Gå til innhold

Hårproblemer med hvit bakgrunn i studio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sliter litt med at modellene får "taggete" hår når jeg overeksponerer bakgrunnen for å få den helt hvit. Noen som vet hvordan jeg kan unngå dette?

Her er et eksempel på hva jeg mener:

post-100641-1214661459_thumb.jpg

Mener du når du behandler bildet eller er bildet slik i utgangspunktet. Høres rart ut synes jeg at håret blir taggete pga bakgrunnen bare.

Riktig avstand fra bakgrunn ift baklyset er uansett en betingelse. Jeg pleier å sette baklyset så jeg får bakgrunnen helt hvit før etterbehandlingen. Det krever at jeg trekker modellen litt unna papiret. Kjører også en hvitsølv paraply fra taket som tar mesteparten av problematikken med gulvet (blir ikke 100% men det duger for å slippe for mye kladding på skyggen med fargestøy som resultat) Litt skygge på gulvet må det jo være uansett.

Lenke til kommentar

Happyday: Han mener det blir sånn når han etterehandler det for å gjøre bakgrunnen utbrent.

Men jeg tror du ikke må stille så mye på lysstyrken, da blir ellers resten av kantene rundt bakgrunnen overeksponert på en måte. Prøv å zoom inn på håret, så begynner du å justere lysstyrken litt å litt, til du ser at håret blir hakkete, så tar du litt tilbake.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det har ikke noe med etterbehandlingen å gjøre. det er snakk om lyssettingen. Vil jo ha bakgrunnen så hvit som mulig før jeg skal til med etterbehandlingen slik at jeg slipper å kluddre for mye med unødvendige ting.

Har prøvd å justere lysstyrke og avstand (men kanskje ikke langt nok). Får prøve litt mer. Lurte bare på om dette var et vanlig problem kanskje.

Lenke til kommentar

Som det i og for seg allerede har blitt nevnt så er det to ting som gjelder her:

1) Ikke overeksponer bakgrunnen for mye. Ta testbilder og overeksponer 'akkurat nok' så den er helt på grensen til å ikke bli overeksponert. Med andre ord: Ikke pøs på med lys på bakgrunnen bare 'for sikkerhets skyld'.

2) Ta modellen så langt ut fra bakgrunnen du kan. Det reduserer problemet med hårdetaljer som 'svelges' av den hvite bakgrunnen betraktelig.

Lenke til kommentar
Takker for svar. Det har ikke noe med etterbehandlingen å gjøre. det er snakk om lyssettingen. Vil jo ha bakgrunnen så hvit som mulig før jeg skal til med etterbehandlingen slik at jeg slipper å kluddre for mye med unødvendige ting.

Har prøvd å justere lysstyrke og avstand (men kanskje ikke langt nok). Får prøve litt mer. Lurte bare på om dette var et vanlig problem kanskje.

Synes fortsatt det høres rart ut, og at det ligner på etterarbeidsproblematikk.

Jeg har da pøst på med lys på bakgrunnen for å få den totalt utbrent flere ganger jeg uten at det har ødelagt håret så lenge jenta og håret isolert sett er riktig ekpsonert så gjør det vel ingenting om bakgrunnen er utbrent. Kan hende problemet er at lyset slår tilbake eller at vinkelen på baklyset ikke er god så direktelys også slår inn.

Faktisk helt tom for ideer for hva som er årsaken. Håper du skriver årsaken og løsningen når du finner den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...