Gå til innhold

kommer ikke inn i post med A7N8X

NuB

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen en pc som ikke vil starte. Det kan jo derfor være mange årsaker, men jeg har følelsen av at det er A7N8X-hovedkortet sin feil. Derfor er det dette kortet jeg skriver om i dette innlegget.

Maskinen starter opp, alle skjerm, cpu og gpu-vifter går (cpu-kjøler er installert på helt samme måte som jeg gjorde på en annen maskin her om dagen), harddissk spinner, men ikke så mye som et eneste lite "." kommer opp på skjermen. Det kommer ikke noe system-pip heller. Jeg har koblet fra IDE-enheter, satt inn og ut og flyttet på RAM. PowerLED-en og knappen funker selvfølgelig, men reset-knappen funker ikke (jeg har prøvd å sette reset-ledningen og de andre små foran der begge veier).

Etter som jeg ikke har noen erfaring med pc-bygging var jeg ikke helt sikker på hvor jeg skulle ta tak i problemene.

Etter å ha snust på et Nnforce2-ASUS -forum viser det seg at det er endel som har samme/ eller lignende problem. Det som går igjen er

a) Cmos-batteriet som følger med er for dårlig

b) Kortet har problemer med for raskt minne

Man blir anbefalt å resette cmos, det har jeg da også gjort et utall ganger. Jeg har også tatt ut cmos-batteriet og kjøpt et nytt. Ingen bedring...depresjonen fortsetter.

Siste innlegg i denne tråden foreskriver en løsning. Jeg har altså prøvd det meste der, unntatt det med å prøve tregere RAM. Jeg har TwinMOS PC3200, så det kan være det som er problemet, men jeg har ikke klart å finne noen jeg kan tregere RAM låne av ennå.

Noen som har forslag til andre mulige løsninger på problemet? Nå er det bare å teste ut RAM av en sløvere variant som jeg kan tenke meg igjen å prøve ut, og etter det. jeg ikke lenger hva jeg skal prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ja men det er såpass mange andre som har hatt lignende problemer. Så jeg vil prøve å følge minne-tråden først. Og eventuelt teste ut andre deler dersom jeg kan få tak i det for å isolere feilkilden. Hvis ikke blir jeg nødt til å sende tilbake, grrrrrrr.

Lenke til kommentar

Jeg har selv problemer, og det er 2 ting som ser ut til å virke.

1. Ta ut stikk kontakten prøv først i noen minutter, alternativt i 20-30 min.

2. Hvis flere ram brikker, ta ut en brikke, alternativt flytt om på brikkene.

Jeg har byttet cmos batteri og lagt inn nyeste bios men har fortsatt problemer.

pass på at du har koblet til analoge høytalere, så du hører evt. feilmeldinger.

Hvis du først kommer inn i bios, ikke bruk save and exit. Bruk save, deretter etter noen sekunder, bruk save/discard.

Lenke til kommentar

Har samme problem. Kom inn i bios en gang. Lagret endringer og trykket F10 save and exit tasten. Da hang maskinen.......

Mistenker at biosen er blitt korupt :cry: Har sendt inn HK til rep, og venter enda

NuB: Noen nysjerighetsspørsmål: Har du noen gang kommet inn i biosen din, eller var det ikke liv i maskinen din i det hele tatt? Hvor kjøpte du HK ditt?

Lenke til kommentar
Jeg har selv problemer, og det er 2 ting som ser ut til å virke.

1. Ta ut stikk kontakten prøv først i noen minutter, alternativt i 20-30 min.

2. Hvis flere ram brikker, ta ut en brikke, alternativt flytt om på brikkene.

Jeg har byttet cmos batteri og lagt inn nyeste bios men har fortsatt problemer.

pass på at du har koblet til analoge høytalere, så du hører evt. feilmeldinger.

Hvis du først kommer inn i bios, ikke bruk save and exit. Bruk save, deretter etter noen sekunder, bruk save/discard.

Han vil ikke høre noen feilmeldinger siden han ikke har A7N8X Deluxe

Lenke til kommentar

NuB: Noen nysjerighetsspørsmål: Har du noen gang kommet inn i biosen din, eller var det ikke liv i maskinen din i det hele tatt? Hvor kjøpte du HK ditt?

Hal aldri kommet inn, så det er ingen bevis fopr at det finnes liv der inne i det hele tatt. HK er kjøpt på Komplett.

Ser ikke akkurat fram til en eventuell bytteprosess. Per nå er jeg heller ikke hundre prosent sikker på hvilken del det er som ikke stemmer, men det skal jeg prøve å finne ut. Har byttet en RAM-brikke før uten problemer, men dette kan kanskje ta lenger tid?. Trenger en maskin og har i grunn ventet lenge nok. Dersom jeg skal returnere, er det bare å sende inn igjen kortet til Komplett, eller må jeg gjennom den der maile fram-og tilbake-fasen først.

Lenke til kommentar

Cpu må være ødelagt. Det er som å starte en pc uten cpu: INGEN RESPONS.. Prøv en annen cpu, og husk at hvis du prøver for mye med den ødelagte cpuen(hvis det er den da), kan du ødelegge hk i samme fart. Jeg ville ha testet en annen cpu. Lån hos en kompis eller noe.

Good luck.

Lenke til kommentar
Cpu må være ødelagt. Det er som å starte en pc uten cpu: INGEN RESPONS.. Prøv en annen cpu, og husk at hvis du prøver for mye med den ødelagte cpuen(hvis det er den da), kan du ødelegge hk i samme fart. Jeg ville ha testet en annen cpu. Lån hos en kompis eller noe.

Good luck.

Jeg har hørt en del om "korrupt bios" problemer på nforce2 hovedkort. Det skal vise seg at enkelte hk produsenter har glemt "reset til 100Mhz bus" jumperen som er på reference korte til nvidia.

Har du en 100Mhz bus prosessor liggende så prøv den.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Interessante linker det der ja.

Det der med at cpuen kan ta kvelden hvis man prøver for mange ganger høres o heller ikke bra ut. Hvis man ikke kan teste ut forskjellige settings kommer man jo ingen vei.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Interessante linker det der ja.  

Det der med at cpuen kan ta kvelden hvis man prøver for mange ganger høres o heller ikke bra ut. Hvis man ikke kan teste ut forskjellige settings kommer man jo ingen vei.

CPU'en tar ikke kvelden, hovedkortet som tar seg en pause...

Lenke til kommentar

Uhm ja det stemmer, men lell...

Ser ut til at det er lite kompiser med DDR-moduler. Går det an å sende de delene av pakka det kan være feil på tilbake til Komplett, eller må jeg finne ut akkurat hvilken del det er? Som situasjonen er så kan jo det bli litt vanskelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...