Hedonism Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Tja, dette er vel noe hvermansen driter en lang marsj i? Å tidsinnstille profiler er vel ikke noe hvermansen bruker? Men stoppeklokke, nedtelling og smilys er noe alle jeg kjenner bruker. Og gjett om de jeg kjenner blir forbauset når jeg forteller dem at deres nye 5MP telefon fra Nokia til x antall 1000 ikke har forhåndsinstalerte smilys. Nesten så jeg må le... At hvermansen driter i å tidsinstille profiler er din mening, når du først har tatt i bruk slik funksjonalitete så blir den et savn om du bytte til en modell uten. Og da kan du glemme Sony Ericsson sine modeller med propetiært operativsystem. Samtidig så tviler jeg på at han som listet opp hvorfor han var fornøyd med en S40-modell ville nevnt det om ikke det var en bra funksjon i hans øyne. Jeg klarer å lage mine egne smileys på de fleste telefoner jeg har hatt, greit at det er hyggelig å kunne få frem smiley'er raskere med Sony Ericsson, men det er ikke en funksjon jeg savner på de modeller jeg har hatt uten. Stoppeklokke og nedtelling er kjekt å ha, og dette kan intstalleres på S60. Jeg syntes ikke det er noe avansert å legge inn programmer på S60, men kan forstå at noen vegrer seg fra å sette i gang med slikt. Men da syntes jeg de som vegrer seg bør velge andre modeller enn S60, synd at Nokia kun legger inn f.eks. de beste kameraene i S60-modeller. For den slags funksjonalitet er mange som handler mobil opptatt av, og mange kunne fint klart seg med en S40-modeller eller mobil fra et annet merke hvis kamera er tingen de er opptatt av. Jeg savner fortsatt kameraet i K750i'en min, det var det jeg har vært mest fornøyd med. Har mange bilder i fotoalbumet knipset med den telefonen, syntes K850i var en stor skuffelse i forhold. K800i var grei nok. En kamerat av meg fikk seg nettopp Nokia N82 og mente det var den beste mobilen han noensinne har hatt. Utenom litt treghet så var han veldig fornøyd. Forrige telenfonene han hadde var Sony Ericsson K800i og K850i. Så har jeg en venninne som syntes å bytte fra Nokia N95 til en Sony Ericsson W890i var som å komme til himmelen. Alt faller vel ned på personlig smak, hva Amobil måtte mene om en mobil anser jeg som veiledende og vil aldri bli noe hel og full sannhet for dem som leser. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) S60 er et bra OS, som med årene er blirr enklere å bruke. MEN: Har en Nokia 3120 Classic, den første Nokiatelefonen med S40 OS jeg har hatt på lenge. For de som legger vekt på følgende, kan jeg nevne: - Intelligent ordbok for meldinger (husker siste brukte nummerne, foreslår også hele ord - Super MP3-spiller, der men ved å bla oppover på firkanttasten får opp sangene i åpnet mappe. Nedover får man opp hovedmenyen. Man slipper altså å bruke "valg-tast" for å komme til disse funksjonene. - Har nedtellingstidtaker og stoppeklokke - Profiler kan tidsinnstilles De to sistnevnte egenskapene må man betale ekstra for å få på S60 (tredjeparts programvare) noe som burde være helt unødvendig. Hvis dette er egenskaper du verdsetter, vil jeg anbefale deg å se nærmere på nesten hvilken som helst SE. Ordboken til de nye SE er vel av de beste som er å oppdrive, og SE har husket de sist brukte nummer i flere generasjoner nå. Nedtelling og stoppeklokke er da standard på alle mobiltelefoner med respekt for seg selv. At dette ikke er med på S60 telefonen, og det at de ikke blir straffet for dette i enhver test, sier vel egentlig alt? Samme med smilys. Og kom ikke å si at dette er noe man enkelt kan installere med et 3. partsprogram, for hvermansen vet ikke hvordan man gjør dette. Svakt av Nokia og svakt av Amobil som ikke trekker for slike åpenbare mangler. Men inkonsekvens er ikke noe untak her på amobil, heller en standard de har lagt seg på. SE er vel og bra; jeg har hatt mange av det merket. Dessverre har de ikke active display og jeg synes kalendervarslingen er utilstrekkelig. Kun ett signal (gjentas ikke). De er i tillegg tungvint å måtte justere SMS-varsling utenom profilene. Det burde jo vært integrert der. Glemte å si at 3120 med S40 OS har smileys Men litt av poenget mitt er engetlig at selvfølgeligheter som nedtellingstidtaker, stoppeklokke, og ikke minst potente meldingsfunksjoner burde være standard på S60 også. For meg er S60 verdifullt pga. multitasking, generering av foto- og videoopptak med dato-filnavn og støtte for Nokia Maps. Dessuten er det et stort utvalg av tilleggsprogrammer. Men jeg overlever med S40 også. Endret 29. juni 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Er det faktisk folk utenom de på ungdomsskolen som bryr seg om Smileys? Stoppeklokke og kalkulator der i mot, det syntes jeg er kjekt og ha.. Jeg liker ikke det nye svarte plastigaktig utseende som er kommet på en del nye Nokia modeller.. e71 liker jeg bedre.. Hele denne telefonen er ikke helt min stil, men ser jo hvorfor den får karakteren sin.. Men jeg ville heller valgt n82/n95 for noe få lapper mer.. Samme med SE, P1 før g900 og g700.. Men nå har ikke jeg noe i mot litt størrelse på mobilene da.. hehe Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Er det faktisk folk utenom de på ungdomsskolen som bryr seg om Smileys? Stoppeklokke og kalkulator der i mot, det syntes jeg er kjekt og ha.. Jeg liker ikke det nye svarte plastigaktig utseende som er kommet på en del nye Nokia modeller.. e71 liker jeg bedre.. Hele denne telefonen er ikke helt min stil, men ser jo hvorfor den får karakteren sin.. Men jeg ville heller valgt n82/n95 for noe få lapper mer.. Samme med SE, P1 før g900 og g700.. Men nå har ikke jeg noe i mot litt størrelse på mobilene da.. hehe Jeg gikk på ungdomsskolen ca da USA gikk ut av Vietnam for godt, men synes likevel det er greit med smileys . Og jeg kommuniserer omtrent utelukkende med voksne på 30+ , og ganske mange av dem liker også smileys. Det betyr vel at vi er ungdommelige, he he. Jeg liker bedre utseendet til SE-telefoner, totalt sett. Men er enig i at E71 har et bra utseende. Det kan lett bli min neste telefon. Hadde en gang P1, men selv om jeg elsket utseendet på den, ble den for treg. Og jeg savnet en navigasjonstast. Det betød faktisk mer enn trykkskjerm. Lenke til kommentar
Kellas Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Gjennom testen stiger mitt inntrykk av denne telefonen. Så kommer konklusjonen hvor det bl.a. skrives at en må klare seg med dårlig lyd i telefonen. Kan den som utførte testen utdype dette. Det står ikke noe om lyd/samtalekvalitet i hele testen før det kommer som en liten setning i konklusjonen. Samtalekvaliteten er viktig for en telefon. Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Smiles er faktisk blitt en nødvendighet. Til og med mora mi på 52 bruker smiles Kjøpte en 6220 classic til kona for et par dager siden. Både hu og jeg har alltid hatt S40 telefoner tidligere (har 6500 slide selv), så jeg var litt skeptisk til å kjøpe denne. Men hu ville ha et godt kamera med linsebeskytter, så da var det ingen vei utenom S60. Etter å ha testet denne litt har litt av skepsisen gitt seg, men det er litt mindre brukervennlig i forhold til S40. Det blir mer trykking og knoting i menyer, i forhold til å ha de logiske og mest brukte valgene liggene klare på menyknappene. Det jeg/vi savner mest fra S40 er: - Smilies - Viser ikke navn og kontaktbilde når du mottar melding. - Ubegrenset liste med valgfrie snarveier på venstreknappen i ventemodus - Galleri med mappestruktur. Alle bilder og videoer havner i en lang liste, uansett mappestruktur på minnekortet. Dette gjelder også når du skal velge ringelyd. Alle musikkfiler kommer i en gigantisk liste. - Stoppeklokke/nedtellingstidtaker - Oversiktlig design på kalender. Kalenderen på S40 er veldig mye mer oversiktlig - "Bursdag" på kalender. "Merkedag" blir ikke helt det samme, og du kan f.eks. ikke legge inn fødselsår. - Enkel alarmklokke. S60 har mer avansert alarm, med mulighet for flere alarmer, men det gjør det mer tungvindt i bruk, og krever unødvendig mange tastetrykk. Foruten at S60 støtter masse programmer og kan multitaske, så har jeg faktisk egentlig ikke funnet noe S60 er spesielt bedre på i forhold til S40, men det har blitt veldig mye bedre med de siste versjonene. Jeg synes likevel Nokia burde laget en S40 telefon med minst like godt kamera og gps sånn at brukerne har et valg. Men for å ha sagt det, kona er veldig fornøyd med sine nye telefon Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Smiles er faktisk blitt en nødvendighet. Til og med mora mi på 52 bruker smiles Kjøpte en 6220 classic til kona for et par dager siden. Både hu og jeg har alltid hatt S40 telefoner tidligere (har 6500 slide selv), så jeg var litt skeptisk til å kjøpe denne. Men hu ville ha et godt kamera med linsebeskytter, så da var det ingen vei utenom S60. Etter å ha testet denne litt har litt av skepsisen gitt seg, men det er litt mindre brukervennlig i forhold til S40. Det blir mer trykking og knoting i menyer, i forhold til å ha de logiske og mest brukte valgene liggene klare på menyknappene. Det jeg/vi savner mest fra S40 er: - Smilies - Viser ikke navn og kontaktbilde når du mottar melding. - Ubegrenset liste med valgfrie snarveier på venstreknappen i ventemodus - Galleri med mappestruktur. Alle bilder og videoer havner i en lang liste, uansett mappestruktur på minnekortet. Dette gjelder også når du skal velge ringelyd. Alle musikkfiler kommer i en gigantisk liste. - Stoppeklokke/nedtellingstidtaker - Oversiktlig design på kalender. Kalenderen på S40 er veldig mye mer oversiktlig - "Bursdag" på kalender. "Merkedag" blir ikke helt det samme, og du kan f.eks. ikke legge inn fødselsår. - Enkel alarmklokke. S60 har mer avansert alarm, med mulighet for flere alarmer, men det gjør det mer tungvindt i bruk, og krever unødvendig mange tastetrykk. Foruten at S60 støtter masse programmer og kan multitaske, så har jeg faktisk egentlig ikke funnet noe S60 er spesielt bedre på i forhold til S40, men det har blitt veldig mye bedre med de siste versjonene. Jeg synes likevel Nokia burde laget en S40 telefon med minst like godt kamera og gps sånn at brukerne har et valg. Men for å ha sagt det, kona er veldig fornøyd med sine nye telefon Nei, S40 er et meget bra OS, det. Det er sikkert. Trenger man absolutt å installere en masse programmer, samt å multitaske, begrenser S40 seg selv. Men det jeg personlig savner fra S60 er - som nevnt ovenfor - at kamerabilledfiler genereres med satoer i filnavn. Dermed får alle billedfilene unike navn. Det er jævla irriterende å måtte fi 20-30 billedfiler nye navn, for å unngå at to heter 'Bilde 001'. Også med hensyn til GPS-programvare, stiller S40 dårlig. For ikke å snakke om innebygget GPS-mottaker. Riktignok har Nokia utviklet Nokia Maps også for S40, men oppgir kun 6300i som kompatibel. Og den kommer jo aldri, ser det ut som... Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 hehe, i all verden.. Det hadde jeg ikke trodd.. jaja, smileys er tydeligvis mye mer brukt en det jeg tror.. Lenke til kommentar
RevelleR Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Nå begynner jeg å bli usikker på ting her... Skal det ikke være bedre med en S60 telefon enn en S40 telefon? Jo høyere rekker navnet går, jo bedre skal det jo være? Kanskje man ikke har lest brukerveiledninga godt nok. Eller kanskje Nokia har glemt ting? Hva er det som skjer? Endret 30. juni 2008 av RevelleR Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Nå begynner jeg å bli usikker på ting her... Skal det ikke være bedre med en S60 telefon enn en S40 telefon? Jo høyere rekker navnet går, jo bedre skal det jo være? Kanskje man ikke har lest brukerveiledninga godt nok. Eller kanskje Nokia har glemt ting? Hva er det som skjer? Bedre og bedre. Det spørs hvilke behov man har. For noen er S40 "best", for andre S60. Totalt sett er kanskje S60 best, dersom man ser på anvendelses- og utbyggingsmuligheter. Så er det bare å håpe at Nokia implementerer f.eks stoppeklokke, nedtellingstidtaker og en mer tidsmessig sms-/mms-editor i S60. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 En av dere lengere oppe i tråden nevnte at man ikke får se navn og bilde når man mottar meldinger (SMS?). Vil det si at man bare ser et telefonnr over sms-meldingen? Mange skriver jo ikke navnet sitt når de sender SMS. Ser for meg lang leting blant sansynlige sms-kandidater i telefonlisten hvis dette skulle være tilfelle... Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 En av dere lengere oppe i tråden nevnte at man ikke får se navn og bilde når man mottar meldinger (SMS?). Vil det si at man bare ser et telefonnr over sms-meldingen? Mange skriver jo ikke navnet sitt når de sender SMS. Ser for meg lang leting blant sansynlige sms-kandidater i telefonlisten hvis dette skulle være tilfelle... Det var ikke det jeg mente. På S40 5th edition får du "1 ny melding fra Ola Nordmann" med evt. kontaktbilde, i stedet for bare "1 ny melding", så du slipper å åpne meldinga for å se hvem den er fra. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 ok, takk! syntes det hørtes litt rart ut ja :-) Noen som vet taletid / standbytid ? Synd den ikke har Wifi.. sukk Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 -blo- du fikk med deg en god liste over ting og tang som er bedre på S40 en S60, jeg opplever akkuat det samme. Skifter selv en del mobiler, nylig gikk jeg fra S60 (N82) til S40 (5310), det jeg imidlertid savner motsatt vei er; Kontakt søk er bedre på S60 en S40, for meg som har en del kontakter i jobben var det enkelt for meg å finne alle i f. eks "Jalla bedrift", dette er ikke så utvidet i S40 hvor du må søke bokstav for bokstav. Men dette er jo igjen en av hvorfor S60- egner seg for bedrift. Personlig holder vel egentlig S40, lenge. Lenke til kommentar
balltuss Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Ikke alle som er enige med Amobil om denne telefonen. Aftenposten gir den 6 og den danker ut selveste N82 i deres test: http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2509304.ece ---------------- Now playing: Supertramp - Bloody Well Right via FoxyTunes Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Aftenposten ja.. Ikke enig at den fortjener noen 6er jeg værtfall.. Skal en telefon få 6 skal den være i en passelig stor/liten størrelse og ha alt av teknologi eller så skal den være rågod på ett område.. mener jeg.. denne er en litt anderledes utgave av n82 utseendemessig og koster 495 kroner mindre.. men mangler wifi og har med 1gb mindre minnebrikke.. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Denne telefonen hadde vært perfekt for mitt bruk hvis den hadde hatt Wi-fi. Og det er vel heller liten sjanse for at en mobil Wi-fi-boks kommer som ekstrautstyr? Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Denne telefonen hadde vært perfekt for mitt bruk hvis den hadde hatt Wi-fi. Og det er vel heller liten sjanse for at en mobil Wi-fi-boks kommer som ekstrautstyr? Helt enig! Hadde den hatt Wifi hadde jeg kjöpt den med en gang. Nå er jeg i tvil! Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Denne telefonen hadde vært perfekt for mitt bruk hvis den hadde hatt Wi-fi. Og det er vel heller liten sjanse for at en mobil Wi-fi-boks kommer som ekstrautstyr? Helt enig! Hadde den hatt Wifi hadde jeg kjöpt den med en gang. Nå er jeg i tvil! Jeg velger den bort siden den ikke har wi-fi. Dersom jeg kjøper mobil nå, skal den ha det. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Skjønner at Wi-fi er viktig for mange Nokia har nok dessverre valgt vekk Wi-fi på denne modellen med vilje, for å oppnå flere sedler i kassa. Hadde 6220 Classic hatt Wi-Fi ville nok folk gått for denne, og dermed unngått å kjøpe de dyrere telefonene. Men dette fenomenet er jo ikke brukt bare av Nokia. F.eks går det samme igjen til hos Canon. HD-videokameraene til "bare" 25.000 kroner har et noe knotete menysystem. Canon tilbyr derimot enklere menysystem i de enda dyrere modellene, og bare de. Endret 1. juli 2008 av BorN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg