Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Det er det. Mislikte det minst like mye der.

 

At det var class specfic items er forsåvidt greit, men lvl som eneste begrensning på hva du kan og ikke kan bruke kan holde seg i WoW for min del.

 

Muligheten for å bruke items før man egentlig skal kunne det bør etter min mening eksistere i et rollespill. Om jeg bestemmer meg for å putte alt jeg har i strength, buffe meg opp og bruke bare items som gir strength for å kunne bruke en "lvl 50" øks på lvl 20 så må jeg få lov til det. Jeg har ofret -alt- annet for å kunne gjøre det. Jeg er garantert ikke ubalansert i forhold til andre lvl 20 folk med mer balanserte points, jeg er mer sannsynlig mye dårligere, men det er artig! Det er uvanlig og det er en annen måte å spille spillet på.

 

Når jeg hører Bashiok eller hva han heter snakke om hvorfor Blizzard gjorde det slik og slik, hvorfor de fjernet det og det så tenker jeg bare: "Hva med unntakene?" Det er jo unntakene som gjorde det artig.

 

De sier de fjernet attribute points fordi alle bare satte de i vitality likevel. Ingen satte de bare i vitality i de første 5-6 årene spillet var ute. Det var først når folk mestret spillet at de begynte å gjøre det, men selv da hadde vi likevel muligheten til å lage artige, spennende og uvanlige builds som 100% strength barbs, 100% dex amazons og 100% energy sorces. Hvor er de mulighetene nå? Hvor er eksperimenteringen og utviklingen over flere år for å finne den ultimate attributtkombinasjonen? Borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gledet meg ekstremt til Diablo 3 helt til jeg så beta gameplay. Det skal nevnes at jeg fortsatt tror det blir et artig spill, og artigere enn det meste andre der ute når man tenker på hvor mye piss som kommer nå til dags, men det blir ikke noen ny Diablo 2 på noen måte.

 

Ting jeg ikke liker:

- DPS på items og spesielt at det er så fremtredene i forhold til de andre statsa.

- Attacks per second som målet for attack speed

- Attack, precision, defense som 3 av main attributesene.

- Ekstremt simpel character screen

- Attributes man ikke kan påvirke selv med unntak av items

- DPS igjen inne i character-vinduet.

- Selge og salvage ting rett i inventoriet.

- Teleportere til medspillere

- Class og lvl requirements på items

- Tilgang til alle spells du har lært til enhver tid

- Autolevelup

- Health globes

 

Men det som nesten er gamebreaking for min del:

- Ser bare ditt eget loot i multiplayer games. Hver eneste coop video av betaen illustrerer hvor mongo dette er.

 

"Wow, Axe of Crushing death!"

"What? Where?"

"Right here on the ground"

"I don't see it"

"What?"

"There's nothing there"

 

Man kan si "Fuck, Blizzard", men sannheten er at det er spillernes feil. Krevende spill selger jo ikke. Målgruppen er en forhåndsvis liten gruppe med spesialinteresserte eller eldre spillere. Jeg kan nesten garantere at man ikke sitter og regner breakpoints, treasure classes, poison damage osv. i Diablo 3. Her trenger man vel ikke ta frem kalkulatoren for noe som helst. Og i oppfølgeren til et av de dypeste spillene noensinne er er det litt trist.

 

Nå vet jeg at det som holdt meg opptatt med Diablo 2 i årevis var ikke det som appelerte til brorparten av de som spilte det, men det var det som var fantastisk med spillet. Det appelerte til alle. I Diablo 3 får jeg inntrykk av at de faktisk måtte ditche hardcore spilleren for å appelere til gjennomsnittsspilleren.

 

At det er spillernes feil og ikke Blizzard illustreres yttligere i Torchlight-spillene som, meg bevisst, utvikles av mange av nøkkelpersonene bak Diablo 2. Torchlight er jo minst like strømlinjeformet og simplifisert.

 

Det er derfor jeg ser på Minecraft med så stor beundring. Her kommer et spill som er så hardcore at man garantert blir spist av zombier i løpet av det første kvarteret om man ikke har lest om det på forhånd. Og for å lykkes så må man begi seg ut på nettet for å lese om det, men likevel så er det et av verdens mest populære spill.

 

Men på en annen side så synes ikke det som appelerte til meg i Diablo 2 i en video av Diablo 2. Man må spille Diablo 2 og lese om Diablo 2 for å finne de tingene. Så jeg må fortsatt prøve Diablo 3 for å se om det er bra eller ikke. Håpet mitt er at det er avanserte spillmekanikker bak det enkle UI-et som oppfordrerer til excel og kalkulator. :)

 

Hvis man må sette seg ned med excel og kalkulatorer for å spille så tror jeg du hadde nådd ut til ca 0.000001% av spillfolket. Hvem huleste vil ha dette annet enn programmererer som deg selv ? Vet dere har en del sære interesser men tenk på Ola Nordmann.

Hadde det vært opp til meg skulle alt vært gjort i sanntid, ikke noe avhengighet om å ha det beste våpenet hele tiden.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du ha sikre kilder uten å oppgi de? De er så sikre at du ikke engang vet navnet på kilden?

 

Utrolig at folk ikke liker så mye før de har prøvd spillet selv. Nordmenn har visst en iboende negativitet mot alt.

Fortsett å spille Diablo 2 på hardcore, du. Det er jo det du vil ha pånytt likevel.

Også utrolig at du har over 20000 innlegg når du klarer å klemme så mye kvalitet inn i hvert enkelt. Begrepet diskusjonstråd er nytt for deg? Vet heller ikke hvor du har det fra at jeg spiller hardcore. Har ikke engang prøvd Diablo 2 på hardcore. Er vel evnen din til å analysere innlegg som hjalp deg til en så treffende respons?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig at folk ikke liker så mye før de har prøvd spillet selv. Nordmenn har visst en iboende negativitet mot alt.

Fortsett å spille Diablo 2 på hardcore, du. Det er jo det du vil ha pånytt likevel.

 

Det er typisk norsk å være kritisk til oppfølgere til bestselgende spill.

 

-- Gro

Lenke til kommentar

Nuvell, han var jo rimeleg sikker på beta-annonsering 1. august, og på konferansen som var eit par dagar etterpå også. Men no er det jo på ingen måte urealistisk at den startar denne veka så det kan jo godt vere det stemmer. Og den gongen var det vel mest synsing, no seier han jo faktisk at han har kjelder.

 

Men det som nesten er gamebreaking for min del:

- Ser bare ditt eget loot i multiplayer games. Hver eneste coop video av betaen illustrerer hvor mongo dette er.

 

"Wow, Axe of Crushing death!"

"What? Where?"

"Right here on the ground"

"I don't see it"

"What?"

"There's nothing there"

 

Kan ikkje forstå korleis dette kan vere gamebreaking på nokon måte. Har sett lite av betaen, så har ikkje sett det i praksis, men einaste måten eg kan skjønne at det du beskriver kan vere eit problem er viss ein enten ikkje kan kaste ut ting til medspelarar etter at ein har plukka det opp sjølv eller ikkje kan linke til items som i wow. Stemmer dette?

 

Eg vil uansett tru at det er ein vanesak, systemet trumfar i alle fall det som var i D2.

 

Jeg kan nesten garantere at man ikke sitter og regner breakpoints, treasure classes, poison damage osv. i Diablo 3. Her trenger man vel ikke ta frem kalkulatoren for noe som helst. Og i oppfølgeren til et av de dypeste spillene noensinne er er det litt trist.

 

Og du meiner det er negativt? Meiner du det er godt speldesign at du faktisk er nødt til å sette deg inn i formlane som ligg bak alt som skjer på skjermen? Er det ikkje betre om dette er klart og tydeleg presentert i spelet frå før av? At det du trur skal skje når du tar på deg en item, faktisk er det som skjer?

 

Eg ser poenget ditt, har sjølv brukt mykje tid på alle desse utrekningane, men du ser vel også at eit unødvendig komplisert system ikkje er det same som eit godt system?

Lenke til kommentar

Har selv endel ting som jeg ikke liker men muligens blir det bra etterhvert D3 også. utrolig lett og være negativ, noe som jeg ikke liker er en litt glorete/pastell palett som er brukt m.m.

 

Konkret hvor er det du mener det er brukt pasteller i særlig grad?

 

AtW

Det er den blå aktige paletten som ligger over hele bildet. kikk på denne filmen litt så forstår du nok hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Har selv endel ting som jeg ikke liker men muligens blir det bra etterhvert D3 også. utrolig lett og være negativ, noe som jeg ikke liker er en litt glorete/pastell palett som er brukt m.m.

 

Konkret hvor er det du mener det er brukt pasteller i særlig grad?

 

AtW

Det er den blå aktige paletten som ligger over hele bildet. kikk på denne filmen litt så forstår du nok hva jeg mener.

 

Kan ikke akkurat si at jeg ser noen særlig pasteller i den videoen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si at jeg ser noen særlig pasteller i den videoen.

 

AtW

Nei, men du skjønner kanskje hva han mente?

 

Ja, jeg er bare litt lei av at folk maser om pasteller hele tiden, når det i svært liten grad er brukt pasteller. Det er latterlig mye overdrivelser angående den grafiske stilen i D3. Enn fin oppgradering fra grauten i D2 spør du meg. For meg er det også fint om de forbedrer litt i gameplayen på "et av de dypeste spillene noesinne", det er mye som kan strømlinjeformes en god del. Et spill blir ikek dypt bare av å være tungvindt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke sånn att jeg maser heller direkte selv om jeg sikkert har sagt noe om det tidligere i tråden men som jeg skriver.

 

Har selv endel ting som jeg ikke liker men muligens blir det bra etterhvert D3 også. utrolig lett og være negativ, noe som jeg ikke liker er en litt glorete/pastell palett som er brukt m.m.

 

Selv tror jeg spillet kommer og bli veldig veldig bra, Blizzard pleier og ha bra kontroll på hva de driver med.

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si at jeg ser noen særlig pasteller i den videoen.

 

AtW

Nei, men du skjønner kanskje hva han mente?

 

Ja, jeg er bare litt lei av at folk maser om pasteller hele tiden, når det i svært liten grad er brukt pasteller. Det er latterlig mye overdrivelser angående den grafiske stilen i D3. Enn fin oppgradering fra grauten i D2 spør du meg. For meg er det også fint om de forbedrer litt i gameplayen på "et av de dypeste spillene noesinne", det er mye som kan strømlinjeformes en god del. Et spill blir ikek dypt bare av å være tungvindt.

 

AtW

Jeg er bare litt lei av unyanserte utsagn som det du kom med der. ;)

 

Synes Diablo 3 godt kan være litt brun og skitten, alle spill behøver ikke ha klare pene farger, men videon ovenfor drar det for langt og gjør det bl.a. vanskelig å se monstrene. Dette var jo en "feature" i Diablo 2 også, men ikke nødvendigvis noe jeg likte. :p

Lenke til kommentar

Jeg også spilte vel single player i ca. en uke før jeg beveget meg over på multiplayer, og jeg så meg aldri tilbake.

 

Jeg liker hvordan de har sløyfet en egen single player mode i D3. Da slipper man å bekymre seg over å måtte velge mellom de to. Vil man spille alene kan man det, men man kan bruke samme karakteren sammen med andre. Altså akkurat det samme som MP i D2.

 

Ja, kjempefint å slippe å bekymre seg over all valgfriheten, kanskje man skulle kutte ned til en character-class også, så slipper man å bekymre seg om å måtte velge?

 

AtW

 

Nå er du usaklig.

 

Du har da fortsatt akkurat den samme valgfriheten som før, bare at før måtte man starte helt fra scratch hvis man ville gå fra SP til MP. Du kan da vitterlig spille alene så mye du vil fortsatt, hvis du føler for det, så jeg skjønner ikke akkurat hva du klager på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...