Gå til innhold

3pins vifte på 4pins kontakt

Magpal

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp montert ny pc, men har et lite problem. Fikk med 3 120vifter i Lian-LI kabinettet jeg kjøpte. To av disse viftene gikk på power fan og sys. 1 fan kontaktene som var 3pins. Den tredje viften monterte jeg på en 4pins kontakt (sys. fan2). Problemet er at den tredje viften ikke går med mindre jeg gir den et lite dytt. Sannsynligvis får den ikke nok spenning, for turtallet er også mindre på denne viften.

Alle viftene er 3pins og hovedkortet er EP35-DS3R

Leser i manualen at pinnekonfigurasjonen er anderledes. Speed control er byttet med +12V på Sys. fan 2, men om speed control er en form for spenningsregulering burde det ikke være problem?

Hvordan kan jeg få denne viften til å fungere? Den er montert rett over skjermkortet, som er silent så jeg vil gjerne ha liv i denne.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkle løsningen er å lage deg en ekstra 3-pins kontakt. Det finnes en masse billige løsninger for dette.

Ellers er kan du dra fram loddebolten og sørge for at ledningene fra vifta går dit de skal.

Sjekk wiki. Hørtes rart ut at +12V og speed control skulle være bytta om, men det kan stemme med at vifta ikke står på nok spenning. I følge spesifikasjonene til PWM (4pins) vifter skal de 4 pin'ene bestå av:

1. Ground (Svart)

2. 12 V (Gul)

3. Sensor (Green)

4. Control (Blue)

Control skal ha en maksimal spenning på 5.25 V iflg. spesifikasjonen, og det rimer med at vifta spinner sakte. Ser virkelig "Sys.fan 2" slik ut:

1. Ground

2. Control

3. Sensor

4. 12 V

?

Lenke til kommentar
Den enkle løsningen er å lage deg en ekstra 3-pins kontakt. Det finnes en masse billige løsninger for dette.

Ellers er kan du dra fram loddebolten og sørge for at ledningene fra vifta går dit de skal.

Sjekk wiki. Hørtes rart ut at +12V og speed control skulle være bytta om, men det kan stemme med at vifta ikke står på nok spenning. I følge spesifikasjonene til PWM (4pins) vifter skal de 4 pin'ene bestå av:

1. Ground (Svart)

2. 12 V (Gul)

3. Sensor (Green)

4. Control (Blue)

Control skal ha en maksimal spenning på 5.25 V iflg. spesifikasjonen, og det rimer med at vifta spinner sakte. Ser virkelig "Sys.fan 2" slik ut:

1. Ground

2. Control

3. Sensor

4. 12 V

?

Takk for svar.

Sitter på jobb nå, så har ikke manualen foran meg nå, men mener å huske det ser slik ut:

1. Ground

2. Speed Control

3. Sense

4. +5V

Det merkelige er at det faktisk ikke er høyere enn 5V her.

Har letet litt i BIOS for å se om det evnt. kan være innstillinger der som kan veksle mellom 3 og 4pin, men ser ikke ut til at det kan endres der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...