Catkin Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Borte Endret 3. februar 2010 av KittyCat Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Ein kan gå til offentleg tannlege, og er ein under 19 ordnar dei det gratis. Ungdom frå 19 - 20 år betaler 25% av behandlingskostnadane. Endret 28. juni 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei. La oss si at man brekker en tann. Hvor må man gå for å få et slikt "støpsel" på den? En vanlig tannlege eller en privat? Og hvor mye vil dette koste? Spør kun av nyskjerrighet dog. Siden du er 17 år så vil du få det gratis av en offentlig tannlege . Hvis man brekker en tann så må man på akkutten så man trenger ikke å vente i flere måneder. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Støpsel, faktisk Krone, som det heter, er jævlig dyrt, så hvis du noen gang skulle trenge det, så får du håpe det er før du fyller 18 Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Brakk selv 2 tenner. Så jeg dro på legevakten og fikk satt på nye falske tenner iløpet av 1 time (måtte vente 2 timer i kø eller noe sånt da). Ikke så veldig behagelig heller. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Jasså? Hvor mye koster det sånn ca? Ouch, så det er ubehagelig også, altså? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Støpsel, faktisk Krone, som det heter, er jævlig dyrt, så hvis du noen gang skulle trenge det, så får du håpe det er før du fyller 18 Før du fyller 19, ikkje 18. http://www.sf-f.kommune.no/sff/wwwsffk3.ns...75?OpenDocument Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg betalte 4000 for et "støpsel" til en tann i overkjeven, etter at tanna knakk i romjula. Tok tre turer til tannlegen, først for å ta avtrykk av (det som var igjen) av tanna og en "nødreparasjon". Deretter en tur for å slipe ned det som var igjen av tanna og ta nytt avtrykk, og siste gang for å få på den nylagde krona. Ikke spesielt smertefullt, husk å be om bedøvelse Lenke til kommentar
Kuroi-Neko Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Nei slikt gjør ikke så veldig vond. Men hvis den detter av! DA gjør det vondt! Min gjorde det 2 ganger /: Bedøvelse er lurt ja^-^ Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei. La oss si at man brekker en tann. Hvor må man gå for å få et slikt "støpsel" på den? En vanlig tannlege eller en privat? Og hvor mye vil dette koste? Spør kun av nyskjerrighet dog. Da får man krone som det så pent heter, og for å ha en grei pris å basere seg på kan man påberegne seg 5000 kroner for det. Men da slipper man mer mas med den tanna resten av livet da. (Med mindre roten og lager spetakkel) Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Har mistet dem noen ganger jeg og. Klarer ikke bedøvelsesprøyte jeg da, så gjorde det uten. Sikkert derfor det gjorde litt vondt ^^ Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Liker du ikke sprøyter (noe jeg definitivt ikke gjør) så kan du be om bedøvelseskrem først, den bedøver tannkjøttet nok til at du sannynligvis ikke vil kjenne at sprøyten settes en gang. (utrolig men sant) Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Klarer helt fint sprøyter, bare ikke i munnen. Og det er heller ikke pga smerten. Men klarte meg fint uten bedøvelse, og det blir nok valget nestegang også. Men takk for tips. =) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Forstår meg ikkje på dei (tenker ikkje på nokon her) som heller vil la tannlegen rote på inni der utan bedøvelse for å unngå eit lite stikk når alternativet er langt langt verre. Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Forstår meg heller ikke på meg selv. Bare klarer det ikke. Antar at jeg kunne klart det hvis jeg absolut måtte though. Men så lenge jeg ikke trenger, så vil jeg helst slippe. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Få bedøvingskrem før sprøyta. Då kjenner ein ikkje stikket. Fekk det utan å spørje om det då eg skulle trekkje ei mjølketann. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Eller hvis du er som meg og ikke tåler bedøvelsen, så kan du få lystgass hos endel tannleger Lenke til kommentar
Korka Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jasså? Hvor mye koster det sånn ca? Ouch, så det er ubehagelig også, altså? Det er jævlig ubehagelig Brakk begge fortenna i 5 klasse, men brakk de ikke helt inn til nervene da. Det var veldig ubehagelig når de begynte å sage og file ned tennene :S Det iser som faen da!!! Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Da får man krone som det så pent heter, og for å ha en grei pris å basere seg på kan man påberegne seg 5000 kroner for det. Men da slipper man mer mas med den tanna resten av livet da. (Med mindre roten og lager spetakkel) Desverre slipper du ikke mas med tanna resten av livet ved krone. Den må byttes med regelmessige mellomrom,ca 10-20 år mellom hver gang. Grunnen til det er at tannkjøttet drar seg opp med alderen, og da kommer tannhalsen på krona frem, og det er ikke pent. Mine kroner holder mellom 12 og 15 år før jeg må skifte dem. Nå må jeg skifte igjen på to, og det har bare gått tre år, så er litt irritert, ja! Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Spurte en tannlege om dette, og fant ut at Kalvegodt hadde helt rett . Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå