Gå til innhold

17 år og to jobber - skattekort

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 17 år og har to jobber. Den ene har jeg hatt siden sist høstferie og den andre fikk jeg for en måned siden. På den første jobben så leverte jeg inn frikortet ved januar, men på den andre så kan jeg ikke gjøre det. Er det noen som har en løsning på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to jobber jeg også! Det eneste jeg gjorde var å ringe skattekontoret. Der fikk jeg et skattekort som det skulle trekkes 5 % av. (Du får tilbake det neste år med RENTER!!).

Litt dritt det, men du får beholde frikortet på den andre jobben samt du ikke stiger over fri-grensa.

Endret av Zuvijin
Lenke til kommentar

Folkens ro ned... Når du får frikortet får du 2 stk skatteselder.. Den frikortet leverer du til hoved-arbeidsgiveren din(i dette tilfellet den første pga. den var først) den andre seddelen med 36% leverer du til den sekundære.. Dette er fordi at du ikke skal ha frikort på 80 000 ;) Hadde vært en heftig skattesmell siden du ganske sikkert hopper over 40 000 totalt. Selv om du må nå 69 000 før det er snakk om mye peng å skatte.

Lenke til kommentar
Folkens ro ned... Når du får frikortet får du 2 stk skatteselder.. Den frikortet leverer du til hoved-arbeidsgiveren din(i dette tilfellet den første pga. den var først) den andre seddelen med 36% leverer du til den sekundære.. Dette er fordi at du ikke skal ha frikort på 80 000 ;) Hadde vært en heftig skattesmell siden du ganske sikkert hopper over 40 000 totalt. Selv om du må nå 69 000 før det er snakk om mye peng å skatte.

...eller bare skaffe et prosentkort i tillegg til frikortet. Frikortet brukes hos arbeidsgiveren man tjener mest hos. Prosentkortet gir du til den andre. Ser du at man kommer til å tjene mer enn 40k ila året, kan du liksågodt bare levere prosentkort til begge arbeidsgiverne, så slipper du høy prosent siste månedene, eller i værste fall restskatt.

Lenke til kommentar

er jo det du absolutt slipper med kort nummer to som du fikk med. Si en da tjener 100 000... da har du 40 000 du ikke har skattet på og 60 000 du har veldig liten skatt på.. Kan smelle på resten det!

Men ja, du må kanskje betale 50% hos den ene hvis du er uheldig.

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
er jo det du absolutt slipper med kort nummer to som du fikk med. Si en da tjener 100 000... da har du 40 000 du ikke har skattet på og 60 000 du har veldig liten skatt på.. Kan smelle på resten det!

...som jeg skrev; om han ser at han kommer over 40k (tilsammen på frikort og prosentkort), bør han kun benytte prosentkort. Ellers kan det bli en fin restskatt året etter....

Lenke til kommentar

Off... Okei nå skal du få dette fint og pyntelig forklart:

Vi to, er på samme spor. Det eneste er at du har hengt deg opp i et "prosentkort" som skal bestilles på si. Hvis vi tar alternativ 1:

Frikort og 36% kortet som enn får med frikortet.

Alt over 40 000 blir skattet av hos primærarbeidsgiver(frikortet)

Hos sekundær skatter du 36% hele veien. Norsk normalskatt. Toppskatt er +10%, noe som er uaktuelt i denne saken.

Ved dette alternativet er eneste reelle alternativ for restskatt å få igjen penger.

Hvis du derimot skifter ut kort 2 med et tabelltrekk/prosentrekk vil du mest sansynlig måtte betale restskatt hvis enn tipper over 69 990 totalt.(om dog ikke primærjobb står for 55 000 av disse) noe som gjør at enn får skattet ca 7500 + 36% av det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...