gregor Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei. Et spørsmål fra en noob med nyinnkjøpt D40: Jeg forstår det slik at en fil tatt i raw inneholder mer informasjon enn en jpg bildefil, og at rawfiler derfor gir større rom for etterbehandling. Hvis jeg da tar et bilde i raw og etterbehandler: Hva hvis jeg senere konverterer det ferdige bildet til jpg? Forsvinner da noe av hensikten med å bruke raw i det jpg-filen jo inneholder mindre informasjon? Jeg spør fordi det i mange sammenhenger ikke er mulig å bruke Nikons raw-format. Mvh gregor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Nikon RAW format inneholder selve informasjonen til bildet framfor selve bildet som en bildefil. Når du tar et fotografi med et digitalkamera leses bildet av en bildesensor som lagrer informasjonen om bildet og de daværende kamerainstillingene i et råformat. Hensikten med RAW formatet er at du har alle muligheter åpne for etterbehandling av bildet i form av endring i eksponering, fargetemperatur, kontrast, skygger, farger, hvitbalanse Osv. Du kan endre de fleste av disse instillingene til en viss grad uten å miste bildekvalitet. For å redigere et RAW format bilde, trenger du en RAW editor. Den mest populære RAW editoren er en plugin til Adobe Photoshop. DU kan finne flere gratis RAW editorer der ute. Når åpner et RAW format i et bilderedigeringsprogram på datamaskinen, får du med en gang sjansen til å endre de bildeinstillingene du måtte ønske. Når du er fornøyd med slik bildet ser ut, åpner du bildet som et vanlig bilde. RAW formatet blir da åpnet som en bildefil, og når du lagrer blir det en JPEG fil. Du mister ingen hensikt eller kvalitet ved å lagre et RAW format som JPEG, men du mister hensikt om du ønsker å redigere JPEG bildet i ettertid. Som sagt er hele hensikten med RAW å ha flere muligheter framme til å endre basiske ting slik som lysstyrke, kontrast og hvitbalanse før du konverterer selve bildet over til en digital bildefil. Kvalitetsmessig er det liten forskjell på et RAW bilde og et JPEG bilde tatt orginalt fra kameraet, men RAW bildet kan redigeres uten å miste kvalitet, mens et JPEG bilde mister kvalitet fordi det består av piksler framfor CCD-brikkeinformasjon. Det finnes en grei Plugin til windows som lar deg se RAW filene før du åpner dem i et redigeringsprogram. Windows RAW plugin Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hei. Et spørsmål fra en noob med nyinnkjøpt D40: Jeg forstår det slik at en fil tatt i raw inneholder mer informasjon enn en jpg bildefil, og at rawfiler derfor gir større rom for etterbehandling. Hvis jeg da tar et bilde i raw og etterbehandler: Hva hvis jeg senere konverterer det ferdige bildet til jpg? Forsvinner da noe av hensikten med å bruke raw i det jpg-filen jo inneholder mindre informasjon? Jeg spør fordi det i mange sammenhenger ikke er mulig å bruke Nikons raw-format. Mvh gregor For å sette det på spissen: Du er nødt til å gjøre om raw-bilder til "JPG" for å kunne bruke dem videre! (Det finnes jo andre standard bildeformat, også.) Spørsmålet er om du vil la kamera gjøre det gjennom å lagre som JPG på kamera, eller om du vil gjøre det selv med bildeprogram på PC og "full kontroll" over fremkallingen. Raw-filen er ikke en bildefil, men kan mere sammenliknes med en data-fil. Med et fremkallingsprogram (raw-converter) på PC settes dataene sammen slik at det vises som et bilde på skjermen. Når du gjør endringer i fremkallingen, gir du egentlig bare beskjed om hvordan programmet skal tolke informasjonen, og hvordan fremstille bildet når du til slutt lagrer denne fremstillingen som en bildefil, enten det er i 8-bit JPG for papirkopi/nettpublisering, eller 16-bit TIFF for videre behandling i et redigeringsprogram som PaintShopPro eller Photoshop. Lenke til kommentar
gregor Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Takk for gode og utfyllende svar! gregor Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg har problemer med å få konvertert fra raw (.CR2) til Jpeg i Adobe Photoshop CS3. Hvis jeg bruker Canons Digital Photo Professional til å konvertere går det helt fint, men hvis jeg skal bruke Photoshop så klarer jeg bare å velge TIFF-format, ser ikke noe mulighet til å velge JPEG.. Legger ved et bilde så dere kan se hva jeg mener. Noen som vet? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Då må konvertere bildet til 8bits/kanal før du kan lagre som JPEG. Måtte knote litt jeg også før jeg forstod det .. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Då må konvertere bildet til 8bits/kanal før du kan lagre som JPEG. Måtte knote litt jeg også før jeg forstod det .. Sweet! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Kipi plugin til Digikam gjer det mogleg å enkelt lage batch scripts til raw filer som skal konverteres til jpg. Bruker det ofte til der eg har tatt bilder i farten med feil eksponering/hvitbalanse eller gløymt å setja på at bileter skal bli tatt i jpg. Lenke til kommentar
nymo Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Då må konvertere bildet til 8bits/kanal før du kan lagre som JPEG. Måtte knote litt jeg også før jeg forstod det .. Kan man også likegodt bruke den script-greia man finner i Photoshop? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå