Gå til innhold

UV-filter - shit happens.

Anbefalte innlegg

DSC_3500.JPG

Ja, uvfilter har noe for seg - har ingen anelse om hvordan jeg fikk til det der, men uv-filteret reddet meg sansynligvis. Ingen skade på frontlinsen :)

Har ingen anelse om hvordan jeg fikk til det der, men hadde med kameraet i snutebag på en tur, uten å bruke det, og husker ikke at det fikk noen harde støt heller.

Så ja, jeg er overbevist - uv-filter kan ha noe for seg om man er en kløne :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, uvfilter har noe for seg - har ingen anelse om hvordan jeg fikk til det der, men uv-filteret reddet meg sansynligvis. Ingen skade på frontlinsen :)
Tviler faktisk på at frontelementet ville tatt skade, selv om UV-filteret ble splintret. Det er snakk om et mye tykkere glass...
Lenke til kommentar
Tviler faktisk på at frontelementet ville tatt skade, selv om UV-filteret ble splintret. Det er snakk om et mye tykkere glass...

Du kan da ikke nekte for at når UV filteret knuses som det så ville sannsynligvis frontlinsen ihvertfall fått noen kraftige riper.

Lenke til kommentar
Du kan da ikke nekte for at når UV filteret knuses som det så ville sannsynligvis frontlinsen ihvertfall fått noen kraftige riper.
Det er slett ikke sikkert. Et filter har et tynt glass, som står i spenn og er langt mer bøyelig, mens frontelementet er temmelig tykt...
Lenke til kommentar

Dette er bare nok et kontrafaktisk "bevis" på UV-filtrenes nytte. Det finnes absolutt ikke noe grunnlag for å si noe om hva som ville skjedd om det ikke var noe filter der. Hvor var forøvrig solblenderen? Den største faren dette objektivet ble utsatt for, var trolig faren for å få frontelementet ripet opp av det knuste filterglasset.

...men som alltid: folk får kaste bort pengene sine på akkurat hva de vil.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Solblenderen var innovervendt - kan jo ikke ha den utovervendt når kameraet ligger i snutebagen. Hele greia skjedde når kameraet lå i min lowepro tlz1, med objektivdeksel på.

Det er riktig, men det som faktisk er poenget (som g jeg ikke påpekkte isted), er at en smell som knuser et UV filter som er på innsiden av et objetivdeksel, ikke er kraftig nok til å ødelegge front-elementet i et objektiv. Den konklusjonen trekker jeg fordi det er (ut i fra det du sier) ingen skader på hverken front-element eller objektiv-deksel.

Hadde du ikke hatt et UV-filter, så hadde du 1) spart noen penger, og 2) ikke vært klar over at du hadde vært borte i noe med kamera-baggen.

Tom

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å si at UV filteret beskyttet objektivet når du ikke vet hvordan UV-filteret knuste? Hvis du ikke merket at det skjedde engang hadde du i hvert fall ikke knust frontlinsen i denne "hendelsen". Men siden du nå hadde et UV-filter på risikerte du derimot å ripe opp frontlinsen med glasskårene til UV-filteret...

Lenke til kommentar

Solblender er bedre i mine øyne. Fikk en fotball rett i solblenderen her om dagen, solblenderen tok et støt, men var like hel. Og dersom den skulle knuses vil den virke som en 'crumple zone' og absorbere en del energi på veien mot linseelementet og fronten av objektivet. Objektivet er mer solid enn solblenderen, dermed er den naturlige effekten at det gir etter heller enn å påføre objektivet skader.

Et filter vil bare ta opp marginale mengder energi, og beskytter heller ikke selve objektivet mot støt. Og støt kan gi indre skader.

:)

Lenke til kommentar

jeg slenger meg på her med de andre. Dette er ikke noe bevis på at at UV-filteret redda linsa, men et bevis på at UV-filteret ikke tålte G-kreftene det ble utsatt for. Solblender vil jeg anta gir adskillig mer beskyttelse enn et skjørt filter.

Lenke til kommentar
Hvem har solblenderen montert utover når den ligger i kameraveska?

Om det er plass, så har jeg det. Av og til slipper jeg bare et objektiv oppi Toploaderen når jeg bytter, uten å sette på dekselet først - da er det en selvfølge at jeg har solblenderen utover. :)

Man kan trygt si at jeg har blitt vesentlig mindre paranoid det siste året - før satte jeg alltid på dekselet mellom hvert bilde - nå kan de gå uker mellom hver gang. Da jeg kom på at jeg hadde glemt (det eksepsjonelt bedritne Hama-)dekselet til 18-70'en ett eller annet sted, gadd jeg ikke å gå tilbake å hente det. Der er alltid solblenderen på uansett. Kommer utvilsomt til å kjøpe nytt (originalt Nikon) med tiden, men det er ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Hvem har solblenderen montert utover når den ligger i kameraveska?

*Rekke opp hånden*

Objektivene som ligger løst i siderommene har så og si alltid solblenderen på innover, men om det er plass i hovedrommet har jeg den på rett vei grunnet mindre stress når jeg tar kamera opp.

Får vondt inni meg hver gang vi er på tur. D300 og D200 ligger løst i bagasjerommet og sånt. :p

Ahhhh.. får ondt inni meg bare av å lese det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...