Gå til innhold

Blizzards nye spill bekreftet (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fått sjansen til å spille Diablo før. Alltid tenkt på det, men aldri blitt noe av...

 

Er det bare to klasser i diablo, eller er det bare to som er annonsert så langt?

 

Bare to som er annonsert. Leste et sted at det blir minst sju, så bare gled deg. :)

 

EDIT: Beaten to it. :(

Endret av Nimenoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Todelt følelse hos meg.

Helst skulle jeg sett at det aldri kom noen oppfølger. Det blir for mye nostalgi inne i bildet. Det har gått alt for lang tid siden nr2. Dvs spill har tatt et veldig stort sprang i grafikk og fysisk motor siden 2000 og det kan bli en stor overgang. Det blir en veldig vanskelig jobb å være tro mot fans og franchise.

 

På den annen side så er det heldigvis ikke et MMO og kameravinklingen og den visuelle opplevelsen ser ut til å være noenlunde lik. Jeg er langt i fra overbevist etter å ha sett ingame video. Det virker livløst, omtrent platt og kjedelig, likevel ser det bedre ut enn jeg hadde fryktet så jeg kjenner en viss lettelse når det først må komme et Diablo III.

Det avgjørende for min del om jeg i det heletatt skal orke å spille blir om de greier å implementere et bra ladder-system tro til Diablo II Classic der man faktisk må bruke 10 måneder til å komme seg opp til 99 (uoppnåelig for de store masser) slik at man får en guddommelig følelse av å delta. Det aller viktigste er at det maktes å implementere en like bra hardcore modus som i nr 2 som skiller den harde kjernen fra de som er casual. Jeg likte godt at Classic Hardcore Ladder lagen var så godt som tomme for casual players i den tiden vi gjorde daglige/nattlige ladder runs. Og jeg håper det ikke blir noen oppnåelig maxcap på level. Casual-folk må gjerne få nyte spillet, men da i sin egen modus slik som i nr 2.

Det er slik det må være, ellers blir endgame "forurenset" av casual folk. Ingen ting er værre enn å stå i en blanding av spillere hvor majoriteten ikke vil spille like hardt og seriøst som en selv men bare gjøre runs på måfå for å få litt loot (les: omtrent som i WoW) Man trenger litt "CBA hardcore for da kan jeg miste et halvt år med spilling fordi jeg sugde så mye at jeg greide å dø." Det er også viktig at det ikke blir mulig å gjøre om på talent build men at man må starte ny char for å få en annen build dersom man skulle ønske det ved et senere tidspunkt. Dette skaper mangfold i spillet, ellers vil alle bare lese på forums og adaptere til 1 spec hele veien. I tillegg skiller det mellom de som virkelig har en helhjertet og gjenomtenkt karakter og de som spiller for random fun og bare putter skill points histen og pisten fordi det virket fornuftig det og da noe det åpenbart ikke var dersom de hadde sett lenger ned på skilltreet.

 

Jeg øyner litt håp siden Diablo II (og da snakker jeg classic, ikke casual LoD der man enkelt når max level, enkelt lager seg dupede runewords og ufortjent har alt det beste) er meget bra selv om det er annerledes enn det første Diablo.

 

Jeg har raidet siste del av endgame noen år i WoW men det hele er en kjedelig affære, riktignok er det et MMO men for det første er alle spillere maxcap level, alle har de samme items på seg, alle har lik talent build, overfylt av maxcap "idioter" som idler i byens mens de spamer emotions over.

I Classic Hardcore Ladder i Diablo II var det åpenbart hvem som dugde og det sa seg selv hvem man kunne ha med på ladderteam og ladder support team. I WoW er det bare en suppe av maxcap folk og man kan vanskelig si hvem som duger til endgame guild, om de er seriøs nok, om de har nok tid til raiding osv. Dette ødelegger hele spillopplevelsen for min del. Jeg har mine 8/8 T6 i WoW men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker spille mer pga så mange elementer som ødelegger hele spillopplevelsen.

 

Jeg frykter det kan bli som med DooM 3. Jeg var i scenen på Doomsday i 1993 (release date) og spilte veldig aktivt både i multiplayer og singleplayer i årevis. Så kommer DooM 3 nesten en dekade senere, nøkkelpersoner har sluttet i id Software for lengst, de mest kjære mapdesignerne er borte, teknikken har gått mye lenger. De greide på en måte lage en good suppe, et ok spill, men gameplayet var statisk og det føltes ikke som DooM selv om det lignet useendemessig mtp enkelte elementer og verdenen generelt. I DooM så kunne man aktivisere alle mobs på hele kartet, mens i DooM 3 så får man kun servert noen mobs hist og pist basert på noen script. Det blir for statisk. Greit som spill om det hadde vært en ny Intellectual Property men som etterfølger i et mesterstykke av et franschise så feilet det stort. Nesten som etterfølgere av Quake som bare ble kalt Quake fordi de egentlige navn på det som ble Quake II var rettighetsbeskyttet og bare det at navnet i seg selv ville generere salgstall.

 

Jeg spilte Diablo II hver dag i perioden 2000-2005, ofte 10-16 timer per dag men det kan hende det periodevis var nede i 5 timer pga studier/jobb. Jeg deltok aktivt i de fleste av classic-laddere, i den første classic ladderen etter LoD var jeg som SilverSuper support-char for tyske NetterHaufen som knivet om plassering 1. Dvs jeg spilte 2-3 måneder LoD men gikk tilbake til Classic som support char. Hver natt var det race mellom NetterHaufen og Elf of Mirkwood (Wayne brødrene) og hvis de hadde gått foran i exp så gikk vi ikke til sengs men kjøre på mye hardere.

Kom meg opp på nr 7 da selv om jeg startet nesten 3 måner etter de andre.

Jeg deltok semiaktivt i noen LoD-laddere og men det var kjedelig i forhold.

 

Jeg er nok mest kjent for å være eier av Viper Stinger buen. Gothic Bow med 164 dmg. kings + merciles =>192% ed, 20% ias +16 dexterity + 16 max damage +attackrate.

Helt siden jeg første gang så buen til Wayne (Elf of Mirkwood) som den gang gikk under navnet Aredhel the Elf - ja Wayne var blant de første som hatte en >160 dmg 20% ias bue i europa - var jeg besatt etter å få en bedre bue. Det tok nesten to år og da det skjedde ble det en hinsides besettelse for meg. Sjansen for å få en 140 dmg bue med 20 ias var 1 til 50 000. Å få >160 20% ias med 1-2 brukbare stats i tillegg er bare helt sykt uoppnåelig. Jeg fikk 5.5/10 på min bue og da hver stat velges ut blant 80-90 prefikser og 80-90 suffikser slik at det er 1 til 90 i sjanse for hver stat og man treffer på 5.5 sier det seg selv hvor sykt dette er. 16 dex er kanskje ikke like bra som +2 skill, men det er tross alt mer enn 3 levler med 5 karakterpoeng i dexterity så det var en stor topping over en 160 clean bue og ikke minst over 130 clean. Før 75% of max dmg nerfen på multishot hadde jeg over 1100 skade. Med tanke på at mobs hadde 8k hp kunne jeg enkelt soloe hele CS og jeg fikk stunsekvens på monster på hvert skudd pga jeg alltid gjorde nok skade til å få stun. Tror det krevde 12% av mob health for å få stun. Etter nerfen tok alt dobbelt så lang tid, det ble kjedelig å spille Amazon og jeg gikk over til å spille paladin og sorceress. Jeg vet ikke hva som er best, at det er nermest uoppnåelig å få en world class bue i classic eller å spille lod der du kan farme Windforce eller lage deg en runeword bue av noen dupede runer, men det var nok en smule for hardcore i classic. Greit at det kan være world class rares, men det var temmelig trist for de som løp rundt med rares med 2 gode stats, bueskaden skalerte jo med dexterity og hastighet så de med lavere buer spilte mye tregere. Det var kanskje litt mye lotto. Det beste er å ha feks uniques med 3 faste og 3 random stats mellom regulære items og world class rare.

 

Det var to ting som ødela Diablo II. Det første var patch 1.07 der alt ble nerfet i classic slik at folk skulle bli fristet til å kjøpe LoD for å få buffede Elite Unique Items. Sikkert bra som business-strategi, men spillet ble ganske ødelagt etterpå.

 

Det andre var at exploits og hacker ikke ble fikset. Jeg spilte alltid legit. Bare legit items, bare clean out of the box game client, aldri noe maphack eller annet juks, dersom andre brukte hacks eller non legit items fikk jeg de kicket fra ladderlaget.

 

På 5 år døde jeg ikke en eneste gang etter lvl 80 i Hardcore, de gangene jeg døde hadde jeg pushet for raskt opp til 80. Men i 2005 ble det slik at hver eneste game (vel vi brukte som regel passord og lukkede ladderruns) så kom det folk med hacks og ville drepe min ladder char og til slutt så lyktes det. En jeg trodde var min venn over mange måneder drepte min char vha portal hack. Det hadde nylig kommet en patch som fikset dette men det tok knapt 2 uker før en ny hack var ute. Det var ikke spillelig lenger så jeg snudde ryggen og så meg ikke tilbake før til ladder reset i 07, men da var jeg for aktiv i WoW til å spille noe seriøst.

 

På denne nylige ladder reset så har jeg laget en Classic Hardcore Paladin med navn SilverSuper for nostalgi og tribute til 2001 non hardcore SilverSuper. Jeg vet ikke om jeg skal spille ladder, men det er godt mulig. Dersom noen vil spille eller prate om gamle dager, er det bare å ta kontakt.

 

Det kan godt være håp for Diablo III, men det blir en vanskelig jobb. Lang tid er gått, nøkkelpersoner er borte og det er veldig vanskelig å leve opp til de to eksisterende Diablo-spill. Jeg har vært med på betatest for Mythos og jeg har egentlig mer tro på det, men jeg skal gi Diablo III en fair sjanse når det kommer. Det er svakheter i Mythos og, men det er ofte bedre å glede seg over noe nytt og annerledes enn å ergre seg over at virdereførte franchiser ikke lever opp til det som var. Dette gjelder stort sett alt som har 3 i seg. Turrican 3 på amiga, WarCraft III (vel det er sikkert mange som liker nr 3 men som etterfølger av de to første er det helt tragisk), DooM 3, Megarace 3, Emperor - Battle for Dune, Terminator 3 (film), kanskje aller værst Command & Conquer 3 etter at EA har sacket alle nøkkelfolkene og kjører direkte melkeku. Jeg er redd Blizzard Entertainment produserer Diablo III kun fordi markedet ønsker det og ikke ut av en brennende iver etter å lage et mesterverk. Diablo var jo et Blizzard North spill (tidligere Condor Software) og jeg er usikker på hvor mye den gamle spiriten som er igjen i dag. Restene av Blizzard North ble vel merget med hovedstudioet i 2003, men mye har jo skjedd siden da.

 

Håpefull, men meget skeptisk.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Hadde håpet de hadde tatt det litt lengre med full on 3d og ordentlig slåssing. Ser for meg dette blir enda et klikkemani spill :( Men det er vel for spesielt interesserte.

 

Da hadde det ikke vært et Diablo-spill. Det er jo nettop dette som kjennetegner Diablo, 3.person med pek og klikk.

Lenke til kommentar
Oi oi oi...

Jeg er så evig takknemlig for at de ikke gjorde et MMO av det.

 

Jepp. Det ville ha vært det værste som kunne skje, men tenkte det ikke ble MMO siden de har WoW, de vil vel neppe lansere noe direkte konkurrerende konsept så lenge det er melk i WoW-kuen. De holder på med noe next gen MMO-prosjekt, men det er vel ment å komme etter WoW er ferdig melket.

 

Synes MMO er alt for casual-vennlig. Ser ikke for meg at jeg skal spille noe MMO i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Endelig får vi en fortsettelse fra Diablo 2: Lord of Destruction. Og det har tatt syke 8 år! Helt vanvittig! En franchise Diablo 1 var hele primusmotoren for, har betydd ALT for de hack'n slash-spillene vi har vokst opp med og spiller idag.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg liker den nye klassen Witch Doc. Iom at det kun blir 5 klasser(Les FAQ) så ser vi vel neppe noe til Necromancer iom at de 2 klassene vil bli vel like.

 

De 3 andre klassene blir vel nesten garantert Amazon, Paladin og Sorc. Eller kanskje de dropper Sorcerer og lager en "ice" basert caster klasse? Har jo allerede Witch Doc som bruker fire, men om de lager en ny klasse til så bør den uansett ha spells fra andre magi skoler. Kanskje holy/Ice?

 

Time will tell, og det er vel for mye å håpe på release nå til Jul :p

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

steike så happy jeg ble nå, den videoen så dritfet ut. Å Mr.nilsen, du må tenke på at spillere som deg ikke er blandt majoriteten, blizzard sikter nok mot å tilfredsstille flest mulig behov, og ikke nødvendigvis fokusere på å innfri kravene til nisjespillere som deg.

Lenke til kommentar
steike så happy jeg ble nå, den videoen så dritfet ut. Å Mr.nilsen, du må tenke på at spillere som deg ikke er blandt majoriteten, blizzard sikter nok mot å tilfredsstille flest mulig behov, og ikke nødvendigvis fokusere på å innfri kravene til nisjespillere som deg.

 

Det er jeg fullstendig klar over. Det er det som er hovedproblemet mitt. Det som apellerer til meg i et spill er kanskje oppstått på slump og var aldri planlagt og heller ikke videreført i etterfølgere. Derfor blir det ofte mer smerte enn nostalgi. Noe som var trist i Diablo II classic var at at mange av de første dupene i classic (flere ringer og amuletter) var items som jeg hadde funnet og så byttet bort da de ikke matchet min class så ble de bare mass dupet i flere 1000 eksemplarer siden. Feks den sorceress amuletten med 1 skill, faster cast, resist og stat poeng, skal tro om det var 17 dexterity eller rundt der.

Det ødela evig mye for meg å se igjen ting som jeg hadde funnet masseprodusert som dupes. Håper de slår hardt ned på slikt nå.

 

Det skal likevel ikke så mye til før jeg blir tilfreds. Det er noen få punkter:

 

-Hardcore mode

-Laddersesonger

-Virtuelt uoppnåelig maxcap på level (slik at kanskje 1 person eller lag greier det i løpet av en sesong. Så vidt jeg vet så var det bare en spiller som noen gang greide 99 alene i classic uten stort support team og flere som spilte samme char. Han var fra danmark og spilte sorceress. I LoD var jo folk 99 etter 1-2 døgn og da er det jo meningsløst med ladderspill. Det tok ca 10-11 måneder i D2 classic å bli 99 dersom man spilte 16 timer hver dag non stop.)

-At ikke alle og enhver går rundt med samme predefinerte set items eller uniques men at det er noen random genererte items som er one of a kind i verden. Er nesten som at alle folka ute på gaten har helt makne moteklær, meget kjedelig og ingen identitet.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Hadde håpet de hadde tatt det litt lengre med full on 3d og ordentlig slåssing. Ser for meg dette blir enda et klikkemani spill :( Men det er vel for spesielt interesserte.

 

Da hadde det ikke vært et Diablo-spill. Det er jo nettop dette som kjennetegner Diablo, 3.person med pek og klikk.

 

Sant men dette er 2008, ting forandrer seg og utvikler seg. Det som var morro for 10 år siden er ikke det lenger nå. For noen ja, men ikke for alle. Tiden med pek og klikk er over for min del.

Lenke til kommentar
Enig med @LarsP. Den siste bossfigthen var utrolig tøff, spesielt når han tok tak i en av spillerne(?) og rev av hode eller noe slikt med munnen(?). Og jeg er sikker på at, det første stedet(i hulen), så vi noe som gikk i mørket noe steder, kunne det ha vært diablo? :O

 

Det var nok bossfighten du så på slutten som gikk i mørket. Gleder meg STORT til D3, håper på tidlig 2009 release!

 

 

Hmm, ja du har nok rett der.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...