Howard Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 CeBIT: "Hammer" vil ha FSB Det har i lang tid vært snakk om at AMD sin "Hammer"-prosessor ikke vil ha noen Front Side Bus (FSB) fordi prosessoren har en integrert minnekontroller. Noe overrasket ble vi derfor da de fleste "Hammer"-hovedkortene på CeBIT blir spesifisert med 800 MHz FSB. Les artikkelen her. Lenke til kommentar
esk Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Prosessoren vil jo ha en frontsidebus selv om den har integrert minnekontroller. Lenke til kommentar
Kris_TheLord Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 WOW! da blir jo minnehastigheten stor Lenke til kommentar
HMKG Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Hørres lovende ut men vi får se hvor stor ytelsesforskjell det blir når den endelig kommer. Lenke til kommentar
drall Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Vel, minnehastigheten er i vertfall ikke direkte avhengig av fsb. Selve minnehastigheten vil ikke nødvendigvis plutselig skyte i været, men den kan ikke begrenses av fsb. Du får for eksempel ikke mye mer ut av minne (hammer i forhold til athlon-xp), der fsben(athlon-xp) allerede er rask nok til at minnehastigheten ikke blir begrenset. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Tenk på den hastigheten mellom CPU og minne!!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Det er jo gammeløt nytt da. Om de kaller Hyper Transport bussen for FSB er det bare for at folk skal kjenne gjenn uttrykket. Det har lite med realiteten å gjøre. 800MHz... Det er jo bare nokk en missvisende måleskala for hastigheten av noe. Så vidt jeg vet kommer HT-bussen til å bli 8 eller 16 bit i bredden. (husker ikke om det var 2, 4 eller 8 bit per klokkesyklus) Men det kan jo ikke sammenlignes med den gamle FSB-bussen uansett. Det som gjelder er Mbyte/s og latency i ns, ikke alle de fjollete fancye ordene. BTW. Opteron kommer til å ha 3 stk 16bit HT-busser ("FSB"er) i tillegg til doble minnekanaler på hver prosessor. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Så det vil si 400mhz x 2?? Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 hva skjer med FSB overklokkinga da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Så det vil si 400mhz x 2?? Nei, bussen vil gå på faktiske 800MHz. (i motsetning til dagens athlon'er som går på 166MHz FSB og P4 som går på 133MHz FSB) Men som jeg prøver å si her: MHz er ikke en måleenhet for ytelse, eller datahastighet. HT-bussen kan faktisk være fra 2 til 32 bit i bredden og kan sende fra 2 til 8 bit per syklus, eller sagt på en annen måte 4bit per syklus i hver retning (såkalt "full duplex"). Alt avhengig av hvordan det det implementeres på CPU'ene, chipsettene og layouten på hovedkortet. Opteron skal visstnok ha to minnekanaler (2xPC2700, = 5,33GByte/s) i tillegg til 3 stk full duplex HT-busser. (3x2x3,2Gbyte/s = 19,2GByte/s) Som du ser er altså ikke "800MHz" sammenlignbart med ytelsen på dagens FSB (2,666GByte/s) fordi det sendes forskjellig mengde data "per MHz". Litt mer info her, her og her hva skjer med FSB overklokkinga da? HT-bussen mener du? Vet ikke om det blir mulig å overklokke den, men hva er vitsen? 6,4Gbyte/s per HT-buss bare til PCI, AGP osv. Det er jo mer enn overkill og du vil ikke merke foskjell siden HT-bussen er langt raskere enn alle andre "flaskehalser". Minnebussen vet jeg heller ikke, sansynligvis kan du overklokke til CL2 osv. Selve CPU'en kan man kanskje overklokke med multiplier om man er heldig. Mao. det er ikke lovende for overklokking , men hvem trenger vel egentlig å overklokke et allerede styggraskt system ? Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 blablabla.... jeg regner med at man fremdeles vil ha MP*FSB=MHz og siden MP vil være låst så må man vel kunne justere opp FSB'en for å oppnå en høyere CPU-hastighet, eller? Kjipt hvis man ikke kan overklokke da.... "kjøpte meg hammer system for en måned siden, samt et par nye vannblokker til CPU og chipset." "hva går den på nå da?" "samme som før, den kan ikke overklokkes" for meg høres det nesten ut som et mareritt... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 blablabla....jeg regner med at man fremdeles vil ha MP*FSB=MHz og siden MP vil være låst så må man vel kunne justere opp FSB'en for å oppnå en høyere CPU-hastighet, eller? Hvis du regner med det må du nok sette deg litt mer inn i systemet. FSBen på et Hammer-systemer kommunikasjonshastigheten mellom CPU og resten av systemet eksklusivt minne. Vil du overklokke denne så oppnår du ingenting. Det er vel mange før deg som har stilte seg litt kritisk til overklokkingsegenskapene til Hammer, men det får vi se på når prosessorene lanseres i september. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 >FSBen på et Hammer-systemer kommunikasjonshastigheten mellom >CPU og resten av systemet eksklusivt minne. Vil du overklokke denne >så oppnår du ingenting. Hvordan forklarer du at klokking av FSB ikke har effekt? Hva var det jeg misforstod her?? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Fordi FSB på dette systemet er ikke det samme som FSB på normale systemer. De burde heller kalle den "I/O frekvens", eller "Systembus" (på englandsk). Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 >FSBen på et Hammer-systemer kommunikasjonshastigheten mellom >CPU og resten av systemet eksklusivt minne. Vil du overklokke denne >så oppnår du ingenting. Hvordan forklarer du at klokking av FSB ikke har effekt? Hva var det jeg misforstod her?? En overklokking av FSB på et slikt system vil bare øke båndbredden mellom CPU og resten av systemet, og vil ikke øke hastigheten på selve prosessoren. Når båndbredden i utgangspunktet er langt mer enn du vil klare å utnytte de neste årene uansett, så vil det ikke ha noen effekt. Det blir som å sitte med 100 Mbit-nettverkskort og laste ned med en som bare bruker 10 Mbit - øker du til 1 Gigabit på din egen maskin vil du ikke få noe raskere overføring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 HT'en vil nok være mer enn rask nok i lange tider fremover, så om man ikke kan overklokke den bekymrer meg ikke, dessuten ønsker jeg ikke å overklokke alle komponentene i systemet. Det innebærer vel en del risiko å overklokke harddisken, AGP bussen, AC97-kretsen, USB-headerne osv. Det ender fort med at disse tingen ikke vil fungere skikkelig. Men det hadde jo vært fint om man kunne endre multiplier mellom HT og CPU, og mellom HT og minne for å overklokke prosessoren og minnet optimalt. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 akrobat, men prosessoren kjører også på en eller annen hastighet, da... Er den helt uavhengig av i/o-bussen (fsb)? ..og kan den klokkes? Lenke til kommentar
ih8myself Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 akrobat, men prosessoren kjører også på en eller annen hastighet, da... Er den helt uavhengig av i/o-bussen (fsb)? ..og kan den klokkes? Ja ? Noen ? Har vi da multiplier * X = mHz ? Eller er det her modellnummer-systemet til AMD kommer inn ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg tipper at HT-bussen ikke lar seg overklokke, og at eventuell overklokking da vil bli: HT * X = CPU Der HT er 800MHz og X er multiplieren. Eks: 800MHz * 2,5 = 2GHz CPU Minnebussen må man antageligvis også overklokke med multiplier. Eks: man har en 2GHz Opteron og en PC2700 minne. Da vil multiplieren være 12 mellom CPU og minne. Minker man denne til 11 vil minnet gå på: 2GHz/11=182MHz. HT-bussen vil altså være "grunn-frekvensen" i systemet. ganger man den med en multiplier (f.eks 2,5x) får man hastigheten på CPU'en. Deler man hastigheten på CPU'en med minne-multiplieren (f.eks 12x) så får man hastigheten på minnet. Men jeg er jo selvfølgelig ikke sikker på dette. (Jeg jobber jo ikke hos AMD) Så vi får nok vente og se på de offisielle systemene. La oss bare håpe det blir mulig å overklokke noe noe vis i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå