ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 ATW: Jeg ønsker meg ikke et Diablo 2 med bedre grafikk, jeg synes det bare virker som om de fjerner noe av det som for meg og kanskje mange andre var essensen i Diablo. Hvor utrolig ubeskyttet du var, hvor ille det var å dø mitt nede i Caves og slite live av seg for å få tilbake tinga sine. Ting var faktisk vanskelig og man måtte slite litt for å få til ting og ikke bare på den måten at man måtte spille utrolig mye. Av og til måtte man faktisk tenke. Når du spilte flerespiller måtte du ta hensyn til de rundt deg og i Diablo 1 var det ekstra skummelt. Kanskje litt drøyt at man bare kunne slå på PvP flagg og drepe noen som drev med en boss, men dette fikset de jo i Diablo 2. Ja, jeg overdriver litt, du er ikke den som har argumentert hardest for slike ting heller. Men det er mer en generelle trend i tråden synes jeg, folk er skeptiske til omtrent alt som ikke er klin likt D2, mens realiteten slik jeg oppfatter den er at D2 hadde en rekke ting som kunne vært gjort vesentlig bedre. Jeg tror ikke det er dumt å tenke litt nytt i D3. Synes heller ikke diablo 2 var spesielt vanskelig, ihvertfall ikke i starten. Problemet med diablo 2 er jo mer at det jevnt over ikke er spesielt vanskelig, men så har man idiotiske spikes i vanskelighetsgraden feks på noen bosser om man har "feil" skills, og man mister alt gear når man dør, så man dør masse ganger på rad på samme sted. AtW Lenke til kommentar
Orsvend Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Ingen har "cracket" Diablo 2 multiplayer heller. De fjerner kopibeskyttelse så du kan spille singleplayer helt greit, men alt som har med online å gjøre går ikke an å "cracke", fordi infoen lagres på blizzard sine egne servere, pluss et watchdog-program som følger med på alle u-autoriserte register endringer mens spillet kjører, og sparker ut de som prøver seg med hacks. Du kan laste ned serversoftwaren til World of Warcraft og lage egne "piratservere", men de blir aldri oppdaterte og det meste fungerer ikke som en vanlig blizzard-server, pluss de kan sette parametrene de vil så folk kan fly rundt med 9999999999999999999999999999 dps på lvl 10 og slikt. Jeg mener selvfølgelig singleplayer. At man må kjøpe spill for å spille multiplayer er vel stort sett blitt standard. Lenke til kommentar
LMH Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Det er sant at det er to forskjellige ting, men det er høyst relevant for sammenlikningen din, fordi det ikke er noen entydig sammenheng mellom om det er en SP-del, og om det er mye juks i online-delen. AtW Hmm... nei, ikkje einig at det er relevant. Igjen fordi eg, kanskje feilaktig, vil setje eit skilje mellom ikkje juksefritt og mykje juks. Eg trur ingen spel kan bli 100% frie for juks, men dei som alltid er online framstår for meg som betrakteleg mindre plaga. Dette blir jo berre synsing frå mi side, men når Blizzard fortel meg at Diablo 3 vil bli mindre plaga av juks som ein direkte konsekvens av at dei fjernar offline-mode, så har eg eigentleg ikkje noko grunn til å tvile på dei. Anyhoo, kom over denne interessante vesle teksen om duping. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Det er sant at det er to forskjellige ting, men det er høyst relevant for sammenlikningen din, fordi det ikke er noen entydig sammenheng mellom om det er en SP-del, og om det er mye juks i online-delen. AtW Hmm... nei, ikkje einig at det er relevant. Igjen fordi eg, kanskje feilaktig, vil setje eit skilje mellom ikkje juksefritt og mykje juks. Eg trur ingen spel kan bli 100% frie for juks, men dei som alltid er online framstår for meg som betrakteleg mindre plaga. Dette blir jo berre synsing frå mi side, men når Blizzard fortel meg at Diablo 3 vil bli mindre plaga av juks som ein direkte konsekvens av at dei fjernar offline-mode, så har eg eigentleg ikkje noko grunn til å tvile på dei. Anyhoo, kom over denne interessante vesle teksen om duping. Hvilke spill vil du si har mye juks da? Og hvilke har lite? Og hvilke av disse er det tilfeldig om er online hele tiden? (mao hvilke hadde vært lagd likt om de var online hele tiden?) Det er svært gode grunner til å tvile på påstanden. Det er bare å spørre seg hvorfor de ikke kunne fått til noe liknende med SP, og svaret på det spørsmålet er vel at det ikke er noen god grunn (utover litt mer arbeid). Forøvrig er det interessant hva man legger i juks, er det juks å dupe? Er det juks å kjøpe farmet gull? AtW Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Det er sant at det er to forskjellige ting, men det er høyst relevant for sammenlikningen din, fordi det ikke er noen entydig sammenheng mellom om det er en SP-del, og om det er mye juks i online-delen. AtW Hmm... nei, ikkje einig at det er relevant. Igjen fordi eg, kanskje feilaktig, vil setje eit skilje mellom ikkje juksefritt og mykje juks. Eg trur ingen spel kan bli 100% frie for juks, men dei som alltid er online framstår for meg som betrakteleg mindre plaga. Dette blir jo berre synsing frå mi side, men når Blizzard fortel meg at Diablo 3 vil bli mindre plaga av juks som ein direkte konsekvens av at dei fjernar offline-mode, så har eg eigentleg ikkje noko grunn til å tvile på dei. Anyhoo, kom over denne interessante vesle teksen om duping. Hvilke spill vil du si har mye juks da? Og hvilke har lite? Og hvilke av disse er det tilfeldig om er online hele tiden? (mao hvilke hadde vært lagd likt om de var online hele tiden?) Det er svært gode grunner til å tvile på påstanden. Det er bare å spørre seg hvorfor de ikke kunne fått til noe liknende med SP, og svaret på det spørsmålet er vel at det ikke er noen god grunn (utover litt mer arbeid). Forøvrig er det interessant hva man legger i juks, er det juks å dupe? Er det juks å kjøpe farmet gull? AtW Fordi med singeplayer må all kode ligge på klienten. Dette er ikke tilfelle hvis spillet alltid er online, der mye kode kan ligge på server (og som juksere da ikke har tilgang til). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Fordi med singeplayer må all kode ligge på klienten. Dette er ikke tilfelle hvis spillet alltid er online, der mye kode kan ligge på server (og som juksere da ikke har tilgang til). Man må ikke dele all koden mellom SP og MP. AtW Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Fordi med singeplayer må all kode ligge på klienten. Dette er ikke tilfelle hvis spillet alltid er online, der mye kode kan ligge på server (og som juksere da ikke har tilgang til). Man må ikke dele all koden mellom SP og MP. AtW Som diskutert tidligere så vil det medføre to kodebaser for å gjøre nøyaktig samme ting, med tilhørende økt utviklingstid og testing. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Fordi med singeplayer må all kode ligge på klienten. Dette er ikke tilfelle hvis spillet alltid er online, der mye kode kan ligge på server (og som juksere da ikke har tilgang til). Man må ikke dele all koden mellom SP og MP. AtW Som diskutert tidligere så vil det medføre to kodebaser for å gjøre nøyaktig samme ting, med tilhørende økt utviklingstid og testing. Ja, det er sant, det er noe mer arbeid, arbeid de ikke gidder å legge ned for å gjøre opplevelsen bedre. (dvs dt har nok mer å gjøre med at argumentet om juks multiplayer er vikarierende). Problemet er at folk later som man må velge mellom online-only uten juks og offline-mode med juks. AtW Endret 29. september 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Problemet er at folk later som man må velge mellom online-only uten juks og offline-mode med juks. AtW Problemet er at de ikke kommer til å åpne for piratkopiering, private-servers og cheating bare fordi en liten gruppe bor i Afrika uten internett, noe som vil skje så fort alt blir lagret lokalt. Endret 29. september 2011 av Pingas Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Problemet er at folk later som man må velge mellom online-only uten juks og offline-mode med juks. AtW Problemet er at de ikke kommer til å åpne for piratkopiering, private-servers og cheating bare fordi en liten gruppe bor i Afrika uten internett, noe som vil skje så fort alt blir lagret lokalt. Det har nok mere med piratkopiering å gjøre ja, men det hadde ikke vært noe problem for de å implementere dette uten at det affiserer MP-spillerene som har kjøpt spillet. Man trenger ikke å lagre alt lokalt som har med MP å gjøre, for å ha en offline-SP-del. Hvor mange folk kjenner du som har dropouts pga dårlig rutere i hjemmet? Jeg kjenner mange, hvor mange kjenner du som faktisk reiser rundt fra tid til annen? Jeg kjenner mange. Det er latterlig å framstille dette som noe "innerst i afrika"-problem. AtW Lenke til kommentar
Korialstraz Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Selvfølgelig har det med piratkopiering, men det har også med å forhindre cheating. Blizzard er et selskap, og de kommer ikke til å lage 2 versjoner av mest sansynlig store mengder med kode for å få til SP og sikker MP del. Det er bortkastet resurser, og legger til store mengder ekstra utviklingskostnader. Jeg vet ingen vil høre det... men Blizzard er her for å tjene penger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Selvfølgelig har det med piratkopiering, men det har også med å forhindre cheating. Blizzard er et selskap, og de kommer ikke til å lage 2 versjoner av mest sansynlig store mengder med kode for å få til SP og sikker MP del. Det er bortkastet resurser, og legger til store mengder ekstra utviklingskostnader. Jeg vet ingen vil høre det... men Blizzard er her for å tjene penger. FOr det første, så tipper jeg det holder å kompilere det annerledes, ihvertfall mye av det. Det burde ikke være nødvendig å bytte ut store mengder kode (er vel begrenset hvor store mengder som kan ligge server-side uansett) Det er ikke bortkastede ressurser. Men det er jo tydelig at blizzard ikke ønsker å investere de. AtW Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Fordi med singeplayer må all kode ligge på klienten. Dette er ikke tilfelle hvis spillet alltid er online, der mye kode kan ligge på server (og som juksere da ikke har tilgang til). Man må ikke dele all koden mellom SP og MP. AtW Som diskutert tidligere så vil det medføre to kodebaser for å gjøre nøyaktig samme ting, med tilhørende økt utviklingstid og testing. Ja, det er sant, det er noe mer arbeid, arbeid de ikke gidder å legge ned for å gjøre opplevelsen bedre. (dvs dt har nok mer å gjøre med at argumentet om juks multiplayer er vikarierende). Problemet er at folk later som man må velge mellom online-only uten juks og offline-mode med juks. AtW Hvis det kommer ut en versjon av Diablo 3 som IKKE krever internett for Singleplayer som koster 500kr* mer, hadde du da kjøpt den? Det er nok så mye de må ta ekstra for at de ikke skal tape penger på å lage den. I tillegg så kommer spillopplevelsen uten internett til å være forskjellig ettersom ting IKKE kan lages likt, bare tilsvarende. (Poenget er jo at kodebasen skal være så forskjellig at det ikke går an å hacke MP utfra SP uten internett-koden) Grunnen til den store prisforskjellen kommer av at ekstraarbeidet må fordeles utover veldig få spillere. Jeg vil tippe at mellom 90-95% av spillerene har tilfredstillende internett for online-spilling. Ekstrautgiftene må således fordeles blant de 5-10% resterende Diablo 3 spillerene. *Jeg tror jeg har underdrevet kostnadene, et slik massivt tillegg hadde forsinket Diablo 3 launchen enda mer enn den er allerede og vedlikeholdskostandene for prosjektet hadde nærmere doblet seg. Endret 29. september 2011 av blackbrrd 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hvis det kommer ut en versjon av Diablo 3 som IKKE krever internett for Singleplayer som koster 500kr* mer, hadde du da kjøpt den? Det er nok så mye de må ta ekstra for at de ikke skal tape penger på å lage den. I tillegg så kommer spillopplevelsen uten internett til å være forskjellig ettersom ting IKKE kan lages likt, bare tilsvarende. (Poenget er jo at kodebasen skal være så forskjellig at det ikke går an å hacke MP utfra SP uten internett-koden) Grunnen til den store prisforskjellen kommer av at ekstraarbeidet må fordeles utover veldig få spillere. Jeg vil tippe at mellom 90-95% av spillerene har tilfredstillende internett for online-spilling. Ekstrautgiftene må således fordeles blant de 5-10% resterende Diablo 3 spillerene. *Jeg tror jeg har underdrevet kostnadene, et slik massivt tillegg hadde forsinket Diablo 3 launchen enda mer enn den er allerede og vedlikeholdskostandene for prosjektet hadde nærmere doblet seg. Det er helt urealistisk at noe sånt ville stått for 10% av kostnadene. Hva med å bare ha deler av koden i ett annet språk på singleplayer-delen? Hvorfor skulle vedlikeholdskostnadene doblet seg? AtW Lenke til kommentar
Korialstraz Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Selvfølgelig har det med piratkopiering, men det har også med å forhindre cheating. Blizzard er et selskap, og de kommer ikke til å lage 2 versjoner av mest sansynlig store mengder med kode for å få til SP og sikker MP del. Det er bortkastet resurser, og legger til store mengder ekstra utviklingskostnader. Jeg vet ingen vil høre det... men Blizzard er her for å tjene penger. FOr det første, så tipper jeg det holder å kompilere det annerledes, ihvertfall mye av det. Det burde ikke være nødvendig å bytte ut store mengder kode (er vel begrenset hvor store mengder som kan ligge server-side uansett) Det er ikke bortkastede ressurser. Men det er jo tydelig at blizzard ikke ønsker å investere de. AtW Da er jo koden fortsatt gitt ut. Tar litt lengre tid å bruke den, med tanke på at den må endres til samme som brukes online. Men det gjør jobben mange ganger enklere enn hvis de ikke har koden i det hele tatt. Da har de sånn sett koden, bare prøving og feiling som gjenstår. Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Kort sagt: Blizzard vet at det ikke vil være i nærheten av kosteffektivt å lage en eksklusiv versjon for en liten gruppe, noe som i tillegg kommer til å åpne for piratkopiering og private-servers. En må være rimelig ignorant for å ikke se dette. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Kort sagt: Blizzard vet at det ikke vil være i nærheten av kosteffektivt å lage en eksklusiv versjon for en liten gruppe, noe som i tillegg kommer til å åpne for piratkopiering og private-servers. En må være rimelig ignorant for å ikke se dette. Det er greit nok det, blizzard ønsker å mele sin egen kake, noe de kan gjøre på ymse måter, som er mer eller mindre heldig for forbrukerne. Min jobb som konsument er å bedømme kvaliteten på produktet, de har valgt en variant som gir dårligere kvalitet. Akkurat som jeg ville protestert mot å bare ha en character-class, selv om det hadde vært billigere for de. Det jeg har argumentert imot er påstandene rundt dette, feks om hva som er konsekvensen av de forskjellige løsningene. At blizzard ikke tror det er kostnadseffektivt er jo åpenbart, og kan jeg vanskelig se at argumentene mine indikerer er feil heller? AtW Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Å ha flere character-classes vil være kosteffektivt, ettersom dette forbedrer spillopplevelsen betydelig: For alle. Blizzard vil lage det beste spillet de kan, men til tross for dette kan de ikke sløse resurser på noe som påvirker en liten gruppe, som i tillegg har med en bråte negative konsekvenser for dem. De kan ikke rettferdiggjøre å implementere dette om en sammenlikner spillets forbedring kontra kostnad og konsekvenser. Endret 29. september 2011 av Pingas Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Å ha flere character-classes vil være kosteffektivt, ettersom dette forbedrer spillopplevelsen betydelig: For alle. Blizzard vil lage det beste spillet de kan, men til tross for dette kan de ikke sløse resurser på noe som påvirker en liten gruppe, som i tillegg har med en bråte negative konsekvenser for dem. De kan ikke rettferdiggjøre å implementere dette om en sammenlikner spillets forbedring kontra kostnad og konsekvenser. Det er en vurdering de må gjøre, de kan ha rett, de kan ta feil. Som kunde så er mitt fokus ett best mulig produkt for pengene, derfor liker jeg ikke ting som er en ulempe for spillerene. Dette gjelder jo alle typer ting, jeg kan argumentere imot alle innvendinger mot spillet at blizzard mener det er det som er mest kostnadseffektivit for de, men det kan like fllt være en reell og saklig innvending fra et konsumentperspektiv. AtW Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Å ha flere character-classes vil være kosteffektivt, ettersom dette forbedrer spillopplevelsen betydelig: For alle. Blizzard vil lage det beste spillet de kan, men til tross for dette kan de ikke sløse resurser på noe som påvirker en liten gruppe, som i tillegg har med en bråte negative konsekvenser for dem. De kan ikke rettferdiggjøre å implementere dette om en sammenlikner spillets forbedring kontra kostnad og konsekvenser. Det er en vurdering de må gjøre, de kan ha rett, de kan ta feil. Som kunde så er mitt fokus ett best mulig produkt for pengene, derfor liker jeg ikke ting som er en ulempe for spillerene. Dette gjelder jo alle typer ting, jeg kan argumentere imot alle innvendinger mot spillet at blizzard mener det er det som er mest kostnadseffektivit for de, men det kan like fllt være en reell og saklig innvending fra et konsumentperspektiv. AtW Litt morsomt at du holder på som faen med å kritisere Blizzard for de avgjørelsene de tar, når de lager spillene med absolutt best kvalitet og support. De patcher fortsatt spill som Starcraft 1, Diablo 2, osv. Det finnes vel knapt noen andre i samme liga. Jeg tror mao at du står og bjeffer under feil tre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå