Gå til innhold

Pentax K20D vs Samsung GX20

Anbefalte innlegg

Pentax K20D vs Samsung GX20 (kryss av og trykk sammenlign)

Disse skal være bygget på samme lest og være identiske, men de har oppgitt forskjellig CIPA batterikapasitet: 740 (Samsung) vs 530 (Pentax) til tross for at de har samme batteri og ellers er identiske. Er det reellt at de har forskjellig batterikapasitet?

Er det noen andre forskjeller på kameraene?

Til slutt et par spørsmål litt på siden:

- Hvorfor er korteste lukkertid bare 1/4000 sekund når det virker som 1/8000 sekund er standard for kameraer i den prisklassen?

- Kan det tenkes at Pentax/Samsung kommer med et fullformatkamera med bildestabilisering på sensoren snart? Kanskje basert på Sonys nye fullformatbrikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen andre forskjeller på kameraene?

Jeg fant noen svar på det:

GX-20 har vel ikke samme body som K20D, noe som er mye av grunnen til at jeg kjøper K20D.
Jo, de er helt identiske. Dvs, det er en ørliten forskjell som gjør at du må bruke Samsung sitt originale batterigrep, K20D sitt er ikke kompatibelt, men det er også alt. Knapper, grep etc er helt likt, bare med litt annen utforming/tekst.
Så begge er like godt værtettet? Hva er forskjellen på de da? Ble automatisk litt skeptisk når Samsung var billigere :p
Værtetningen er like god. Det er noen små forskjeller i menyene (men alle valg finnes hos begge), og det er ikke mulig å ta opp RAW i Pentax sitt komprimerte format, PEF på Samsung, du må bruke Adobe sitt DNG-format som tar litt mer plass. Du kan også bruke sistnevnte på Pentax, der kan du velge. Ellers er det som nevnt en ytterst marginal forskjell i grepet, og dessuten er Samsung-kameraet utstyrt med Samsung-logoer, mens Pentax-kameraet har Pentax-logoer. I praksis er det siste det som utgjør den største forskjellen for folk flest ;-)

OK, kanskje sammen med DNG vs. DNG/PEF da...

Så, over til de andre spørsmålene jeg hadde. ;)

Lenke til kommentar
- Kan det tenkes at Pentax/Samsung kommer med et fullformatkamera med bildestabilisering på sensoren snart? Kanskje basert på Sonys nye fullformatbrikke?
Det er vanskelig å spå hva som kommer, men det er ting som tyder på at Pentax/Samsung har en større sensor i tankene, selv om det kan være at den er enda større enn fullformat (og derfor krever mellomformatoptikk).

Sensorstabilisering på fullformat har noen utfordringer, i form at at optikken ikke tegner særlig langt utenfor sensoren, og at du vil kunne oppleve problemer med hjørneuskarphet og delvis vignettering ved store utslag. På noe optikk vil det gå bra, man får det jo til med crop-optikk, men jeg tror at det meste av cropoptikk på markedet tegner mer utenfor sensoren enn fullformatoptikken gjør.

Lenke til kommentar
Disse skal være bygget på samme lest og være identiske, men de har oppgitt forskjellig CIPA batterikapasitet: 740 (Samsung) vs 530 (Pentax) til tross for at de har samme batteri og ellers er identiske. Er det reellt at de har forskjellig batterikapasitet?
Jeg tror ikke det. I følge Pentax sine spesifikasjoner, har K20D også 740 bilder (CIPA-tall).

http://www.pentax.no/accounts/433774/File/SLR/K20D/17018.pdf

Samsung sine offifielle spesifikasjoner på sin side nevner ikke CIPA-tallene, men oppgir levetiden på en annen måte.

http://www.samsungcamera.com/product/pro_v...&cat_uid=62

Lenke til kommentar

Det lå i kortene at Sony skulle komme med FF, siden de stadig presenterte nye objektiver til formatet. Pentax gjør det motsatte. De kommer kun med nye objektiver for cropformat, samtidig som de faser ut objektiver for FF.

Fra før er Pentax kjent for sine flotte proffkameraer i formatene 645 og 6x7. Det er derfor nærliggende å tro at de kommer til å gjøre alvor av de gamle planene om å lansere en digitale versjon av sitt 645-format, slik en del andre også har gjort. Det virker derfor ganske innlysende at de kommer med et digital mellomformatkamera isteden for fullformat småbildeformat. Det er også et voksende marked, og kjapper de seg får de en god del av potten. Til nå er det bare Hasselblad og Mamiya som har satset stort på digitalt mellomformat, så med Pentax som en tredje aktør er det markedet komplett.

Ja, jeg vet at andre også driver med digitalt mellomformat, men det er ikke fabrikantene selv. Det markedet er det produsentene av bakstykker som står for, slik at så og si ethvert modulbasert mellomformatsystem kan bygges om til digitalt. Jeg håper at Pentax kommer med en digital 645-versjon av Pentax 67 med tiden. Det er noe slik markedet trenger mest, som et alternativ til Mamiya ZD, som er enerådende på det området nå.

Lenke til kommentar
På noe optikk vil det gå bra, man får det jo til med crop-optikk, men jeg tror at det meste av cropoptikk på markedet tegner mer utenfor sensoren enn fullformatoptikken gjør.

Bare se på denne linken ;)

Ja, jeg er klar over at noe av fastoptikken til Pentax er som fullformat å regne... :-) Men jeg tror også at mye av optikken til Sigma og Tamron tegner litt mer enn fullformatoptikk gjør.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...