Gå til innhold

BK: En gammel dør

Anbefalte innlegg

post-72922-1214664830_thumb.jpg

Hva mener dere om dette? Første bilde jeg legger ut her, så ikke vær for strenge :p Neida, kom gjerne med litt kritikk på hva som kunne vært gjort bedre.

Selv er jeg litt missfornøyd med skarpheten på bildet, som jeg antar skyldes lukkertiden på 1/50 håndholdt. I tillegg irriterer jeg meg litt over den hvite ledningen til venstre for selve døren.

Når det gjelder selve motivet, så synes jeg det er litt artig med den naturlige mangelen på farger i nederste del av bildet. De grønne plantene nederst ved døren kommer frem på en tydelig og artig måte.

Av redigering så har jeg gjort litt oppskarping, økt kontrast og litt annet småtteri.

Bildet er for øvrig tatt ved Østre Aker kirke på Ulven i Oslo.

EXIF

Exposure Time: 1/50 sec.

ISO: 320 (auto)

Focal Length: 41 mm

F number: F 5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt bevegelsesuskarphet her ja. Motivet synes jeg har potensiale, så du kan vel ut å prøve igjen? Hadde vært fint å se det fra et enda lavere perspektiv men det betyr vel at du nesten må legge deg flatt på bakken for å få det til? :)

Lenke til kommentar

Du burde vel klonet bort den ledningen om du irriterer deg over den.

Jeg mener at lyset blir vel hardt, og at bildet bærer preg av redigeringen, det får liksom ett kunstig preg.

Motivet er fint, og komposisjonen er bra. Tror nesten det hadde blitt feil å sett det ifra bakkenivå, konvergerende linjer funker best når motivet allerede har stramme linjer.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar

En smule bevegelsesuskarphet ødelegger litt for bildet, men ikke i dette formatet.

Bildet er skikkelig fint synes jeg. Todelingen fungerer bedre enn en mer tredelt komposisjon ville gjort, fordi det gir oss en liten diagonal i øverste det av bildet. Det blir på en måte to bilder i et. Fargene er nydelige og avstemte, og det er en flott port du har funnet frem til. Jeg ser i det hele tatt lite å klage over i dette bildet, og ser frem til fremtidige bidrag fra din side. Du viser et naturlig forhold til estetikk, så jeg tror det bor enda mer i deg enn det du viser her.

Velkommen til BK, og velkommen tilbake så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Dessuten synes jeg det er fint at du ikke har "ødelagt" det med overdreven etterbehandling.

(Kamera?)

RandiA

:hmm: jeg velger å tro at du ikke mener at bilden du vanligvis ser her inne er

overredigert, og at det heller er en kommentar på at trådstarter skriver om lett redigering i førstepost.

Bildet syns jeg er pent. Er enig i det meste Randi skriver :thumbup: . Jeg ser også litt mer i bildet. Men det er mer personlige ideer, og går på kontrasten mellom det grønne og elektrisiteten i motsatt hjørne. Jeg liker det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

God komposisjon med fine farger og godt balansert utsnitt. Du har fått mye ut av dette motivet, et godt fotografi.

Strømledningen og den blanke hengelåsen irriter meg, men det jeg er kanskje litt vel sær når det kommer til forstyrrende detaljer/elementer.

Lenke til kommentar
En smule bevegelsesuskarphet ødelegger litt for bildet, men ikke i dette formatet.

Bildet er skikkelig fint synes jeg. Todelingen fungerer bedre enn en mer tredelt komposisjon ville gjort, fordi det gir oss en liten diagonal i øverste det av bildet. Det blir på en måte to bilder i et. Fargene er nydelige og avstemte, og det er en flott port du har funnet frem til. Jeg ser i det hele tatt lite å klage over i dette bildet, og ser frem til fremtidige bidrag fra din side. Du viser et naturlig forhold til estetikk, så jeg tror det bor enda mer i deg enn det du viser her.

Ettersom PMnormal har sagt det som er å si, og jeg er helt enig, så er det lite å legge til.

For å få bildet helt skarpt, så er det noen steg du kan ta. Et er å øke ISO, et annet er å bruke monopod.

Tom

PS. Flott at du sa hvor motivet er; det må jeg prøve meg på.

Lenke til kommentar
:hmm: jeg velger å tro at du ikke mener at bildene du vanligvis ser her inne er

overredigert, ...........

Nei, jeg mener ikke at bildene (i flertall) her på Forumet er over-redigert, men jeg har sett en del eksempler (absolutt ikke flertallet heldigvis) på at fine bilder i utgangspunktet er ødelagt (mitt syn) med for mye "styr" i etterkant...

Off topic: en annen "sak" det er ganske mye av, noe som skaper irritasjon og er svært upraktisk for en rask titt på bilder...det er at det ofte legges inn så unødig store størrelser..(kunne plusse på her at størrelsen for vising var "normal/passe")

RandiA

Lenke til kommentar

Oi! Her har det skjedd ting mens jeg har vært ute! Veldig artig å få tilbakemeldinger på det man gjør :) Takker for alle oppmuntrende tilbakemeldinger, og god kritikk!

Det første som slår meg ved bildet ditt er at det er meget vel-komponert, fine samstemte farger og lys..og utsnittet var svært harmonisk. Dessuten synes jeg det er fint at du ikke har "ødelagt" det med overdreven etterbehandling.

(Kamera?)

RandiA

Et nyinnkjøpt Canon EOS 450d med kit-objektiv (18-55 IS). Hverken mer eller mindre ;)

Det er vel litt bevegelsesuskarphet her ja. Motivet synes jeg har potensiale, så du kan vel ut å prøve igjen? Hadde vært fint å se det fra et enda lavere perspektiv men det betyr vel at du nesten må legge deg flatt på bakken for å få det til? :)

Kommer nok til å prøve på samme motivet igjen en dag ja. Da jeg tok bildet hadde jeg solen på motsatt side av bygget, og hadde derfor temmelig lite lys tilgjengelig. Ikke umulig at resultatet kunne blitt bedre midt på en overskyet dag, eller (som tidligere nevnt) med stativ.

Ang. lavere perspektiv, så er det faktisk en naturlig skråning foran bygget, så dette kan nok la seg gjøre. Mulig jeg prøver med stativ og en Sigma 55-200 som jeg har liggende. Tror jeg kan få kameravinkelen ned på høyde med "dørkarmen".

Takker! :)

Skal nok ikke se bort ifra at det havner et og annet bilde til her etter hvert. Føler jeg har mye å lære med tanke på egne og utstyrets begrensninger (er nok førstnevnte som dominerer :p ), og da er bildekritikken her super for å få litt konstruktiv kritikk.

Kommer nok også til å legge ut noen bilder på DeviantART for å se om jeg kan få noen gode råd der :)

...

Ettersom PMnormal har sagt det som er å si, og jeg er helt enig, så er det lite å legge til.

For å få bildet helt skarpt, så er det noen steg du kan ta. Et er å øke ISO, et annet er å bruke monopod.

Tom

Har ikke noe imot å avsløre hvor jeg fotograferer :) Tror bygget er en lagerbygning av noe slag. Den ligger i alle fall 10-20 meter fra "hovedbygget" som sto i full fyr forrige uke. Midt mellom E6 og Ulvensplitten langs Teisenveien (litt inni "bushen" der). Bor ikke tilfeldig vis i nærheten du også?

Lenke til kommentar

...

Har ikke noe imot å avsløre hvor jeg fotograferer :) Tror bygget er en lagerbygning av noe slag. Den ligger i alle fall 10-20 meter fra "hovedbygget" som sto i full fyr forrige uke. Midt mellom E6 og Ulvensplitten langs Teisenveien (litt inni "bushen" der). Bor ikke tilfeldig vis i nærheten du også?

Bor i Bærum, men jobber i Nydalen og har bil.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...