Gå til innhold

Legge kabel fra loftet ned til kjelleren, noen spm.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal flytte ned i kjelleren hjemme. Å for å få internett ned dit må jeg legge kabel fra på loftet, signalene blir svake og forstyrret så det fuker ikke med trådløst fra loftet.

Har kjøp 100m med cat-5 UTP kabel fra biltema og kontakter for å ha i endene, kabelen fra loftet og ned er ca 20-30m tror jeg, så det skulle gå bra med en cat-5 UTP kabel?

Har også kjøpt en tang for å feste kontaktene på endene, trenger ikke mer enn denne tangen?

Prøvde å lage en kabel, men den funket ikke..

Hvordan skal jeg koble? Er egentlig det samme, bare jeg har det samme på begge sider, eller?

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke 20 - 30 meter er noe problem nei. Men du skal vel ikke koble kabelen LIKEDAN på begge endene? Mener det skal være krysset kabelkobling fra router til ethernet-kortet på pc-en din. Hadde nettopp en elektriker i huset mitt som la opp slike kabler på flere rom. Han sa iallfall at kablene skulle være «krysset». Du finner sikkert en oppskrift på dette på nettet.

EDIT: Et stykke ned på denne siden står det en del om kryssede og ikke-kryssede kabler (på norsk).

Lykke til.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Ikke lik på begge sider nei :roll: Noen som har et koblings skjema til kryssede kabler da?

Det står da på den siden jeg lenket til over! :-)

Det skjønte jeg ikke så mye av :p

Er det ikke ett med fargekoder da?

Er Linksys WTRG 54G og GL (tror det er de de heter..) som skal kobles sammen om dere lurer.

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

20-30 m burde gå bra, har selv laget en nettverkskabel på skolen (nettopp ferdig med vg1 Elektro) og den tanga er det du trenger. Kan være lurt å ha ei avisoleringstang også, for å få fine avkutting på isolasjonen.

Selv laga jeg etter denne oppskrifta: https://www.diskusjon.no/uploads/post-61-1106327907_thumb.jpg og som har funka fint på mitt anlegg :)

Husk at endene må trykkes godt inn og klemmes hardt :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

20-30 meter går helt fint, avmantle ca 13mm i hver ende av utp-kabelen når du skal ha av den ytterste beskyttelsen.

Det har ikke noe å si hvilke farger du setter hvor, så lenge det er akkurat likt på begge sider, disse fargene er bare for å ha en viss orden.

Du trenger ikke å avmantle de seks lederene inne i kabelen, de går vel gjennom noen "kniver" inne på endestykkene.

Pass på at du ikke kutter gjennom de små lederene når du skal ta av noe av den ytterste beskyttelsen, se også etter at den hvite beskyttelsen kommer seg forbi den strekkavlastningen du presser ned med tangen.

Hadde det ikke vært for at du allerede har ordnet deg med nettverkskabel så ville jeg anbefalt CAT 5E/6 (om det ikke var 5E du kjøpte? :) )

Er det noe mer du lurer på så spør via pm, har selv drevet en del med nettverkskabler ;)

Lenke til kommentar
Fargene _har_ betydning, parene må kobles korrekt ellers fungerer ikke støydempingen i parene. Likt i begge ender duger ikke på noe vis med mindre man passer på parene og ergo bør man følge skjema.

joja, selvfølgelig, men jeg mener ikke å blande hver eneste leder, bare de fire parrene. (Kan ikke forstå annet en at det går helt fint?)

Lenke til kommentar

Så lenge du har korrekt i henhold til parene så går det. 1 2 og 3 6 i rj45-pluggen som brukes i 100Mbit/s. Dog bør man _alltid_ koble etter skjema i og med dette er en standard og gjør det enklere og feilsøke på ett senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Prøvde nå og koble RJ45 kontaktene på kabelen, men jeg får ikke kontakt mellom routerene :(

Har koblet etter dette skjemaet:

post-61-1106327907_thumb.jpg

Klemte godt til men tangen, avisolerte også ledningene litt på tuppen. Hvorfor fungerer det ikke?

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

Får å søke etter problemet anbefaler jeg å bruke et måleinstrument (Ohm-meter) for å sjekke hver enkelt kobling gjennom kabelen. Hvis det ikke er noe feil med det, må det være koblingsskjemaet.

P.S. Vet det kan være vanskelig å få til 100% kobling. Elektrikeren slet litt her hos meg for å få det til (han er sikkert godt trenet).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er endelig kabelen i boks, måtte bytte på begge endene for at den skulle bli bra.

Men, nå trenger jeg litt hjelp med å sette opp routeren som jeg skal bruke nedi kjelleren (Linksys WRT54GL med firmware: DD-WRT v23 SP2 (09/15/06) std). Den som står på loftet er en Linksys WRT54G med Linksys firmware Version : v4.20.7).

Men kabelen som går fra loftet og ned i kjelleren som fraker internetten, skal den plugges i en av de 4 LAN portene eller i WAN porten på routeren? :hmm:

Nettverket blir slik tror jeg:

post-42742-1216412358_thumb.jpg

Hva skal jeg akivere eller deaktivere i routeren?

Må jeg kryptere de 2 trådløsnettverkene så det ikke bli kluss med de?

Håper på hjelp, er helt grønn på dette området :ph34r:

Lenke til kommentar
Et ekstra spørsmål:

Hvis en bruker Cat6 kabel, må en bruke anderledes kontakter en RJ45?

Nei, samme kontakt.

På arbeidsplassen min hvor vi nå bygger et seismik skip til 250mil. så bruker de cat7 kabel med samme kontakter, er vell bare kvaliteten på kabelen category 5,6,7 betyr.

Men, ingen som vet hva jeg må gjøre for å få routeren til og fungere?

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...