ca 120Hz, og med 12dB/okt. Det passer godt overens med den forsterkningen man har i en bilkupè. I en bilkupè kan man ha ca 20dB forsterkning ved 20Hz. Med en trykkammerkasse kan man da få en flat frekvenskurve ned til 20-25Hz.

Lenke til kommentar
Med en trykkammerkasse kan man da få en flat frekvenskurve ned til 20-25Hz.

En flat kurve kan man bare glemme uansett valg av kassetype. Her er transferfunkjonen i en del biler:

2516534482_b0d155d5ac_o.jpg

Her er forresten et råd fra en av sjefene i JBL:

I find that the best-sounding, lowest-distortion and most efficient use of woofer dollars, enclosure dollars and amplifier power can be had by:

Building a vented box with a flat response and the lowest F3 possible and usiing an EQ to eliminate the peak in the car. That minimizes the amount of power the amplifier has to make, minimizes the driver's excursion, leaves lots of juice available for transient peaks, and minimizes driver and amplifier distortion.

Requires a larger box and a parametric EQ, though.

Frode

Lenke til kommentar

Jaha. Vel, da er det mulig at kameraten min har FOR liten lukket kasse, for den klarer ikke å gjengi dyp bass, REF Lil Wayne - Lollipop f.eks.

Og min kasse lager ikke grøtete rumbling, det er jeg og han enig om :-)

Mulig med en feil kombinasjon av kasse+element+forsterker så kan det bli ulyder, skal ikke nekte for det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bygged kassen enda. Det er fortsatt noen ting som er uklart. Sendte mail til dreamtm for å spørre om info om suben. Dette er det jeg fikk tilbake.

Vas:142,9Liter

FS: 25Hz

QTS:0,66Liter

Og jeg lurer på om det er best med en skråvegg i kassen? Og jeg har regnet med frem til en cirka 40 liter lukket kasse (med en skråvegg) og jeg lurer på om dette høres greit ut? Regner med at jeg skrur fast elementet i den motsatte veggen av skråveggen, da jeg skal stille skråveggen opp mot baksetene. Høres dette bra ut? Noen tips?

Edit: 40 liter innvendige mål altså.

Endret av kerberoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...