Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som først og fremst åpnar opp for unike characters og meir customization i D3 er jo ganske enkelt fleire viable builds, som igjen kjem av skillbalanse og ikkje sjølve skillsystemet. Det som systemet tilfører denne likninga vil eg seie er frihet til å velje kortid som helst, noko som i praksis vil ha mykje å seie for folk flest. Blizzard baserar designvala sine på det dei ser av erfaring, ikkje kva som er mogleg i teorien. I teorien kan ein ha like mange unike builds uansett kva system ein veljer, men erfaring har vist at om ein blir låst til ein build, så veljer ein ein build som fungerer. Eit fåtall vil eksperimenitere med spesielle builds, men dei er ikkje "tilgjengelege" for folk flest. Dette vil jo igjen gjere unike builds endå meir unike, som sikkert er fint for dei som vil skilje seg ut, men fører i praksis til mindre customization, då det "kostar" for mykje å prøve å vere unik.

 

Jeg svarte på en post om systemet, å argumentere mot balanserte skills tror jeg ingen vil gjøre...

 

Det at det er lettere å bytte tror jeg faktisk vil gjøre til at flere velger fotm, da det ikke koster noe.

 

Etter noen måneder hvis spillet blir like populært som diablo 2 vil det å lage builds ikke være noe som skjer ingame, dette er et spill hvor man ikke har noen som helst fordel av å faktisk spille spillet. Det å lage bra build vil bli gjort av et fåtall(i den store sammenheng) spillere og det vil de gjøre i excel ikke ingame.

 

Hvis du ikke kjenner til diablo 2 build samfunn var dette folk som gjorde kalkulasjoner på per-frame nivå, på grensen til gale mennesker. De sammenligna builds ned til 1/25 av et sekund, dette er ikke noe normale mennesker gjør. Og det er ikke tvil om at man med så nøye kalkulasjoner finner de minste fordeler og bygger på til du får en stor forskjell fra en build som bare er basert på hva som "føles riktig".

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at 90% av spillere vil rent bare bytte over til disse fotm da de vil uten tvil være langt mer effektive enn hva enn de kan komme opp med selv.

 

Men jeg frykter litt hvis item bonusene blir så høye som man kunne se på det skjermbildet postet tidligere her. Hva betyr det om en skill har 150% eller 270% våpen skade, hvis forskjellen med gear blir 2150% og 2279%. Da vil gear bety nesten alt...

Lenke til kommentar

Kan man laste ned fullclienten nå? selv om man ikke har forhåndsbestilt? har litt dårlig båndbredde så det hadde vært kjekt å "tjuvstarte" på nedlastingen :)

 

Det er fullt mulig.

 

Hvor kan jeg gjøre dette isåfall? jeg fant ikke noe på battle.net

Lenke til kommentar

Kan man laste ned fullclienten nå? selv om man ikke har forhåndsbestilt? har litt dårlig båndbredde så det hadde vært kjekt å "tjuvstarte" på nedlastingen :)

 

Det er fullt mulig.

 

Hvor kan jeg gjøre dette isåfall? jeg fant ikke noe på battle.net

 

My bad, jeg så ikke at du skrev "ikke" foran "har forhåndsbestilt" :)Hvorfor skal du preloade hvis du har forhåndsbestilt? Da får du vel spillet i hånda og installerer fra plate? Tror jeg skal legge meg snart...

 

Nei, du får ikke preloadet spillet hvis du ikke har kjøpt det. Med mindre du laster ned klienten fra torrent.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Januar 2012

 

Edit: Bildet er lastet opp av Blizzard (obviously) ifm. patch 10 og reworken av attributes.

Det forklarer hvorfor det ikke er noen bonus fra int på resistance. Vil tro at Monk og DH må få bra med dodge. 400+ i dex vil jo gi 40+% i dodge i tillegg til det skills og evt. utstyr gir.

Lenke til kommentar

Jeg svarte på en post om systemet, å argumentere mot balanserte skills tror jeg ingen vil gjøre...

 

 

 

Godt at ingen hintar om det heller... (?)

 

 

 

 

Det at det er lettere å bytte tror jeg faktisk vil gjøre til at flere velger fotm, da det ikke koster noe.

 

Etter noen måneder hvis spillet blir like populært som diablo 2 vil det å lage builds ikke være noe som skjer ingame, dette er et spill hvor man ikke har noen som helst fordel av å faktisk spille spillet. Det å lage bra build vil bli gjort av et fåtall(i den store sammenheng) spillere og det vil de gjøre i excel ikke ingame.

 

Hvis du ikke kjenner til diablo 2 build samfunn var dette folk som gjorde kalkulasjoner på per-frame nivå, på grensen til gale mennesker. De sammenligna builds ned til 1/25 av et sekund, dette er ikke noe normale mennesker gjør. Og det er ikke tvil om at man med så nøye kalkulasjoner finner de minste fordeler og bygger på til du får en stor forskjell fra en build som bare er basert på hva som "føles riktig".

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at 90% av spillere vil rent bare bytte over til disse fotm da de vil uten tvil være langt mer effektive enn hva enn de kan komme opp med selv.

 

 

 

Heile konseptet med fotm, i den grad det eksisterar i WoW, er avhengig av ubalanserte skills, som igjen då typisk stadig blir endra slik at førsteplassen blir ein anna build. Det vil sjølvsagt også alltid vere builds i D3 som blir rekna som "best", men etter alt å døme på ingen måte i same skala som D2. Likevel, folk vil velje minste motstands veg, som alltid, og velje den builden som er best der og då, der er vi einige. Om dei veljer å beholde den builden er ein helt anna sak, og vil vere avhengig av skillbalanse og om builden faktisk er mykje betre enn alle andre, men det var ikkje det du spurte om.

 

Du spør om eit åpent system vil føre til meir customization enn eit lukka system, sant? Svaret mitt er ja, uavhengig av skillbalanse, fordi all erfaring tyder på det. I teorien kan ein få like stor customization ved å ha eit åpent og eit lukka system, altså i teorien like mange kombinasjonar av skills og lika mange viable builds. Kva som skjer i praksis er derimot ein heilt anna ting, under eit lukka system eksperimeniterer ein enkelt og greit mindre. I den grad meir eksperimenitering = fleire builds i bruk = meir customization, så vil eit åpent system vere det beste.

Lenke til kommentar

Godt at ingen hintar om det heller... (?)

 

Kan selv ikke fatte at folk er så inndoktrinert i skilltrees og stat allocation at de ikke forstår hvor mye dette systemet åpner opp for unike characters og customization.

Forstår at det kan være vanskelig å følge flere tema i samme tråd, men det er da bare en side tilbake vi hadde orginalutsagnet.

 

Heile konseptet med fotm, i den grad det eksisterar i WoW, er avhengig av ubalanserte skills, som igjen då typisk stadig blir endra slik at førsteplassen blir ein anna build. Det vil sjølvsagt også alltid vere builds i D3 som blir rekna som "best", men etter alt å døme på ingen måte i same skala som D2. Likevel, folk vil velje minste motstands veg, som alltid, og velje den builden som er best der og då, der er vi einige. Om dei veljer å beholde den builden er ein helt anna sak, og vil vere avhengig av skillbalanse og om builden faktisk er mykje betre enn alle andre, men det var ikkje det du spurte om.

 

korrekt

 

Du spør om eit åpent system vil føre til meir customization enn eit lukka system, sant? Svaret mitt er ja, uavhengig av skillbalanse, fordi all erfaring tyder på det. I teorien kan ein få like stor customization ved å ha eit åpent og eit lukka system, altså i teorien like mange kombinasjonar av skills og lika mange viable builds. Kva som skjer i praksis er derimot ein heilt anna ting, under eit lukka system eksperimeniterer ein enkelt og greit mindre. I den grad meir eksperimenitering = fleire builds i bruk = meir customization, så vil eit åpent system vere det beste.

 

Ja og nei, jeg tror at enten man velger åpent eller lukket system, forutsatt at det lukka systemet ikke er helt låst, vil man etter en tid se nogelunde det samme anntall builds i bruk.

 

I starten vil naturligvis et åpent system gi mer mangfold, men etter hvert som spillene blir mer funnet ut av vil de uansett ende opp nogelunde likt.

 

En forutsetning er da at spillet blir populært nok til at man får de spillerene som har interesse av å jobbe med builds, som jeg sa i forrige post er det hva jeg ser skje hvis spillet blir like populært som diablo 2 i sin tid.

 

Blizzard har vært gode til å både med overlegg og ufrivillig gi spillere tilgang til alt av kalkulasjoner i spillene sine, og når man har de talla er excel overlegent til å "teste" builds. og noen måneder ut i spillet levetid vil det meste være funnet ut av, og det som ikke er funnet ut av vil være så obskurt at du sansyndligvis ikke kommer bort i det ved tilfeldighet.

 

Men du kan jo knuse mine argumenter her ved og vise til denne erfaringen som du sier er så entydig, hvem spill har dette store mangfoldet grunnet et åpen system?

 

Hvis du ønsker og diskutere med at du som person får mer ut av et åpent system kan jeg derimot bare si: ok, flott, jeg er enig!

 

Men i forhold til hvordan man ser på builds, og hvor mye ekspremitering som kommer til å bli gjort ser jeg ikke et eneste argument som tilsvarer at det vil være noen forskjell i forhold til "åpene" og "lukka" systemer.

Lenke til kommentar

Joda, det får du. Den ligger helt lovlig ute, med Blizzard sin velsignelse. For alle oss som har forhåndsbestilt f.eks Collector's Edition, så er dette en kjekk måte å få tak i klienten på forhånd.

 

http://www.reddit.co...load_links_all/

 

Takker! :) jeg skal kjøpe det, men akter ikke betale 100kr mer for spillet bare fordi jeg kjøper det direkte fra Blizzard. Det burde heller koste 100kr mindre om man kjøper det direkte

Lenke til kommentar
Men ver forbredt på å bli skuffet hvis du

tror det nye skill systemet vil være veldig annerledes enn de klassiske skilltrea. Problemet med skilltre som i wow er ikke hvordan de fungerer men at de er dårlig designet for valgfrihet(som noen nevnte tidligere i tråden også).

 

"i en nybegynners hode er det mange muligheter, for en ekspert er det få" (-Shunryu Suzuki, Zen monk)

 

Jo, jeg vil si vi har langt bedre valgfrihet denne gange. Klart, om du må ha maksimal damage på alle skills, max statpoints og så videre er du nok låst til enkelte skills, men det gjelder nok kun for noen ytterst få personer. Vi vanlige dødelige klarer oss fint gjennom Inferno med stort sett hva det skal være av skills, fordi skills ikke er så viktige lengre. Det meste er jo basert på våpenet nå, så våpenet vil være langt viktigere enn skills. Jeg vil tro den største begrensningen når det gjelder valg av skill sitter mellom tastaturet og stolen.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

*snip*

 

Er egentlig veldig enig i deg, men akkurat det samme skjer med alle spill for den innerste harde kjerne av fanbasen. Jeg snakker generelt om hvordan en gjennomsnitts-spiller får utnytte av det åpne buildsystemet i forhold til gameplay, og det er i mine øyne en mye bedre opplevelse enn med lukkede skilltrees.

 

Men ver forbredt på å bli skuffet hvis du

tror det nye skill systemet vil være veldig annerledes enn de klassiske skilltrea. Problemet med skilltre som i wow er ikke hvordan de fungerer men at de er dårlig designet for valgfrihet(som noen nevnte tidligere i tråden også).

 

"i en nybegynners hode er det mange muligheter, for en ekspert er det få" (-Shunryu Suzuki, Zen monk)

 

Jo, jeg vil si vi har langt bedre valgfrihet denne gange. Klart, om du må ha maksimal damage på alle skills, max statpoints og så videre er du nok låst til enkelte skills, men det gjelder nok kun for noen ytterst få personer. Vi vanlige dødelige klarer oss fint gjennom Inferno med stort sett hva det skal være av skills, fordi skills ikke er så viktige lengre. Det meste er jo basert på våpenet nå, så våpenet vil være langt viktigere enn skills. Jeg vil tro den største begrensningen når det gjelder valg av skill sitter mellom tastaturet og stolen.

 

Hva i all verden mener du med det? Hvordan har våpenet noe å si på annet enn ren skade? Jeg vil nok tro at du må en rimelig balansert build for å klare de vanskeligste delene av spillet, samt vettet til å bruke den riktig.

Lenke til kommentar

De mest ihuggede folkene har allerede laget kalkulatorer for det meste som kan kalkuleres i D3 så de trenger bare å endre konstantene så fort spillet er ute og så er de i full sving.

 

@Civilix: Selv om det i D2 ble en fast base med "best builds" så var det jo uansett ikke slik at det var ett, eller to stk. Det var jo mange som ble ansett som veldig gode. Personlig var en top-specced cl/l sorc med infymerc den classen som var mest OP pga killing speed, men det betydde jo ikke at jeg synes det var noe mindre gøy å spille frenzybarb, smiter, hdin, werebear druid, eledruid, trapsin, CE necro, LF zon, strafeazon eller andre builds for det. Alle var morsomme på sin måte. Eller, hdin og infysorc var kanskje ikke morsomme, der gikk det egentlig mer på hvor mye tid jeg kunne spare pr. run i transportation- og killing speed.

 

Med det nye systemet så åpnes det derimot for at denne basen med "best builds" kan bli vesentlig mye større.

Lenke til kommentar

Ahh, ikke lenge igjen nå.. fikk prøvd betaen litt i helga, og det var vel mye som forventet egentlig.

Jeg spilte aldri pvp i D2. Har forstått det sånn at eneste form for pvp i D3 blir i arena, noen som har prøvd dette? Er det forskjellige game modes, eller bare deathmatch?

Lenke til kommentar

Samme gjelder kommentaren din om stats, har ikke noe valg? Har jo ikke rot i virkeligheten overhodet. Man velger stats etter hvilket gear man bruker/skal bruke så det krever en del planlegging å distrubuere stats ideelt.

 

Om du noensinne spilte Diablo 2 vet du at det var én optimal distribusjon med lite variasjon og et par spesifikke unntak. 80-120 strength for å bruke alt gearet du allerede har planlagt du skal bruke. 75 dex for maks block. 0 energy og resten i vitality (295-335). Du har ikke noe valg når det kommer til stats, og gear bestemmes og begrenses av hvor rik du er. Customization ender opp med å være valget du tar før du begynner – hvilke av de 2-3 forhåndsbestemte buildene du skal velge.

"Om jeg noensinne spilte Diablo 2", så melder du en slik kommentar.. Vet ikke hvor jeg skal begynne.,,, 80-120 strength drar du ut fra ingenting. Hvorfor denne mengden? Du kan ta mindre med lavere req armor for enigma og du kan også velge bra base item mtp anni og torch. Du kan ta mer for mer def armor eller annen armor. 75 dex for max block? Latterlig. Ingen builds har max block på 75 dex med unntak av VELDIG lav level. Feks, med godt over lvl 20 Holy Shield trenger man mer enn 130 dex for max block på paladin lvl 90 med zaka(dvs en av de letteste måtene å få max block), andre classes må ha VELDIG mye dex for å få max block. Så melder du videre at alle andre stats skal gå i vita. Hvis man velger manshield så er den kommentaren verdiløs også. Hvis man velger sorceress og max block trenger man 337 dexterity med monarch på lvl 90. Noe som ikke er ett uvanlig valg overhodet. Så om man da trenger totalt 337 dexterity, så skal man også vurdere manashield, og man også trenger høy strength for å bruke monarch i utgangspunktet, skal man da bruke enigma på sorc eller noe annet?

 

Da trenger man over 300 dex for block, over 146 strength for monarch og høy vita OG energy om man går mana shield(evt bare for høy manapool). Ikke kom å meld at JEG ikke har spillet når det er tydelig du ikke aner hva du prater om. Du melder at jeg ikke har spillt spillet, men utifra det du selv skriver så virker det som du virkelig ikke aner hva du prater om.

Lenke til kommentar

har også bare sett pvp arena. håper og regner med at det finnes realms hvor man kan støte på pvp folk in-game style, y'know.

 

Det er kun arena som er annonsert for spillet, og det kommer i en patch en stund etter release. At det kommer egne, private PvP realms vet jeg ikke. Det spørs hvorvidt folk klarer å sette det opp, og selv om de gjør så ser jeg ikke poenget. Ettersom logikken i spillet (item generation osv.) ikke er tilgjengelig slik det var i D2 så vil du ikke kunne spille D3 på vanlig måte på en eventuell privat realm. Og å spille på en privat realm for å luske rundt og kanskje treffe på en spiller i skuddåret ser jeg ikke helt hva som er gøy med.

 

Arena greiene vil også ha egne rankings osv. pluss at jeg synes det ser veldig kult ut. Det blir i tillegg til 1v1, team deatchmatch med hvertvall 2v2 og 3v3 såvidt jeg har sett til nå.

Lenke til kommentar

Joda, det får du. Den ligger helt lovlig ute, med Blizzard sin velsignelse. For alle oss som har forhåndsbestilt f.eks Collector's Edition, så er dette en kjekk måte å få tak i klienten på forhånd.

 

http://www.reddit.co...load_links_all/

 

Takker! :) jeg skal kjøpe det, men akter ikke betale 100kr mer for spillet bare fordi jeg kjøper det direkte fra Blizzard. Det burde heller koste 100kr mindre om man kjøper det direkte

 

Hvis det hadde vært billigere å kjøpe det direkte fra Blizz hadde det jo gjort det umulig for noen andre butikker å tjene penger på spillet. Ved å la andre kjeder selge spillet billigere sikrer Blizz seg "gratis reklame" ved at det havner i hyllene til alle spillbutikker, reklame fra de faktiske butikkene og nettbutikkene osv. Spillet blir jo solgt uansett, så jeg tror de tjener mer på dette i lengden :w00t:

Lenke til kommentar

Forstår at det kan være vanskelig å følge flere tema i samme tråd, men det er da bare en side tilbake vi hadde orginalutsagnet.

 

Ååå, så det er det den store "forrige" knappen på telefonen er til? Kva det har med mitt første innlegg å gjere er likevel framleis litt diffust.

 

Ja og nei, jeg tror at enten man velger åpent eller lukket system, forutsatt at det lukka systemet ikke er helt låst, vil man etter en tid se nogelunde det samme anntall builds i bruk.

I starten vil naturligvis et åpent system gi mer mangfold, men etter hvert som spillene blir mer funnet ut av vil de uansett ende opp nogelunde likt.

En forutsetning er da at spillet blir populært nok til at man får de spillerene som har interesse av å jobbe med builds, som jeg sa i forrige post er det hva jeg ser skje hvis spillet blir like populært som diablo 2 i sin tid.

Blizzard har vært gode til å både med overlegg og ufrivillig gi spillere tilgang til alt av kalkulasjoner i spillene sine, og når man har de talla er excel overlegent til å "teste" builds. og noen måneder ut i spillet levetid vil det meste være funnet ut av, og det som ikke er funnet ut av vil være så obskurt at du sansyndligvis ikke kommer bort i det ved tilfeldighet.

 

Kva har dette med fritt val av skills å gjere? Om det vil vere eit fåtall gode builds er i stor grad irrelevant i forhold til det du spør om, om fritt val av skills direkte fører til meir customization.

 

Men du kan jo knuse mine argumenter her ved og vise til denne erfaringen som du sier er så entydig, hvem spill har dette store mangfoldet grunnet et åpen system?

 

Eg sa på ingen måte at det var personlig erfaring, eg sa at Blizzard tok avgjerdelsen på bakgrunn av erfaring og testing. Eg har til gode å spele eit spel med like fritt val av skills som i D3.

 

Men i forhold til hvordan man ser på builds, og hvor mye ekspremitering som kommer til å bli gjort ser jeg ikke et eneste argument som tilsvarer at det vil være noen forskjell i forhold til "åpene" og "lukka" systemer.

.

 

Sjå for deg at det blir som du seier, som ikkje er usannsynlig, at det blir ein del builds som blir rekna som betre enn alle andre. Vi kan til og med sjå for oss at det blir like gale som i D2, der svært få builds regelrett dominerte. Er det fullstendig utenkelig for deg at det å ha friheten til å byte skills utan konsekvens vil føre til at fleire vil velje å prøve ut andre builds enn dei «beste», enn viss ein til dømes var nødt til å levle ein character til 60 for å gjere det same?

 

 

Jeg snakker generelt om hvordan en gjennomsnitts-spiller får utnytte av det åpne buildsystemet i forhold til gameplay, og det er i mine øyne en mye bedre opplevelse enn med lukkede skilltrees.

 

Det er nettopp det som er essensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...