tomsi42 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 ...men jeg har aldri knust et UV-filter... Ikke jeg heller ... Jeg slenger bare objektivene mine på sjøen Tom Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Ikke jeg heller ... Jeg slenger bare objektivene mine på sjøen jeg vil bli rik og berømt den dagen jeg finner opp et redningsvestfuteral man trekker rundt objektivene sine. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvem har solblenderen montert utover når den ligger i kameraveska? Jeg pleier å ha det. Hvis jeg måtte snu solblenderen hver gang jeg tar kameraet ut av veska, så ville jeg sannsynligvis ikke gidde å gjøre det, og ende opp med å aldri bruke solblenderen. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Uansett, så er det en fin indikator på at kameraet har fått litt røff behandling i snutebagen Jepp, det nye (og eneste) bruksområdet for UV filtere Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Får vondt inni meg hver gang vi er på tur. D300 og D200 ligger løst i bagasjerommet og sånt. Ahhhh.. får ondt inni meg bare av å lese det. ...og det morsomme er at det er Thomas, ikke jeg, som har den ødelagte blitsskoen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg ødela et filter av denne typen, det var ergelig. Det var etter fall på snowboard, kameraet lå i sekken. Grunnen er at jeg brukte et objetiv deksels som ikke hørte til, (nikon deksel), som var formet slik at det kunne trykkes inn i linsa. Men det var bedre å knuse det enn front-linsa på 24-70 Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Jeg ødela et filter av denne typen, det var ergelig. Det var etter fall på snowboard, kameraet lå i sekken. Grunnen er at jeg brukte et objetiv deksels som ikke hørte til, (nikon deksel), som var formet slik at det kunne trykkes inn i linsa. Men det var bedre å knuse det enn front-linsa på 24-70 At filteret ble knust er ikke det samme om frontelementet på objektivet også hadde blitt knust dersom du ikke hadde brukt filter! Du kan like gjerne se på det slik at det var bra det ikke ble riper på frontelementet fordi at filteret ble knust. Endret 29. juni 2008 av Autoxave Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Eneste gangen jeg snur solblenderen feil veien, er når jeg må bruke pop-up blitsen og solblenderen kan lage skygge. Ellers står dem alltid på og selvsagt riktig vei. Er heller ikke så nøye med å sette på dekslene, i hvertfall ikke det forran. PS Bruker ikke UV-filter. Endret 29. juni 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg ødela et filter av denne typen, det var ergelig. Det var etter fall på snowboard, kameraet lå i sekken. Grunnen er at jeg brukte et objetiv deksels som ikke hørte til, (nikon deksel), som var formet slik at det kunne trykkes inn i linsa. Men det var bedre å knuse det enn front-linsa på 24-70 At filteret ble knust er ikke det samme om frontelementet på objektivet også hadde blitt knust dersom du ikke hadde brukt filter! Du kan like gjerne se på det slik at det var bra det ikke ble riper på frontelementet fordi at filteret ble knust. Med uvfilter var sjansen minimal for at front elementet knuste, uten hadde det vært en stor mulighet for det. Derfor satser jeg på filter. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg ødela et filter av denne typen, det var ergelig. Det var etter fall på snowboard, kameraet lå i sekken. Grunnen er at jeg brukte et objetiv deksels som ikke hørte til, (nikon deksel), som var formet slik at det kunne trykkes inn i linsa. Men det var bedre å knuse det enn front-linsa på 24-70 At filteret ble knust er ikke det samme om frontelementet på objektivet også hadde blitt knust dersom du ikke hadde brukt filter! Du kan like gjerne se på det slik at det var bra det ikke ble riper på frontelementet fordi at filteret ble knust. Med uvfilter var sjansen minimal for at front elementet knuste, uten hadde det vært en stor mulighet for det. Derfor satser jeg på filter. Hvordan vet at du at muligheten hadde vært stor uten filter?? Har du lest noe om at dette er tilfellet? kan du vise til eksempler? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Med tanke på at dette dekselet sikkert fikk nok slingringsmonn når det sitter utenpå filteret, er det jo vel og greit. Men til 1200kr? Neppe. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Får vondt inni meg hver gang vi er på tur. D300 og D200 ligger løst i bagasjerommet og sånt. Ahhhh.. får ondt inni meg bare av å lese det. ...og det morsomme er at det er Thomas, ikke jeg, som har den ødelagte blitsskoen... Ironisk nok, ja. Men jeg er egentlig veldig forsiktig med utstyret. Jeg hadde kun litt uflask, jeg. Kamera på stativ kan lett gå til helvete. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Jeg ødela et filter av denne typen, det var ergelig. Det var etter fall på snowboard, kameraet lå i sekken. Grunnen er at jeg brukte et objetiv deksels som ikke hørte til, (nikon deksel), som var formet slik at det kunne trykkes inn i linsa. Men det var bedre å knuse det enn front-linsa på 24-70 At filteret ble knust er ikke det samme om frontelementet på objektivet også hadde blitt knust dersom du ikke hadde brukt filter! Du kan like gjerne se på det slik at det var bra det ikke ble riper på frontelementet fordi at filteret ble knust. Med uvfilter var sjansen minimal for at front elementet knuste, uten hadde det vært en stor mulighet for det. Derfor satser jeg på filter. Hvordan vet at du at muligheten hadde vært stor uten filter?? Har du lest noe om at dette er tilfellet? kan du vise til eksempler? Kan godt teste hvis du kjøper et nytt objetiv om det går i stykker. Det jeg mente var at sjansen er nærmere null med uvfilter, ergo større sjanse uten filter Endret 30. juni 2008 av Slettet-q5ES5fDk Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hvordan ser objektivdekslet ut? Like helt eller ødelagt? Hvem har solblenderen montert utover når den ligger i kameraveska? Jeg. Men jeg har faktisk på objektivdeskel under transport, og det vil jeg tro beskytter bedre enn et UV-filter. Ikke jeg heller ... Jeg slenger bare objektivene mine på sjøen Tom Og hjalp UV-filter deg? NEIDA! Hadde du hatt en solblender laget av skumplast derimot.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Og hjalp UV-filter deg? NEIDA! Hadde du hatt en solblender laget av skumplast derimot.. Den viktigste grunnen til at UV filteret ikke hadde hjulpet, er at det var ikke påmontert (var ikke en gang kjøpt). Kombinert solblender og livvest - det hadde vært en ide. Men neppe en god ide, i og med at objetkivet hadde uansett blitt ødelagt pga. sjøvann. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det er det neste. UV-filter polstret med skumplast. Kombinert med solblender av skumplast vil mye optikk reddes. Lenke til kommentar
rieg Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Kanskje akam kan lage en post om donasjon på objektiver som er defekt med hel linse, så de kan teste om det hjelper med å ha uv filter på eller ikke. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Euro LensCAP. "In the recent 2008 Euro LensCap crash test, the only UV filter to get five stars in its class was the Hoya 58mm. Get the Hoya 58mm UV - feel safe." Endret 30. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Kanskje akam kan lage en post om donasjon på objektiver som er defekt med hel linse,så de kan teste om det hjelper med å ha uv filter på eller ikke. Det burde jo være noen lurvete gamle Canon 18-55 kitobjektiver av den gamle typen der ute? Dem får man vel knapt gitt bort i dag? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Prøver noen å gi meg et EF-S 18-55 smekker jeg til dem med et OM-2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå