Gå til innhold

Ny pc til 6 tusen

Anbefalte innlegg

Heisann, min gamle pc som er 2 år gammel nå er litt treg og må skiftes ut hehe.

Jeg skal bruke det til cs:s og litt vegas editing.

jeg vil gjerne kjøpe alt fra komplett eller datakjeden.

som sagt 6 tusen da trenger jeg ikke mus headsett tastatur og skjerm

Og er det noen plasser i trondheim som bygger pc for deg som jeg kan betlae en 500 lapp elns

BTW; trenger også en ting å bygge det i takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken PC har du fra før?

Skal du selge den gamle PCen eller kan du slakte den? Dvs. bruke DVD-brenneren, strømforsyninga, kabinettet og sånne komponenter om igjen?

Hvorfor ikke spare femhundrelappen, sette den sammen selv, og bruke 500 kr mer på komponentene?

Redneck: Fint forslag :thumbup:

Jeg vil foreslå noen endringer:

- Bytte E8400 med E7200 (sparer ca 450 kr) og overklokke heftig

- Oppgradere fra P35 hovedkort til P45. F.eks til Asus P5Q pro. (koster 150 kr mer)

- Oppgradere fra Radeon 3870 til Radeon 4850 (koster 300 kr mer)

- Oppgradere fra 2 til minst 4 GB minne (koster 200 kr mer)

- Sett på muligheten for å spare litt på PSU. (650W er overkill til denne PCen)

Med andre ord ende opp med omtrent den samme prisen men en bedre PC.

Lenke til kommentar
Hvilken PC har du fra før?

Skal du selge den gamle PCen eller kan du slakte den? Dvs. bruke DVD-brenneren, strømforsyninga, kabinettet og sånne komponenter om igjen?

Hvorfor ikke spare femhundrelappen, sette den sammen selv, og bruke 500 kr mer på komponentene?

Redneck: Fint forslag :thumbup:

Jeg vil foreslå noen endringer:

- Bytte E8400 med E7200 (sparer ca 450 kr) og overklokke heftig

- Oppgradere fra P35 hovedkort til P45. F.eks til Asus P5Q pro. (koster 150 kr mer)

- Oppgradere fra Radeon 3870 til Radeon 4850 (koster 300 kr mer)

- Oppgradere fra 2 til minst 4 GB minne (koster 200 kr mer)

- Sett på muligheten for å spare litt på PSU. (650W er overkill til denne PCen)

Med andre ord ende opp med omtrent den samme prisen men en bedre PC.

Tusen takk folkens :)

Så man trenger bare 8 deler for å bygge en pc :O ?

isåfallvar 5117 sykt billig :D

å du til meg over her, hm jeg har 2 ram brikker med 512 mb hver er de noe å ta vare på? ellers så har jeg ikke noe stort å ta vare påtrur jeg.

Produkt Antall Pris/stk. Rimeligste forhandler Linjesum

Antec Three Hundred 1 406,- XD 406,-

Crucial Ballistix PC2-6400 1024MB CL4 2 201,- Meeter.no 402,-

Gigabyte GA-EP35-DS3 1 694,- PCutstyr.no 694,-

Intel Core 2 Duo E8400 1 1245,- it24.no 1245,-

OCZ GameXStream 600 Watt 1 650,- Netshop.no 650,-

PowerColor Radeon HD 3870 512 MB SCS3 1 1063,- Meeter.no 1063,-

Samsung SH-S203D 1 164,- Papyrus 164,-

Seagate Barracuda 7200.11 500 GB 1 493,- Pixmania 493,-

Rimeligste totalsum 5117,-

Endret av gArn
Lenke til kommentar
å du til meg over her, hm jeg har 2 ram brikker med 512 mb hver er de noe å ta vare på? ellers så har jeg ikke noe stort å ta vare påtrur jeg.

Nei, det er trolig ganske gammel og treg ram. F.eks DDR og det passer ikke i moderne PC-er. (De skal ha DDR2 eller DDR3)

Det trengs bare 8 deler og det er et rimelig enkelt byggesett å sette de sammen. NB. Husk programvare i tillegg.

Bruk handlekurv-funksjonen i prisguiden for å få oversikt over hvor det er billigst.

Den gamle PCen kan du f.eks selge på bruktmarkedet eller gi den bort.

Lenke til kommentar

Okey da så jeg på tipsene til simen1 og oppgraderte rammen til 3 gb og tok opp til p45 og radeon 4850 mb.

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=76509 sånn ble listen da litt under 6000 så ganske bra ut :)

men da er det en ting jeg lurer litt på skal det ikke være med lydkort? eller er det "integrert" ? og trenger man bare 8 deler for å bygge en pc ;P?

Jeg har også en hardisk på 250 gigabyte da regner jeg med at jeg kan sette den inn i den nye maskina sammens med den Nye hardisken...

Det ble MANGE spørsmål hehe, takker på forhånd :)

EDIT: fikset linken

Endret av gArn
Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/calc_waggon.php sånn ble listen da litt under 6000 så ganske bra ut :)

Du må krysse av for "lesbar for andre" og trykke oppdater og gi oss linken som står der. Da kan vi også lese handlelista di.

men da er det en ting jeg lurer litt på skal det ikke være med lydkort? eller er det "integrert" ? og trenger man bare 8 deler for å bygge en pc ;P?

Lydkort og nettverkskort er integrert på hovedkortet. Man trenger ikke det utenom men noen kjøper det likevel pga kvalitetskrav.

Her er forresten en guide til hvordan man bygger PC selv:

http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552

Guiden er fra 2007 så valgene av komponenter er litt utdatert men guiden i seg selv duger helt fint ennå.

Jeg har også en hardisk på 250 gigabyte da regner jeg med at jeg kan sette den inn i den nye maskina sammens med den Nye hardisken.

Det skal gå fint. Det er sikkert nok ledninger

Lenke til kommentar

Hey, jo kanskje det. men jeg har sendt mail til amentio angående om de kan bygge pcen for meg hvis jeg betaler de litt, å siden jeg er fra trondheim skal det ikke være såvanskelig...

Venter i spenning iallefall :D

EDIT: Forresten pastafarian kan du linke de 2x2gb brikkene som PASSER til dette oppsettet? :=)

Endret av gArn
Lenke til kommentar

Jepp, 2*2 GB er en fordel over 3*1 GB. Selv med 32bit OS.

Ellers så begynner det å se riktig bra ut nå. Jeg ser ennå litt innsparingspotensiale på CPU og PSU. E7200 er knall til overklokking på grunn av høy multiplikator (10x).

Redigert: Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2x2048) er bra og tilgjengelige fra Amentio. Egentlig passer alle DDR2-800 til systemet ditt så dette er bare en av mange muligheter. Her er noen flere.

Lenke til kommentar

joda kanskje det, men når jeg ikke kan å bygge pc engang så er overklokking lant borte i horisenten hehe:P men da har jeg faktisk fått en bra oversikt ;D kommer til å bytte til til 2x2gb (da er det vell ddr2 tenker jeg).

Totalt (inkl. mva): 6 059,- med frakt

Herav MVA: 1 212,-

å er jeg heldig kommer jeg meg unna momsen å, haha!;P

MÅ vell bare takk for all den gode hjelpen da :)

Endret av gArn
Lenke til kommentar

Det Simen1 sier er veldig riktig. Ved å oppgradere til P45 har du muligheten for CF senere. :) Du kan gå for disse RAM-brikkene, veldig anbefalt 4gb RAM. Ellers så jeg nå at Simen anbefalte noen, som også er fine. Når det gjelder pc-bygging kan du sette en annonse eller noe? Spørre på forumet om noen i nærheten av Trondheim kan bygge pc, etc. ;)

Endret av Redneck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...