Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fins jo skill tree og manuelt innføring av stats. Dette er bare deaktivert i beta. Se i option. Du kan huke av at du ønsker det på.

Hvis du sikter til elective mode, så er det kun friheten til å plassere skills hvor du vil i UI, og dermede hvilke knapper på musa og tastaturet som aktiverer disse. I normal mode (ikke elective) så er primary skills låst til venstre mus knapp, secondary til høyre og de fire andre gruppene til tast 1-4 på tastaturet. Det vil da ikke være mulig å ha f.eks. to aktive primary skills, noe man kan ha med elective mode.

 

Stats (str, dex, int og vit) har du null kontroll over. Det nærmeste du kommer er å bruke utstyr som gir + i en eller flere av dem.

Lenke til kommentar

Det fins jo skill tree og manuelt innføring av stats. Dette er bare deaktivert i beta. Se i option. Du kan huke av at du ønsker det på.

Hvis du sikter til elective mode, så er det kun friheten til å plassere skills hvor du vil i UI, og dermede hvilke knapper på musa og tastaturet som aktiverer disse. I normal mode (ikke elective) så er primary skills låst til venstre mus knapp, secondary til høyre og de fire andre gruppene til tast 1-4 på tastaturet. Det vil da ikke være mulig å ha f.eks. to aktive primary skills, noe man kan ha med elective mode.

 

Stats (str, dex, int og vit) har du null kontroll over. Det nærmeste du kommer er å bruke utstyr som gir + i en eller flere av dem.

 

Faen, og der håpet jeg at vi kunne bestemme over character stats etc selv...faens dritt.

 

Nå gleder jeg meg mer til Torchlight 2.....

Lenke til kommentar

Det virker som om +stat affixene er mye mer frekvente på items i D3 enn i D2, pluss at verdiene er mye høyere. Selv på lave items (rundt lvl 15-20) kan +stat bonuser være på oppmot 20-40 på opptil to stats. Du vil nå styre hvilke stats du ønsker å satse på via items istedenfor points.

 

Det skal også nevnes at måten attributes virker på er annerledes. Strength gir deg +x til armor, dexterity gir deg +% chance to dodge og intelligence gir deg +x til resistances. Vitality fungerer på samme måte ved å gi +liv. Stamina er borte fra gamet, og mana fungerer helt annerledes. Attack rating er også borte. "Mana" heter nå resources og er unike for hver char. Barb = fury, Wizard = arcane power, Witch Doctor = mana, Monk = spirit og Demon Hunter har to forskjellige, hatred og discipline. Points i str, dex og int øker også +%dmg for de forskjellige klassene.

 

En ting som er interessant er det bildet her av en lvl 31 Wizard. Wizard får +%dmg bonus fra intelligence, og vi kan her tydelig se at du vil faktisk ha makt over hvordan attributesene dine vil se ut:

 

Diablo-3-Inventory-Stats-Changes.jpg

Lenke til kommentar

Vel, det er jo tilfellet da. På digitale downloads er de billige. De har ofte bra priser på helt nye utgivelser.

Jeg har ingen tilknytning til spaceworld i det hele tatt.

 

De tilbyr ikke Diablo 3 som digital download, og de har normal pris på cd-versjonen... hvorfor bringe de opp i det hele tatt her i diablo 3 tråden?

 

Da beklager jeg!

Jeg var inne på Downloads-siden deres og var sikker på at jeg så det til 349 kroner.

 

My bad!

Lenke til kommentar

feil bilde feh?

 

+stats var ikke veldig viktig i D2 så det er ikke så rart at man så mindre til de, men rare items var ikke uvandlig at hadde det, men folk kastet bare disse rares da man heller ønsket andre ting på gearet.

 

Men når det gjelder hvor høy +stats husk å sammenligne et level 15 item i D3 med et level 25 item i D2 da level skalaen ikke er den samme.

 

I diablo 2 var også det langt større spredning i stats, så en level 25 random drop kan like greit ha +5 str som +45 str, i d3 vil tilsvarende level 15 random drop ha fra +15 str til +35 str.

 

Alt er mindre tilfeldig i D3 sammenligna med D2, og dermed ogdå blir ting mer forutsigbart, diablo 2 var så tilfeldig at noen så det som negativt. Av oss som husker tilbake til D2 kunne man lage et rare item som reward for et av act 1 questa, brukte man circlet til den rewarden kunne man få +2 all skills, +20 all resist, +30 vit +15 DR på ett item, mens neste item kunne bare få +20 damage og +5 light radius.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Det fins jo skill tree og manuelt innføring av stats. Dette er bare deaktivert i beta. Se i option. Du kan huke av at du ønsker det på.

Hvis du sikter til elective mode, så er det kun friheten til å plassere skills hvor du vil i UI, og dermede hvilke knapper på musa og tastaturet som aktiverer disse. I normal mode (ikke elective) så er primary skills låst til venstre mus knapp, secondary til høyre og de fire andre gruppene til tast 1-4 på tastaturet. Det vil da ikke være mulig å ha f.eks. to aktive primary skills, noe man kan ha med elective mode.

 

Stats (str, dex, int og vit) har du null kontroll over. Det nærmeste du kommer er å bruke utstyr som gir + i en eller flere av dem.

 

Faen, og der håpet jeg at vi kunne bestemme over character stats etc selv...faens dritt.

 

Nå gleder jeg meg mer til Torchlight 2.....

 

Jaja værsågod. Kan selv ikke fatte at folk er så inndoktrinert i skilltrees og stat allocation at de ikke forstår hvor mye dette systemet åpner opp for unike characters og customization. Har vel aldri kommet ut et ARPG spill som har så mye skills, og jeg kan ikke forstå hvorfor mangelen på permanente valg er noe minus på noen måte.

 

Haugevis av customization vil komme fra gear og hvilke skills man bruker, mye mer enn det noengang var i D2, der en hammerdin var en hammerdin og en fireball sorc var en fireball sorc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja værsågod. Kan selv ikke fatte at folk er så inndoktrinert i skilltrees og stat allocation at de ikke forstår hvor mye dette systemet åpner opp for unike characters og customization. Har vel aldri kommet ut et ARPG spill som har så mye skills, og jeg kan ikke forstå hvorfor mangelen på permanente valg er noe minus på noen måte.

 

Haugevis av customization vil komme fra gear og hvilke skills man bruker, mye mer enn det noengang var i D2, der en hammerdin var en hammerdin og en fireball sorc var en fireball sorc.

 

Hva med diablo 3 sitt system gjør at det åpner opp for unike characters og customization? Hva fordeler har dette systemet over det klassiske?

 

Alle systemer som er blitt funnet opp så langt har tillat folk å gjøre "dårlige valg", man kan gjøre noe unikt for å være unik men man betaler prisen ved å være mindre effektiv. Dette er ikke noe som endrer seg i D3.

 

Ja, det finnes en fordel, det er enklere å bytte til den til enhver tid gjeldende fotm. Noe som kansje skaper mindre forskjell i spillerbasen.

 

Mitt kansje beste eksempel på en unik build i diablo 2 er 50k assassin, som ganske riktig kan gjøre 50000 skade på et treff(aoe). Grunnen til at du kansje ikke har hørt om den er at den har en attackspeed på rundt 3 sekunder per hit, ergo, selvmord på hell vansklighetsgrad.

 

En annen unik build i diablo 2 var crossbow druid, dette fungerte gjennom hele spillet inkludert endgame. Det er vel også et godt eksempel på at man virkelig kan lage unike builds med klassisk tre og attributes.

Lenke til kommentar

hvordan viser det bildet at: "Wizard får +%dmg bonus fra intelligence, og vi kan her tydelig se at du vil faktisk ha makt over hvordan attributesene dine vil se ut" ?

 

Bildet viser ikke førstnevnte i klartekst, men intelligence gir +%dmg bonus for Wizard, 1% pr. point. Ser vi på bildet er forholdet mellom f.eks dex og int på litt over 1:6, mens det siste jeg har sett er at Wizard får 1 dex og 3 int pr. lvl, altså vil base være +30 dex og +90 int for en lvl 31 char (i tillegg til base du starter med som er ~10 for alle attr.). Fra gear har hun da altså rundt ~+320 til int, og rundt ~+20 til dex så da mener jeg det er rimelig å anta at man har ganske god kontroll på dette via items. Såvidt jeg kan huske er det ikke andre ting enn items og lvls som kan gi +attr.

Lenke til kommentar

Jaja værsågod. Kan selv ikke fatte at folk er så inndoktrinert i skilltrees og stat allocation at de ikke forstår hvor mye dette systemet åpner opp for unike characters og customization. Har vel aldri kommet ut et ARPG spill som har så mye skills, og jeg kan ikke forstå hvorfor mangelen på permanente valg er noe minus på noen måte.

 

Haugevis av customization vil komme fra gear og hvilke skills man bruker, mye mer enn det noengang var i D2, der en hammerdin var en hammerdin og en fireball sorc var en fireball sorc.

Mitt kansje beste eksempel på en unik build i diablo 2 er 50k assassin, som ganske riktig kan gjøre 50000 skade på et treff(aoe). Grunnen til at du kansje ikke har hørt om den er at den har en attackspeed på rundt 3 sekunder per hit, ergo, selvmord på hell vansklighetsgrad.

 

En annen unik build i diablo 2 var crossbow druid, dette fungerte gjennom hele spillet inkludert endgame. Det er vel også et godt eksempel på at man virkelig kan lage unike builds med klassisk tre og attributes.

 

Du er rett i at dette er unike builds, men de har fortsatt lite eller ingneting å si i forhold til om du har stat- og skill points eller ikke. Som jeg nevnte i posten over er det tydelig at du i stor grad kan påvirke hvilke attributes du vil vektlegge via items. De har bare flyttet distribusjonen et annet sted. Nei, du kan ikke customize til like stor grad som i D2, men jeg vil si det er nærme nok til at du kan lage interessante novelty builds. At de har fjernet skillpoints gjør heller ikke mye forskjell. En 50k assassin er avhengig av at du kompromitterer buildet, i D3 kan du gjøre noe lignende, men du slipper altså å fucke til builden din. For noe lignende i D3 må du da få tak i det våpenet med desidert størst DPS og items med så mye +critical, +primary attr og +dmg bonuser som du får til i tillegg til +skill affixes som beefer den skillen du vil bruke.

 

Uavengig av dette, hva er customization? Å kunne lage 3-4 cookie-cutter builds som 99% av spillerene vil gå for i tillegg til et mindre antall novelty builds kun få spesielt interesserte gidder å prøve? Eller å ha potensielt 100, eller 1000 gode builds på samme char, kun avhengig av hvilke affixer du velger å vektlegge ved valg av items samt hvilke skill-runes du velger å bruke? Videre vil også customization ligge i at en skill har skillrunes. Disse vil gjøre at en skill kan bli enda sterkere (offensive) eller gi passive og/eller defensive bonuser i tillegg.

 

Jeg anbefaler deg å lese mer om skills her: http://eu.battle.net/d3/en/class/. Ta en titt på en char, se på active skills f.eks og se hva de forskjellige runene gjør. Du kan kun ha én rune aktiv pr. skill og mange av runene endrer måten en skill fungerer på ganske drastisk. Du har altså rundt 30 skills og rundt 150 runer i tillegg til rundt 15 forskjellige passive skills å velge mellom pr. char.

 

(...)

hmm....level 33 petrified wand har max 43 dps det er nesten 1/12 av den dps som står i stats...dvs at den sorcen har minst +1100% DPS fra gear.

Plutselig ble skade bonus fra skills endel mindre relevant

 

 

Ikke nødvendigvis. Itemet kan ha +dmg affix, noe som vil redusere den %en betraktelig. +%dmg to critical vil også øke DPSen vist i char screen. Videre har du også gems der rubys vil gi +X-X dmg samt emerald som gir +%dmg to critical. Det siste der har vi jo visst lenge.

 

Uansett så kan jeg etter å ha spillt mye beta si at jeg ikke savner D2 systemet over hodet og jeg vil karakterisere meg som en ganske die-hard fan av spillet. Du slutter svært fort å legge merke til stat distribusjonen din og det føles mye mer naturlig nå. Du får riktignok ting kastet etter deg istedenfor at du gjør det selv, men det føles ikke restriktivt ut på noen måte. Selv det bitte lille vi får se i beta så ser vi hvor viktig items og affixes er i forhold til ytelsen på karakteren, samt hvilke runes og skills du velger å bruke.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var så lenge siden Diablo 2 at jeg hadde rent glemt at det var pek og klikk og ikke WASD movement... Er vel kanskje å banne i kirka men syntes dette var så utdatert at man må vel mildt sagt være en nostalgisk blodfan for å godta dette. Dvs at det ble med en liten time for min del, tror det holdt lenge for de utslitte museknappene mine... :p

 

Dere får kose dere med dette dere som klarer

Lenke til kommentar

 

Hva med diablo 3 sitt system gjør at det åpner opp for unike characters og customization? Hva fordeler har dette systemet over det klassiske?

 

Det som først og fremst åpnar opp for unike characters og meir customization i D3 er jo ganske enkelt fleire viable builds, som igjen kjem av skillbalanse og ikkje sjølve skillsystemet. Det som systemet tilfører denne likninga vil eg seie er frihet til å velje kortid som helst, noko som i praksis vil ha mykje å seie for folk flest. Blizzard baserar designvala sine på det dei ser av erfaring, ikkje kva som er mogleg i teorien. I teorien kan ein ha like mange unike builds uansett kva system ein veljer, men erfaring har vist at om ein blir låst til ein build, så veljer ein ein build som fungerer. Eit fåtall vil eksperimenitere med spesielle builds, men dei er ikkje "tilgjengelege" for folk flest. Dette vil jo igjen gjere unike builds endå meir unike, som sikkert er fint for dei som vil skilje seg ut, men fører i praksis til mindre customization, då det "kostar" for mykje å prøve å vere unik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...