Gå til innhold

halv lønn under opplæring?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har startet å jobbe på en bensinstasjon og har jobbet der i litt over en uke nå.

Opplæringen min varte ca en uke utrolig nok, selv om jeg har jobbet hver dag til nå.

Jeg fikk høre for noen dager siden (av en annen ansatt på jobben) at man fikk halv lønn under opplæringa. Noe som jeg ikke visste da sjefen ikke sa det under intervju, og det står heller ikke i kontrakten jeg skrev under på.

Har jeg da krav på full lønn? i såfall, hva kan jeg si til sjefen?

Jeg vet ikke om jeg ville ha sagt ja til jobben om jeg hadde fått høre dette under intervjuet, da det ikke er veldig gunstig med 50 kr timen i en hel uke.

hadde det vært 50 % eller 75% de 2 første dagene hadde det vært helt greit for min del men når det er snakk om litt over en uke blir det for drøyt. det er altså snakk om en 3-4 tusen kroner.

På forhånd, takk for svar. :thumbup:

Per.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må regne med slikt? Det er da bedriftens ansvar å sørge for opplæring. Jeg har aldri jobbet eller hørt om et sted der man har halv lønn under opplæring (læring er noe annet da det er del av utdannelsen).

Dette hørtes ikke lovlig ut, i alle fall hvis det ikke står oppgitt i kontrakten.

Lenke til kommentar

Dette høres ikke bra ut. Faktisk så høres det ut som kynisk utnyttelse av en ung arbeidstaker som ikke er så bevandret i arbeidslivets verden.

Jeg ville tatt en telefon til arbeidstilsynet, og hørt hva de har å si om saken.

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...